عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز :
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سفره های ایرانی گران ترین سفره از نظر هزینه و فقیرترین سفره از نظر مواد مغذی است .
کد خبر: ۷۷۹۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵ 14 September 2019

دکتر موسی صالحی با حضور در اصفهان در گفتگو باخبرنگار تابناک اظهار داشت: علت تصمیم گیری های عجولانه که غالبا اشتباه از آب در می آید به خاطر تغذیه نادرست  ایرانی ها است و چون انواع ویتامین B به بدن نمی رسد و مغز انرژی کافی برای تصمیم گیری دریافت نمی کند .
وی ادامه داد:  اساس سلامتی بر سه پایه آرامش، ورزش و خورش که همان تغذیه است، استوار شده است.
صالحی با بیان اینکه مغز انسان و سیستم عصبی جانبی تحت تاثیر نحوه تغذیه است، ادامه داد: زمانی که مواد مغذی به بدن نرسد سیستم عصبی مرکزی قدرت تجزیه و تحلیل ندارد و انرژی کافی برای اینکه بتوانیم درست تصمیم بگیریم به بدن  نمی رسد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: مغز جهان سومی ها از جمله ایرانی ها عمدتا تصمیمات عجولانه می گیرند که در اکثر موارد منجر به نتایج منفی می شود چون مغز آنها انرژی کافی دریافت نمی کند و انرژی بدن از گروه ویتامین  B محسوب می شود که مهمترین منابع ویتامین B پوست جو، گندم، ذرت و برنج است .
وی با اشاره به اینکه انرژی بدن از پوست غلات قابل تامین است، ادامه داد:پوست غلات یا لایه آلرون حاوی گروه انواع ویتامین های B است و چلتوک و سبوس خشن ترین قسمت غلات است که باید دور ریخته شود و خوراک حیوانات است .
 
مهمترین عامل تولید انرژی پوست گندم و برنج است
صالحی گفت:  مهمترین عامل تولید انرژی پوست گندم و برنج است که متاسفانه در هنگام تولید و عرضه برنج و گندم به بازار آنها سفید می شوند و برنج سفید و نان سفید را که تنها حاوی نشاسته است و باعث جذب قندگلوکز، میشود و همین مسئله  چربی خون  وفشارخون و دیابت را برای مصرف کنندگان به ارمغان می آورد.
وی با اشاره به اینکه انگلیسی ها پس از ملی شدن صنعت نفت ایران و شکست خوردن بدنبال جا انداختن تفکر سفید کردن گندم و برنج در ایران بودند که در همین راستا  18 کارخانه در کشور در سال های 1315 تا 1330 با ترفند انگلیسی ها در ایران راه اندازی شد.
ادامه داد: در آن زمان متخصصین تغذیه ای وجود نداشت که مضرات سفید کردن گندم و برنج را روی سلامتی جسم و روان اشاره کنند و دانشکده تغذیه در ایران از سال 1340 شکل گرفت یعنی 22 سال پس از تاسیس کارخانه جات سفید کردن گندم و برنج پایه گذاری شد.
عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه سالم و غلات کامل با اعلام اینکه بدنبال آبکش کردن ماکارونی و برنج تمام مواد مغذی آن به همراه آب دور ریخته میشود، او گفت: غذا پس از خوردن در معده و روده مراحل هضم را طی می کند تا مواد مغذی غذا وارد خون شود.

سفره های ایرانی از ارزش هایی غذایی تهی شده است
وی ادامه داد: با سفید کردن گندم و برنج و آبکش کردن برنج و ماکارونی و سرخ کردن سیب زمینی و کدو و بادمجان و گوشت سفره های ایرانی از ارزش های غذایی تهی شده و مواد مغذی در حین این پروسه ها از بین می رود.
وی با بیان اینکه امروز سفره های ایرانی از ارزش های غذایی تهی شده است و هنگامی که مطالبات مردمی در خصوص نان کامل و برنج کامل باشد و دیگر خریدار برنج و نان سفید نباشند قطع به یقین عرضه کنندگان برنج و تولید کنندکان نان هم از ورود برنج سفید و پخت نان سفید خودداری می کنند اگر مشتری نداشته باشد.
وی ادامه داد: سفره های ایرانی گران ترین سفره هستند چون پول زیادی صرف برنج سفید و گوشت و کباب می شود و فقیرترین سفره از تظر مواد مغذی است زیرا سفید . آبکش. سرخ و کباب می شوند .
وی با اشاره به اینکه سرخ کردن سبزیجات و صیفی جات مثل بادمجان و کدو و غیره  ، سفید کردن برنج و گندم و جدا کردن پوست آن و کباب کردن گوشت روی ذغال و شعله مستقیم و آبکش کردن برنج و ماکارونی از عوامل اصلی بیماری و باعث از بین رفتن ویتامین ها میشود، اضافه کرد: کباب را باید در فر درست کنیم و برنج و ماکارونی را بدون آبکش کردن باید مصرف کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار