یوفا بازی کشور‌ها و تیم‌های باشگاهی قاره سبز در ورزشگاه‌های بدون زنان را ممنوع دانست
بعد از اعلام خبر حضور زنان ایرانی در ورزشگاه آزادی از سوی فیفا طی بازی تیم ملی مقابل کامبوج در چارچوب انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲، حالا اتحادیه فوتبال اروپا «یوفا» هم امشب در اقدامی که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد، حمایت خود از ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال را با ارسال دستور قاطع ، اعلام کرد. یوفا می‌گوید کشور‌ها و تیم‌های باشگاهی قاره اروپا از این پس حق بازی در ورزشگاه‌هایی حضور زنان ممنوع است را نخواهند داشت!
کد خبر: ۷۸۲۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 25 September 2019

در پی بیانیه‌های پیاپی فدراسیون جهانی فوتبال فیفا مبنی بر حضور زنان در بازی ایران مقابل کامبوج در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲، اتحادیه فوتبال اروپا «یوفا» هم امشب حمایت خود را از ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال اعلام کرد تا فوتبال ایران به سوژه بین المللی رسانه‌ها تبدیل شود.

به گزارش تابناک ایلام،  بعد از اعلام خبر حضور زنان ایرانی در ورزشگاه آزادی از سوی فیفا طی بازی تیم ملی مقابل کامبوج در چارچوب انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲، حالا اتحادیه فوتبال اروپا «یوفا» هم امشب در اقدامی که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد، حمایت خود از ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال را با انتشار یک «توصیه»، اعلام کرد. یوفا می‌گوید کشور‌ها و تیم‌های باشگاهی قاره اروپا از این پس حق بازی در ورزشگاه‌هایی حضور زنان ممنوع است را نخواهند داشت!

مشخص است که این اقدام یوفا؛ مستقیما به ایران اشاره دارد و نوعی مانور تهدید علیه فوتبال ایران محسوب می‌شود چرا که بعد از پذیرش زنان سعودی در ورزشگاه‌های فوتبال عربستان، تقریبا هیچ نقطه دیگری غیر از ایران ، ممنوعیت عمده برای حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال به فیفا گزارش نشده است. البته گفته می شود سال قبل از مسئولان فدراسیون فوتبال ایتالیا به خاطر برگزاری دیدار سوپر جام این کشور بین میلان و یوونتوس در عربستان که زن‌ها با ممنوعیت ورود به ورزشگاه مواجه هستند، انتقاد شد. این درحالی است که گفته می شد چنین محدودیت های در عربستان برداشته شده است و تصاویری نیز در این خصوص به رسانه های جهانی مخابره شد.

در ادامه آمده است: تا جایی که می‌دانیم دو کشور به زن‌ها حق دسترسی به ورزشگاه‌ها را ندادند و ما نمی‌توانیم آن‌ها را جریمه کنیم، چون در اختیار فیفا است، ولی نمی توان ساکت نیز بود. به همین دلیل تیم‌های تمامی ۵۵ عضو یوفا چه باشگاهی و ملی حق بازی در این کشور‌ها و بازی با تیم‌های نماینده این کشور‌ها را نخواهند داشت.

حالا این دستور تازه یوفا؛ برگزاری بازی سوپرکاپ اسپانیا که طی قراردادی برای شش سال پیاپی باید در ورزشگاه‌های عربستان برگزار شود را به چالش می‌کشد و میلیون‌ها دلار زیان به فوتبال این کشور وارد می‌کند. این در صورتی است که اگر حکام سعودی تضامین لازم را برای ورود زنان بدهند، قرارداد سی میلیون ریال عربستان با مدیران فدراسیون اسپانیا ا خطر فسخ نجات پیدا خواهد کرد. 

اکنون به نظر می‌رسد در حالی که مسوولان فوتبال ایران طبق ادعای فیفا، به ماموران ویژه این نهاد جهانی قول مساعد داده اند که زنان مشکلی برای حضور در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی تیم ملی نداشته باشند، این اقدام اتحادیه فوتبال اروپا نوعی حرکت تبلیغاتی باشد که بیشتر مصرف رسانه‌ای دارد.

ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که زنان (به جز چند بازی خاص) دسترسی فراگیر برای حضور در استادیوم‌ها نداشته اند و در این زمینه زیرساخت‌های لازم نیز برای استقرار و میزبانی از خانم‌ها پیش بینی نشده است. در همین حال برخی کارشناسان ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را به حضور آن‌ها در اماکنی مثل سینما و کنسرت‌های موسیقی تشبیه می‌کنند و معتقدند این اتفاق هیچ عواقبی برای این قشر از جامعه نخواهد داشت.

پس از اینکه جیانی اینفانتینو رییس فیفا شب گذشته در مراسم بهترین‌های سال جهان به صورت صریح در سخنرانی خود از حضور زنان در بازی آتی تیم ملی ایران صحبت کرد، اکنون نوبت یوفا است که در این خصوص موضع گیری کند تا از نهاد بالادستی اش عقب نماند و ژست حمایت از حقوق زنان را نیز بگیرد.

به گزارش اکانت توییتر یوفا، الکساندر سفرین رییس یوفا به تمامی ۵۵ کشور عضو یوفا و کلیه باشگاه‌های این کشور‌ها به صورت دستوری، توصیه کرد در کشور‌هایی که دسترسی زنان را به حضور در استادیوم محدود می‌کنند، حضور نیابند و در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکنند. این ابلاغیه که شبیه یک دستور لازم الاجرا به نشر عمومی رسیده است، به شکل واضحی فوتبال ایران را هدف گرفته است.

باید دید فدراسیون مهدی تاج طی روز‌های آتی چه واکنشی در این رابطه اتخاذ خواهد کرد. تاج در حاشیه بازی دربی اخیر در واکنش به سوال خبرنگاران درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها گفته بود: «برای بازی با کامبوج بانوان می‌آیند و امیدوارم رعایت‌های لازم صورت بگیرد تا زمینه حضور بانوان خدشه‌دار نشود و نباید فضایی به وجود بیاید که نشود از حضور بانوان در استادیوم دفاع کرد.»

در همین حال نگرانی‌ها بابت شرایط زیرساختی استادیوم‌های دیگر ایران برای میزبانی از بانوان همچنان پابرجاست و هنوز مشخص نیست آیا فیفا برای ورود خانم‌ها به سایر ورزشگاه‌های ایران برای بازی‌های باشگاهی نیز همین فشار و الزام را مطرح خواهد کرد یا فعلا در حد بازی‌های ملی بسنده می‌کند. بیانیه‌های اینفانتینو و فیفا در مورد لزوم گستردگی این موضوع در ورزشگاه‌های سراسر ایراد، صراحت دارد. در این صورت برخی‌ها نگرانند که کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون جهانی همین موضوع را دستاویزی برای تعلیق فوتبال ایران قرار دهند!

فوری| اتحادیه فوتبال اروپا، بازی در ورزشگاه‌های ایران را تحریم کرد!

 
 /ح
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار