رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به مضرات پلاستیک برای محیط زیست گفت که روزانه ۳ هزار تن پلاستیک در ایران مصرف می‌شود.
کد خبر: ۷۸۲۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹ 24 September 2019

روزانه ۳ هزار تن پلاستیک در ایران مصرف می‌شود

به گزارش تابناک تهران، زهرا صداعظم نوری روز سه شنبه در همایش روز جهانی بدون خودرو گفت: روزهای ملی و روزهای جهانی زیادی در تقویم وجود دارد اما تنها در حد یک روز آن هم به صورت تشریفاتی در تصمیم‌گیری‌های کلان نقش دارد.

وی ادامه داد: روز بدون کیسه پلاستیکی یا روز جهانی بدون دخانیات داریم یا مثلاً روز نفی خشونت داریم که همه اینها به واسطه اهمیت آن موضوعات رخ داده است.

به گفته نوری، بسیاری از کشورها موفق شده اند تا با دعوت از آحاد مختلف جامعه و پیوستن به کمپین های مختلف اقدامات و فعالیت های گسترده ای را انجام دهند.

وی تاکید کرد در ایران روزانه ۳ هزار تن پلاستیک مصرف می شود و ۱۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت سیگار در ایران است و این نشان می دهد ما فقط اسم روز جهانی بدون پلاستیک را گرامی داشته ایم و اقدامی عملی برای آن انجام نداده ایم.

این عضو شورای شهر تهران به موضوع مرگبار بودن آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: ما برای کاهش آلودگی هوا چاره ای جز کاهش استفاده از خودرو را نداریم و این همان مسیری است که به صورت عملی ۵۰ کشور به سمت آن رفته اند.

وی تصریح کرد: کسانی که می گویند استفاده از دوچرخه در کاهش آلودگی نقشی ندارد باید بدانند که براساس مطالعات انجام شده میزان آلودگی هوا در روز بدون خودرو کاهش چشمگیری داشته است.

به گفته نوری، مطالعات نشان می دهد تنها در یک شهری مثل لندن ۹ هزار نفر به واسطه آلودگی هوا فوت کردند و همین امر باعث شد تا شهرداری لندن به فکر کاهش استفاده از خودرو بیافتد و طرح مناطق کم انتشار را اجرایی کند.

نوری گفت: ما حتی در روز جهانی بدون خودرو شرایط آلودگی هوای مان بدتر از روزهای پیش بوده است و این نشان می‌دهد پایبندی کافی به روز جهانی بدون خودرو را نداشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ وقتی می خواهیم دوچرخه سواری را در یک روز برگزار کنیم در یک نامه رسمی اجازه نمی دهند این برنامه برگزار شود چراکه زنان و مردان می خواهند در کنار هم رکاب بزنند.

همچنین، شینا انصاری مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: هفته بین المللی حمل و نقل پاک از ۲۵ تا ۳۱ شهریور است و ۲ هزار و ۸۰۰ شهر از ۵۴ کشور دنیا تا کنون به پویش جهانی حمل و نقل پاک پیوسته اند.

وی ادامه داد: این کمپین(پویش) نخستین بار در سال ۱۹۹۷ میلادی در بریتانیا با شعار "من بدون خودرو در شهر" شکل گرفت و توسط کمیسیون اروپا بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی مورد توجه قرار گرفت.

به گفته انصاری، چندی پیش درخواست از سوی شهرداری تهران به دبیرخانه این کمپین ارسال و با موافقت این کمپین روبرو شد و تهران به عنوان اولین شهر ایران به رویداد بین المللی هفته کمپین جهانی حمل و نقل پاک پیوست.

وی خاطرنشان کرد که کمیسیون اروپا به واسطه تلاش های شهردار تهران در ایجاد کمپین سه شنبه های بدون خودرو و پیوستن پویش جهانی حمل و نقل پاک  با ارسال نامه ای تقدیر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار