گردو از آن دسته چهار مغزهایی است که شاید اگر به هرکس تعارف بزنی دست رد به آن نزند و کام خود را با آن به نوعی شیرین کند.
کد خبر: ۷۸۱۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰ 19 September 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: شهرستان بوانات در شمال شرقی و ۲۴۰ کیلومتری شیراز با آب و هوای سردسیری همراه با درختان سر به فلک کشیده و چند هزار ساله گردو و چشمه‌هایی با آب خنک در کنار این درختان با مردمانی مهربان و مهمان نواز، در استان فارس خودنمایی می‌کند.

گردوی بوانات به استان های هرمزگان ، کرمان، اصفهان ، بوشهر و مشهد صادرات دارد . فروش گردوی بوانات در مشهد مقدس رونق بالایی دارد و یکی از وارد کنندگان خوب گردو از بوانات استان فارس است . گردوی بوانات برای گسترش و پیشبرد اهداف خود از افراد خبره و با تکیه بر توان و تخصص آن ها استفاده می کند .

هر ساله بعد از نیمه شهریور ماه جشن برداشت گردو آغاز و باغداران همه درگیر جمع کردن گردو و پوست گیری می شوند تا هر چه سریع تر بتوانند گردوی تازه را به شهر و استان های دیگر بخصوص شیراز فرستاده و نتیجه زحمت های یک ساله خورد را نظاره گر باشند.

با تلاش های فراوان جهاد کشاورزی این شهرستان و استفاده از کارشناسان، در سال آینده با استفاده از روش های جدید و خلاقانه با کیفیت هر چه بیشتر مغز گردو روبرو است.

جهانبخش هاشمی مسئول اداره تولیدات گیاهی و کارشناس باغبانی شهرستان بوانات اظهار کرد: چون در شهرستان بوانات سرما زدگی زیاد است و آسیب زیادی به درختان گردو هر ساله وارد می‌کند و برای جلوگیری از این آسیب با پیدا کردن ژن‌های برتر و استفاده از کندلر، خطر سرما زدگی بهاره را رفع و کیفیت مغز را بهتر می کند.

 

هاشمی در مورد فرآوری گردو ادامه داد: فرآوری گردو در این شهرستان همچنان به صورت سنتی است، به این دلیل که دستگاه‌های پوست کن، چون گردو باید به صورت تازه باید وارد دستگاه شود و فشار دستگاه باعث ترک خوردن گردو و آب سیاه و مزه تلخ پوست سبز گردو وارد مغز شده و کیفیت مغز را تغییر می‌دهد.

او افزود: بخش مرکزی بوانات شامل هزار و ۸۰۰ هکتار که پیش بینی امسال در هر هکتار ۷۰۰ کیلو گردو است.

نهال گردو تا باغداری نوین
سید اسحاق موسوی یکی از تولید کنندگان برتر گردو  گفت: گردوی بوانات به غیر از شیراز که بخش عمده‌ای را در بر می‌گیرد به استان‌های اصفهان، یزد و هرمزگان صادر می‌شود.

او در مورد کیفیت گردوی بوانات اظهار کرد: برای کاشت گردو شرایط اقلیمی (درجه حرارت، کیفیت آب، خاک) آنقدر مهم است که حتی کشاورزان نمونه، گردوی بوانات را در جای دیگر کاشتند، اما کیفیت خود را از دست داده همچنین برای کیفیت مغز باید در پوست گیری گردو توجه کافی داشته که یا به صورت سنتی یا با استفاده از دستگاه، اما با با جدا کردن از لحاظ اندازه، سفتی و سختی تا از هرگونه آسیب به پوست دوم جلوگیری و گردو با کیفیت بالا تولید شود.

 

موسوی برای هرچه بهتر شدن کیفیت گردو افزود: برنامه‌هایی از قبیل آزمون خاک و برگ، نیاز تغذیه‌ای، کود و ریز مغذی‌ها و جدیدترین روش که از امسال قابل انجام است پیوند درختی که دارای محصول خوب است با درختی با تعداد و کیفیت بد باعث میشود که هم از لحاظ کیفیت و هم تعداد رو به افزایش برود.

سید اسحاق موسوی در مورد مشکلات کشاورزی خود اضافه کرد:هر ساله بخصوص طی سال‌های اخیر، خطر‌هایی همچون سرما زدگی ایجاد می‌شود، دولت برای حمایت از کشاورزان، به ازای هر درخت ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان دریافت و درختان را بیمه می‌کنند.

 

ضیغمی کارشناس مسئول گردوی جهاد کشاورزی استان فارس گفت: درخت گردو یکی از درختان حساس به سرما است و باید مراقبت‌های زیادی انجام شود. امسال در بوانات بیشتر باغات گردو دچار سرما زدگی و محصول نسبت به پارسال از نصف هم کمتر شده است.

او افزود: یکی از طرح‌های جدید مانند سرشاخه کاری درختان گردو محلی و آسیب دیده که پیوند آن‌ها با درختان وارداتی و پرمحصول و تغییر نژاد ظرف مدت سه سال که به درختانی پرمحصول و بدون هرگونه سیاهی و خشکی تبدیل می‌شود.

 

تاثیر گردو و سلامتی
مغز گردو نوعی خشکبار با چربی فراوان که روغن آن هم خوراکی و هم موضعی استفاده فراوانی دارد.در مناطق مختلف کشور از گردو استفاده‌های زیادی هم در طبخ غذا مانند فسنجان یا مرغ شکم پر و هم در درمان بیماری‌ها از جمله آلزایمر، بالا بردن قدرت باروری مردان، ضد پیری، محافظت از پوست، پیشگیری از سرطان سینه و پروستات و درمان کم خونی بسیار موثر است.

مواد معدنی و ویتامین‌هایی از جمله مس، منگنز، آهن، روی، کلسیم، منیزیم، سلنیوم، سدیم، انواع ویتامین‌های گروه ب و همچنین روغن گردو دارای ویتامین‌ای بسیار بالا و درمان بیماری‌های پوست و مو کاربرد زیادی دارد.

درخت گردو در اکثر مناطق سرد و کوهستانی قابل کشت که ارتفاع آن به بیش از ۳۰ متر می‌رسد و بعد از سال پنجم محصول می‌دهد. گردوی بوانات برای گسترش و پیشبرد اهداف خود از افراد خبره و با تکیه بر توان و تخصص آن‌ها استفاده می‌کند.

اغلب کسانی که به دنبال بازاری بی رقابت و مطمئن و خواهان سود بالا هستند به سمت بازاریابی گوشه می‌روند که تولید کنندگان ارگانیک از این قبیل هستند این نوع بازاریابی به دنبال تنوع محصول نیست تک محصولی و فروش بالا که بوانات یکی از شهرستان‌هایی است که از این نوع بازاریابی استفاده می‌کند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار