پنجمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه و صنایع وابسته اصفهان با حضور فعالان، شرکت‌ها و موسسات فعال در این سه حوزه اقتصادی آغاز شد.
کد خبر: ۷۸۲۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷ 25 September 2019

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از روابط عمومی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، این نمایشگاه طی روزهای دوم تا پنجم مهرماه در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان واقع در پل شهرستان ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان در نشست خبری آغاز این نمایشگاه گفت: نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اصفهان نه تنها فرصت معرفی محصولات و خدمات را برای صنعتگران فراهم می‌کند، بلکه فرصت تامین مالی ارزان‌تر با ابزارهای نوین را فراهم و از سوی دیگر سرمایه‌گذاران را با فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در ایران آشنا می‌کند.

علی یارمحمدیان اظهار کرد: شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان با برگزاری نمایشگاه ‌های متنوع سهم خود در رونق و تحولات اقتصادی استان و کشور را ایفا کرده و تا پایان سال نیز ۵۸ نمایشگاه برگزار خواهد شد.

وی افزود: در نمایشگاه‌های خارجی، امسال اولین نمایشگاه تخصصی ساختمان توسط این شرکت در بغداد برگزار شد، همچنین طی چند ماه آینده، فعالان حوزه سنگ در نمایشگاه شویتو چین شرکت خواهند کرد و برای شرکت در نمایشگاه دکوراسیون عمان نیز برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی پروژه نمایشگاه بین المللی استان اصفهان، گفت: امروز، تعداد قراردادهایی که برای این پروژه وجود دارد به ۹۳ رسیده و علاوه بر اینکه بدهی های این پروژه را تسویه کرده‌ایم، در دو سال گذشته سرمایه شرکت چهار برابر افزایش پیدا کرده است.

یارمحمدیان با بیان اینکه نمایشگاه بورس چندین سال است که در اصفهان برگزار نشده ‌است، اظهار کرد: در این چند سال فعالان بازار سرمایه همواره مجبور بودند برای شرکت در چنین نمایشگاه‌هایی به تهران مراجعه کنند و امیدواریم که بتوانیم این نمایشگاه را در سال‌های آینده با قوت بیشتری برگزار کنیم.

وی افزود: نمایشگاه که محل عرضه و ارائه کالا و خدمات است، امروز به محلی تبدیل می‌شود که سرمایه گذاران می‌توانند با نهادهای سرمایه گذاری آشنا شوند و نقدینگی‌های سرگردان و پراکنده جامعه در این نمایشگاه جذب شده و شرکت‌ها می‌توانند با سهامداران خود ملاقات کنند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان گفت: پنجمین نمایشگاه بانکداری، بیمه و بورس اصفهان با دو رویکرد ایجاد ارتباط و همکاری میان شرکت‌های فعال در این عرصه و فرهنگ‌سازی عمومی برای نقش‌آفرینی بیشتر مردم در این سه بخش، برگزار می‌شود.

یارمحمدیان افزود: این نمایشگاه باعث معرفی بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران و صنعتگران به عنوان بستری برای ایجاد درآمد، توسعه تجارت و کسب و کار، تامین مالی و... می‌شود.

مسیر شفافیت اقتصادی از بورس می‌گذرد

مدیرکل روابط عمومی سازمان بورس اوراق بهادار کشور و مدیرعامل شرکت اطلاع‌ رسانی و خدمات بورس نیز در این نشست خبری گفت: بخش های اقتصادی کشور بدانند مسیر شفافیت از بورس می گذرد و اگر قرار باشد بنگاهی به دست بخش خصوصی واگذار شود اینکار باید از طریق بورس صورت پذیرد.

یاسر فلاح اظهار کرد: برگزاری این دست نمایشگاه ها پیام‌آور رشد مالی و سرمایه گذاری در کشور است، نمایشگاه بورس اصفهان مدتی وقفه داشت اما برگزاری مجدد نمایشگاه نشان‌دهنده این است که میل به سرمایه‌گذاری و نگاه ویژه برای تامین مالی از سوی دستگاه های مسئول و اورگان های اقتصادی افزایش یافته است.

وی افزود: نظام مالی کشور اتکای بیشتری به بازار سرمایه پیدا کرده و نقش این بازار در تامین مالی بنگاه‌ها هر روز بیشتر خواهد شد، برای بهبود اقتصادی باید از خیابان بورس عبور کنیم، بخش‌های مهم اقتصادی نیز باید تامین مالی خود را از طریق بازار سرمایه انجام دهند.

مدیرعامل شرکت اطلاع‌ رسانی و خدمات بورس گفت: افتخار می‌کنیم که بنگاه های بزرگ استان اصفهان سهام خود را در بورس عرضه کرده اند و همه صورت های مالی آنها شفاف است، این اتفاق باید در سایر بخش‌های دیگر اقتصادی نیز تسری یابد.

فلاح افزود: بخش های اقتصادی کشور بداند مسیر شفافیت از بورس است و اگر قرار باشد بنگاهی به دست بخش خصوصی واگذار شود اینکار باید از طریق بورس صورت پذیرد، در طی سال‌های گذشته ‌بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ از سوی مقام معظم رهبری، اینکار سرعت بیشتری گرفته‌ است.

وی اضافه کرد: بیش از ۶۳۰ شرکت اکنون در بورس و فرابورس هستند و بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی نیز، تولیدات خود را از طریق بورس انرژی و بورس کالا به فروش می‌رسانند که در تحقق شفافیت در اقتصاد کشور نقش بسزایی دارد.

مدیرعامل شرکت اطلاع‌ رسانی و خدمات بورس گفت: تامین مالی شهرداری‌ها نیز از طریق انتشار اوراق از مسیر بازار سرمایه در حال انجام است، انواع دیگر اوراق تامین مالی از جمله اوراق منفعت، مرابحه، استثنا، انواع صکوک اسلامی نیز در بازار سرمایه منتشر می‌شود و عمق تامین مالی نیز از این طریق افزوده شده است.

فلاح افزود: معتقدیم نظام تامین مالی در بانک‌ها به دلیل مسائلی که در اقتصاد کشور وجود دارد، نمی‌تواند همچون سابق بار تامین مالی را به دوش بکشد، بیش از صد سال است که نظام اقتصادی کشور از طریق بانک‌ها تامین مالی شده است، اما اکنون باید این مسیر به سمت بازار سرمایه انتقال یابد.

وی با بیان اینکه مردم باید با فرایند بازار سرمایه آشنا شوند، اضافه کرد: عمر بازار سرمایه در کشور ۵۲ سال است و در این مدت اتفاقات بزرگی در آن افتاده است، بورس از سال ۶۸ به بعد در اقتصاد کشور ما معنادار شد.

مدیرعامل شرکت اطلاع‌ رسانی و خدمات بورس گفت: حضور بنگاه‌های اقتصادی در بورس باعث می‌شود که این بنگاه ها سهامدار خرد داشته باشند که اینکار شفافیت را به دنبال خواهد داشت اکنون شرکت های موجود در بورس هر سه ماه یکبار صورت های مالی خود را منتشر می‌کنند، همچنین وضعیت تولید و فروش این شرکت‌ها هر ماه منتشر می‌شود.

فلاح افزود: استان اصفهان از منظر میزان سرمایه گذاری سهامداران خرد جزو استان های برتر و سومین بورس منطقه‌ای بعد از تهران و کیش است، در مرداد ماه ۵۵۳ میلیارد تومان در بورس منطقه ای اصفهان داشتیم که سه درصد از حجم معاملات به معامله‌گران اصفهانی اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: در اینکه اصفهان یک استان مستعد برای سرمایه گذاری است شکی نیست، اصفهان مقصد گردشگری و توریسم است، اما ساختار بازار سرمایه به گونه ای است که تصدی گری در حال واگذاری است. سازمان بورس و اوراق بهادار دفتر منطقه ای ندارد و نقش آن به عنوان سیاست گذار است که نقشه راه را تعیین می‌کند و نیازی نیست در هر استان دفتر داشته باشد.

مدیرعامل شرکت اطلاع‌ رسانی و خدمات بورس با بیان اینکه بورس تهران، فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی زیر مجموعه های بازار سرمایه است، گفت: بورس تهران، ۲۲ شعبه در کشور دارد و شرایط ایجاد بورس منطقه ای وجود ندارد، زیرا از سال‌ ۱۳۸۸ ، با رشد تکنولوژی و اضافه شدن درگاه‌های آنلاین، نیازی برای داشتن دفاتر منطقه ای وجود نداشت, در کشورهای توسعه یافته این حوزه نیز به همین صورت عمل می‌شودو  کارگزاران توسعه دهنده بازار سرمایه هستند.

فلاح افزود: در کشور ما ۱۰۸ شرکت کارگزاری وجود دارد و یک هزار و ۷۰۰ ایستگاه مالیاتی داریم، که از نظر تعداد هم سطح کشورهای توسعه یافته است اما باید یادمان باشد هنوز مردم آشنایی چندانی با بازار سرمایه ندارند و این موضوع در کشور ما ابهاماتی دارد، زیرا آموزه های لازم بورس در کشور ما توسعه نیافته است.

وی اضافه کرد: به لحاظ توسعه شرکت های کارگزاری، شرکت های تامین سرمایه و شرکت های مشاور که بخش خصوصی است پیشرفت خوبی داشته‌ایم و تا کنون ۹ شرکت تامین سرمایه تاسیس شده است، این  شرکت ها در واقع بانک های سرمایه گذاری هستند و باید شعب این شرکت ها در استان اصفهان نیز تشکیل شود.

مدیرعامل شرکت اطلاع‌ رسانی و خدمات بورس با بیان اینکه باید روزی برسد که همه مردم با موضوع سرمایه‌گذاری در بورس اشنا شوند، گفت: مردم حتما از طریق آموزش وارد بورس شوند.

فلاح با اعلام اینکه در سه سال گذشته بورس بیش از ۳۰۵ درصد بازدهی داشته است، تصریح کرد: هیچ بازار دیگری توانایی کسب چنین سودی در بلند مدت را ندارد، با اموزش می‌توان در بورس خلق ثروت و ایجاد اشتغال کرد، به شرط آنکه آموزش ‌و تحلیل درست داشته باشیم.

وی اضافه کرد: بورس در سال جاری ۷۵ درصد بازدهی داشته است، این در حالی است که به عنوان نمونه بازار ارز منفی ۱۲ درصد و بازار سکه و طلا منفی ۱۳ درصد، مسکن ۱۶ درصد، بانک و ابزارهای مالی با درآمد ثابت ۱۰ درصد بوده است، بنابراین بازدهی بورس از همه بازهای رقیب  بیشتر بوده است.

مدیرعامل شرکت اطلاع‌ رسانی و خدمات بورس خاطرنشان کرد: بازار سرمایه و بورس یک بازار مولد است و سرمایه ای که در آن به کار برده می‌شود درچرخه تولید هزینه می‌شود، روزانه ۱۱ هزار نفر برای دریافت کد مالیاتی اقدام می‌کنند که نشان از اقبال مردم نسبت به بازار سرمایه دارد.

سرمایه‌گریزی، چالش بزرگ اصفهان

فرماندار اصفهان نیز در این نشست خبری با بیان اینکه اصفهان مهد نوآوری، صنعت، پیشرفت و توسعه است، گفت: متاسفانه مدت‌ها است سرمایه گریزی در اصفهان افزایش یافته و سرمایه‌گذاری در استان، معنای خود را از دست داده است، اما تسهیلات و برنامه‌هایی برای جلوگیری از این اتفاق در دست اقدام است.

حسین سیستانی اظهار کرد: بورس، بیمه و بانک فعالیت‌های مجزا از یکدیگر دارند، اما برپایی نمایشگاه کمک می‌کند سرمایه‌گذار (تولید کننده) با استفاده از ارتباطاتی که با شرکت‌های دیگر برقرار می‌کند اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورد. 

وی افزود: اصفهان استانی اقتصادی، صنعتی و کشاورزی است و به دلیل وجود ظرفیت‌های دانشگاهی و صنایع بزرگ، در عرصه ‌های تولید خدمت و سرمایه‌گذاری شاخص است اما برای به ثمر رساندن این ظرفیت حلقه‌های مفقوده ای وجود دارد که باید شناسایی شود.

فرماندار اصفهان گفت: جای خالی نمایشگاه بورس در استان اصفهان به چشم می‌خورد و امیدواریم در ادامه راه، این نمایشگاه‌ها بیشتر برگزار شود و شاهد نقش این نمایشگاه در چرخه اقتصادی و تحقق اهداف و برنامه های توسعه و اجرای پروژه‌های بخش خصوصی، باشیم.

سیستانی افزود: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باعث می‌شود سرمایه‌های سرگردان و منابع مالی مطلوبی که در حوزه‌های مختلف وجود دارد، با تعامل سرمایه گذاران، در مسیر مورد نظر قرار گیرد و سرمایه گذاران و مجریان طرح‌های بزرگ از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اصفهان مهد نوآوری، صنعت، پیشرفت و توسعه است، گفت: متاسفانه مدت‌ها است سرمایه گریزی در اصفهان افزایش یافته و سرمایه‌گذاری در استان، معنای خود را از دست داده است، اما تسهیلات و برنامه‌هایی برای جلوگیری از این اتفاق در دست اقدام است.

 فرماندار اصفهان افزود: بخشی از این موارد به دلیل مقررات حاکم بر سازمان‌ها است اما در طول ۱۰ ماه گذشته در شرایط جدید استان و استانداری با برگزاری جلسات هفتگی با فعالان حوزه صنعت و بازدیدهای مدیران استانی از شهرک‌های صنعتی، این وضعیت روبه بهبود است.

وی ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این نمایشگاه، حلقه مفقوده ارتباط بین سرمایه‌گذار، تولید کننده، طراح ایده پرداز و... برقرار شود و تکاپوی لازم در عرصه های اقتصادی را بر انگیزد.

تامین مالی پروژه‌های عمرانی شهرداری با انتشار اوراق مشارکت در بورس

معاون مالی اقتصادی شهرداری اصفهان هم در این نشست خبری گفت: مقرر شده است از ۴۱۰۰ میلیارد تومان بودجه امسال شهرداری اصفهان، یک‌هزار و ۱۱۰ میلیارد آن از طریق انتشار اوراق مشارکت برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی شهرداری و از طریق بورس تامین شود.

مرتضی طهرانی اظهار کرد: بودجه شهرداری اصفهان ۴۱۰۰ میلیارد تومان است که مقرر شده مبلغ یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن از طریق اوراق مشارکت برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی تامین شود و این مورد از کانال بورس اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: در سال جاری یک محموله اوراق مشارکت به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق یکی از صندوق‌های تامین سرمایه فروخته شده است؛ در هفته گذشته بسته دیگری به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان فروخته شد و دو بسته اوراق به ارزش ۶۰۰ و ۱۵۰ میلیارد تومان نیز به زودی ارائه می‌شود، بنابراین شهرداری اصفهان در حوزه فروش اوراق مشارکت یکی از فعالان این حوزه محسوب می‌شود.

معاون مالی اقتصادی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: صندوق‌های تامین سرمایه زیر نظر سازمان بورس فعالیت می‌کند و شهرداری اصفهان از طریق مناقصه با این صندوق‌ها ارتباط و همکاری برقرار می‌کند.

طهرانی افزود: همه دستگاه‌هایی که پروژه محور هستند و باید در مدت زمان فعالیت خود پروژه‌هایی را اجرا کنند، به‌ ویژه پروژه‌هایی که هزینه بالایی دارند، مجبور به استفاده از بازار (مالی و پولی) برای تامین سرمایه پروژه‌های خود هستند؛ این شرکت‌ها چنانچه از این طریق استفاده نکرده و نتوانند تامین سرمایه کنند، مشمول طولانی شدن زمان انجام پروژه‌ها می‌شوند که زیان بسیار زیادی را به آن دستگاه و همچنین پروژه وارد می‌کند. بر همین اساس برای صاحبان پروژه بسیار مقرون به صرفه است که بتوانند سرمایه مورد نیاز برای انجام پروژه خود را از طریق بازار سرمایه تامین کنند.

وی با بیان اینکه دو روش دیگر نیز در دستور کار داریم، گفت: روش اول، صندوق زمین و ساختمان است که در نظر داریم از این محل نیز برخی از پروژه‌های خود را فعال کنیم؛ در این خصوص مطالعات و تحقیقاتی نیز صورت گرفته است که امیدواریم بتوانیم در سال آینده خبرهای خوبی داشته باشیم.

معاون مالی اقتصادی شهرداری اصفهان اضافه کرد: روش دیگر نیز صندوق تامین مالی پروژها است که هر دوی این صندوق‌ها زیر نظر سازمان بورس به فعالیت می‌پردازند؛ البته در کشور همچنان رونقی ندارد و ما شاید جزو معدود موسساتی باشیم که از چنین سرمایه‌هایی برای تامین مالی پروژه‌ها استفاده می‌کنیم.

تهرانی خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم هر سال با رونق بیشتری برگزار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار