بسته های نمکی که به ظاهر کاملا بهداشتی است اما پس از تهیه آن وقتی در آب حل می شود شاهد یک لایه سفید رنگی روی آب هستیم  که نشان از یک گرد است که نه تنها آب را شور نمی کند بلکه وقتی با آب مخلوط نشود پس از چند ثانیه ته نشین شدن شاهد آب زلالی روی بلورهای نمک نیستیم و این نشان از وجود ناخالصی در نمک و وجود نمک های تصفیه نشده در بازار است.
کد خبر: ۷۸۰۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴ 16 September 2019

به گزارش خبرنگار تابناک در اصفهان، پس از ارسال گزارش مردمی مبنی بر وجود یک نمونه از نمک بسته بندی شده که کاملا ظاهر بهداشتی دارد و تاریخ دار است پس از باز کردن بسته نمک به هیچ عنوان غیر عادی بودن نمک قابل تشخیص نیست اما پس از اینکه نمک در آب حل میشود آب نه شور می شود و شاهد یک گرد سفید رنگی مشابه گرد گچ روی آب هستیم  .

منیره عباسی یکی از مصرف کنندگان این بسته نمک با اعلام گزارش به خبرنگار تابناک گفت: نمک به راحتی از سوی سوپرمارکت ها قابل تهیه است و هنگامی که نمک را باز میکنیم اصلا به شکل بلور نمک نیست بلکه دانه های ریز نمک است و زمانی که در آب حل نمی کنیم در حالت عادی باید یک لایه آب شفاف روی نمک ته نشین شده باشد در صورتی که این نوع نمک پس از چند ثانیه در آب حل و آب سفید رنگ می شود و روی آب یک لایه سفید رنگ و گرد مانند مثل گرد گچ ایجاد میشود.

بنابر درج یک مقاله در سایت معاونت بهداشتی استان اصفهان مشخصاتی که برای یک نمک سالم و بهداشتی عنوان شده است بهترین نمک خوراکی نمکی است که دارای مشخصه تصفیه تبلور مجدد بوده و رنگ آن کاملاً سفید، دانه بندی آن کروی شکل، یددار و دارای مهر استاندارد، مجوز بهداشت و از کارخانجات معتبر باشد این نوع نمک فاقد هر گونه ناخالصی است.

ساده ترین روش برای این که متوجه شویم نمکی دارای ناخالصی می باشد یا نه، حل کردن یک قاشق غذا خوری نمک در یک لیوان آب است. در صورتی که در ته لیوان رسوبی تشکیل نشود می توان امید وار بود که این نمک فاقد ناخالصی بوده و سالم می باشد. روش کامل تر ، آزمایش نمک در آزمایشگاه های مجهز است.

ناخالصی های موجود در نمک:

الف) ناخالصی های نامحلول: ناخالصی های نامحلول شامل: شن، خاک، بقایای موجودات زنده و مواد آلوده کننده که جهت استخراج نمک از معادن استفاده می شود. گل و لای یکی از ناخالصی های موجود در نمک به میزان ۳-۸ درصد می باشد که مصرف مستمر این میزان ناخالصی در نمک های غیر تصفیه، مشکلات و بیماری های جسمی را به همراه دارد.

ب) ناخالصی های محلول: ناخالصی های محلول شامل سختی( کلسیم و منیزیم) سولفات و فلزات سنگین نظیر سرب، جیوه ، آرسنیک، کادمیوم وسایر املاح سنگین است.

پیامدهای بهداشتی نمک تصفیه نشده:

*  کادمیوم ، مس و جوه از فلزات سنگین موجود در نمک غیر تصفیه  هستند که خاصیت سرطان زایی دارند و عوارضی نظیر کوتاهی قد، تهوع، استفراغ، کم خونی، ضایعات پوستی، آسیب دیدن مو، ناخن ، استخوان ها، مراکز عصبی، کبد، غدد و طحال را به دنبال دارند.

* سرب، جیوه ، آرسنیک، کادمیوم و سایر املاح سنگین بر اندازه های داخلی بدن تاثیرات مخربی دارند.

* سولفات کلسیم یا همان گچ عمده ترین ناخالصی موجود در نمک تصفیه نشده است که به دلیل سفید بودن قابل تشخیص از اصل نمک نیست و در صورت مصرف نمک غیر تصفیه این ماده به مقدار زیاد وارد بدن می گردد. طعم نمک های غیر تصفیه هم بخاطر داشتن میزان قابل توجهی منیزیم که طعم تلخ دارد  با نمک تصفیه شده فرق دارد.

* یکی از مشکلات اساسی که در اثر مصرف نمک نصفیه نشده ممکن است پیش بیاید، اختلال در عملکرد کلیه هاست. چرا که کلیه های مسئول دفع مواد سمی از بدن هستند و تجمع این مواد به مرور زمان، باعث ایجاد سنگ شده و به بافت  کلیه آسیب می رساند.

* جیوه باعث جنین ناقصی الخلقه در زنان باردار می شود و از ان لحاظ خطراتی را به همراه دارد.

* مس یکی از عناصر ضروری برای بدن انسان می باشد و لی باید توجه داشت که مقدار مس موجود در نمک ها به چه میزان است. اگر مس، بیش از حد نیاز به بدن برسد با ایجاد اختلال در جذب آهن و روی باعث کم خونی فقر آهن شده و بر سلامتی غدد جنسی و باروری تاثیر می گذارد.

* دانستن این نکته الزامیست که ناخالصی های موجود در نمک غیر تصفیه باعث پنهان شدن شوری آن می شود و به همین دلیل فرد با نمک بیشتری به شوری دلخواه و در نتیجه با مصرف نمک بیشتر خطرات مذکور بیشتر می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار