استاندار خوزستان با بیان اینکه برای جمع‌آوری کل گازهای موجود در هوای استان 3.5میلیارد دلار نیاز داریم، افزود: اگر مجتمع پتروشیمی امیرکبیر نیز در این کارها سهیم شود می‌تواند تامین خوراک خود را پایدار کند. در این زمینه فقط هلدینگ‌های خلیج فارس و مارون تا کنون مشارکت کرده‌اند.
کد خبر: ۷۸۲۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 24 September 2019

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از دوشنبه هفته جاری برای بررسی روند فعالیت صنایع و طرح های اقتصادی، و بازدید از مناطق سیل زده و زلزله زده خوزستان، از طریق فرودگاه دزفول وارد خوزستان شد.

به گزارش"تابناک"؛ غلامرضا شریعتی در حاشیه بازدید عضو تشخیص مصلحت نظام از مجتمع پتروشیمی امیرکبیر در ماهشهر اظهار کرد: اکنون در حال تامین 800 میلیون دلار برای هلیگدینگ خلیج فارس هستیم تا این هلدینگ از طریق پالایشگاه بیدبلند2 خوراک مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی را تامین کند.

وی با بیان اینکه برای جمع‌آوری کل گازهای موجود در هوای استان 3.5میلیارد دلار نیاز داریم، افزود: اگر مجتمع پتروشیمی امیرکبیر نیز در این کارها سهیم شود می‌تواند تامین خوراک خود را پایدار کند. در این زمینه فقط هلدینگ‌های خلیج فارس و مارون تا کنون مشارکت کرده‌اند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: اکنون نیز می‌توان با وزیر نفت مذاکره کرد تا سهمی از هلدینگ خلیج فارس را به عنوان خوراک مورد نیاز مجتمع پتروشیمی امیرکبیر به این مجموعه اختصاص داد.

شریعتی خطاب به مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر گفت: تلاش کنید تا در پروژه‌های جمع‌آوری فلرهای گازی استان مشارکت کنید تا علاوه بر تامین خوراک مورد نیاز خود، سهمی در بهبود شرایط زیست محیطی استان داشته باشید.

وی افزود: در این زمینه پیش از این کوتاهی شده است و علی رغم مذاکرات با وزیر و موافقت وی، مسولان پیشین پتروشیمی امیرکبیر از زیر بار این مسولیت شانه خالی کردند.

استاندار خوزستان گفت: آماده هستیم تا به هرشکلی که شده مشکل تامین خوراک مجتمع پتروشیمی امیرکبیر را حل کنیم.

همچنین عبدالکریم محمدی زاده مدیر برنامه‌ریزی و کنترل تولید مجتمع پتروشیمی امیرکبیر اظهار کرد: این مجتمع بالای 2300 نیرو دارد و در 6ماهه ابتدایی امسال از نظر فروش و تولید در 10 سال اخیر بی سابقه عمل کرده‌ایم.

وی افزود: امسال در حوزه دریافت خوراک گازی کمبودهایی داشتیم اما در تداوم تولید در واحدها و همچنین تعاملات با دیگر مجتمع‌های پتروشیمی عملکرد خوبی داشته‌ایم و توانستیم تولید داشته باشیم.

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل تولید مجتمع پتروشیمی امیرکبیر با بیان اینکه روند کاملا بی نظیری در تولیدات داشته‌ایم، عنوان کرد: در 6 ماهه نخست سال، کمبودهایی به ویژه در بحث تامین اتان داشته‌ایم. این خوراک بیشترین سودآوری را برای ما دارد اما در تامین این خوراک وضعیت مناسبی نداشته‌ایم.

محمدزاده تصریح کرد: علی رغم چنین مشکلاتی اما با تمرکز بر تامین خوراک‌های غنی مایع به دنبال فعالیت‌هایی هستیم تا به تولیدی با بالاترین حاشیه سود بپردازیم و در این زمینه خوشبختانه عملکرد بسیار خوبی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: کار احداث خطوط انتقال پالایشگاه بیدبلند 2 به منطقه ماهشهر اگر انتهای امسال راه‌اندازی شود، مجتمع از این پالایشگاه خوراک اتان مورد نیاز خود را دریافت خواهد کرد.

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل تولید مجتمع پتروشیمی امیرکبیر گفت: با توجه به چنین مسایلی به دنبال آن هستیم تا شرایط تولید را متفاوت‌تر از گذشته کنیم و به ظرفیت تولید 700 هزار تنی پلیمری شرکت دست پیدا کنیم.

محمدزاده عنوان کرد: امسال تا پایان آبان ماه به میزان تولید سال گذشته- که 432 هزار تن پلیمر بود- خواهیم رسید و قطعا رکورد تولید محصولات پلیمری را خواهیم شکست.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بحث تحریم‌ها اما هیچگونه مشکلی در بحث صادرات نداشته‌ایم و 53 درصد بیشتر از سال گذشته صادرات انجام شده است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در جمع خبرنگاران بیان کرد: با توجه به شرایط موجود کشور، گزارشات ارایه شده در زمینه رشد تولید برای دشمن مایوس کننده است.

وی با تاکید بر اینکه خوراک برای پتروشیمی ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، افزود: مشکل تامین خوراک باید مورد پیگیری قرار گیرد تا علاوه بر پایداری شرایط به افزایش تولید محصول منجر شود.

وی با اشاره به جنگ اقتصادی کشور که به واسطه تحریم های ظالمانه به وجود آمده، گفت: خوشبختانه امروز توان تولید در این مجتمع پتروشیمی می تواند برای دیگر واحدهای اقتصادی الگو باشد.

ناطق نوری در دومین روز سفر خود به خوزستان به همراه استاندار و جمعی از مسئولان استانی، از پتروشیمی امیرکبیر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در جنوب خوزستان دیدن کرد.

حجت الاسلام ناطق نوری هدف از سفر به خوزستان همزمان با ایام گرامیداشت هفته دفاع مقدس را بازدید از فعالیت های اقتصادی خوزستان، روند بازسازی مناطق سیل زده و همچنین شهر زلزله زده مسجد سلیمان بیان کرده است.

مجتمع پتروشیمی امیرکبیر که سال ۱۳۸۱ نخستین واحد تولیدی آن وارد مدار شد، از نخستین مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ماهشهر است؛ در این منطقه ۲۲ پتروشیمی فعالیت دارند.

مجتمع امیر کبیر ۵۵ هکتار مساحت دارد که داری ۶ واحد تولیدی اولفین، پلی اتیلن سنگین، سبک و سبک خطی، بوتالین و بوتن یک است.

محصولات این پتروشیمی در داخل از طریق بورس و در خارج بیشتر به کشور چین صادر می شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار