تابناک از نشست شورای معادن استان گزارش می دهد
نشست شورای معادن کهگیلویه بویراحمد با حضور مسئولان ارشد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و برخی از سرمایه‌گذاران در حوزه معدنی و به ریاست حسین کلانتری استاندار برگزار شد.
کد خبر: ۷۷۸۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷ 08 September 2019
 نشست شورای معادن کهگیلویه بویراحمد با حضور مسئولان ارشد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و برخی از سرمایه‌گذاران در حوزه معدنی و به ریاست حسین کلانتری استاندار برگزار شد.
انتقاد از کم کاری مدیران گذشته
در این نشست خداداد غریب‌پور مدیرعامل سازمان ایمیدرو از کم کاری‌ها مدیران کهگیلویه و بویراحمد در گذشته گلایه کرد و افزود: این استان با داشتن 16 هزار کیلومتر مربع تاکنون تنها در 3 هزار کیلومتر مربع آن مود کاوش و  اکتشاف قرار گرفته است و تنها در دو هزار کیلومتر مربع مواد معدنی شناسایی شده است.
غریب پور گفت :تا سال ۹۷ اکتشاف ۲۷۰ کیلومتر مربعی در سطح کشور داشتیم که بعد از آن پوشش ۷۰ هکتاری اکتشاف از ابتدای سال ۹۷ تا تابستان سال جاری محقق شد.
وی تصریح کرد: اولویت ما در ایمیدرو اکتشاف بوده و سرمایه گذاری در حوه معادن نیز معطوف به اکتشاف است.
غریب پور با بیان اینکه برنامه ملی و اکتشاف عظیم در سطح کشور عملیاتی خواهد شد، ابراز داشت: ایمیدرو زمینه سرمایه گذاری و ارتقای ظرفیت های معدنی را محور فعالیت در مناطق محروم قرار داده است.
غریب پور : اکتشافات گسترده برای 4 استان زاگرس نشین / گلایه سرمایه گذاران از بانک ها / زارعی :هدف ما پیشرفت کل استان است /  استاندار: انتظار ، احقاق حق 40 ساله است

وی با بیان اینکه نگاه ما توسعه در کنار توجه به مسائل زیست محیطی و توجه به منابع طبیعی است، اظهار کرد: در چهار استان زاگرس نشین نیز برای سال جاری اکتشافات گسترده ای شکل خواهد گرفت.
غریب پور با تاکید بر نقش ظرفیت های معدنی در توسعه کشور، اظهار داشت: رشد و توسعه این بخش، خروجی های مناسبی را شکل می دهد.
معاون وزیر صنعت با اشاره به حوزه معادن کوچک، احیای این ظرفیت ها را از دیگر هدفگذاری های انجام شده با احصای معادن دانست.
وی تصریح کرد: همچنین حمایت از معادن کوچک در قالب برنامه های تدوین شده اجرایی می شود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به فعالیت های انجام گرفته در کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: سه هزار کیلومتر مربع اکتشاف در این استان انجام گرفته است.
غریب پور از تعریف ۹۸۰۰ کیومتر مربع پهنه جدید برای اکتشاف در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و بیان کرد: برنامه اکتشافی در این استان به ۱۲۰۰۰ ‌کیلومتر مربع خواهد رسید.
غریب‌پور بیان داشت : که فرزند این استان بوده و دغدغه توسعه آن را دارد اما بدون اکتشاف نمی‌توان به سراغ سرمایه‌گذاری در حوزه معدن رفت و به همین دلیل بنای اکتشاف جدید در این استان به میزان 9 هزار و 800 کیلومتر مربع پهنه جدید را داریم.
غریب پور : اکتشافات گسترده برای 4 استان زاگرس نشین / گلایه سرمایه گذاران از بانک ها / زارعی :هدف ما پیشرفت کل استان است /  استاندار: انتظار ، احقاق حق 40 ساله است
 
انتقادات بخش خصوصی
در این نشست وقت هایی محدود به برخی سرمایه گذاران بخش خصوصی حوزه معدن داده شد تا به بیان مشکلات خود بپردازند.
سرمایه‌گذاران حوزه معدن نیز در این نشست از سخت‌گیری و سنگ‌اندازی برخی بانک‌های عامل گلایه کردند و خواهان حمایت و هدایت مدیران دستگاه‌های اجرایی متولی شدند و اظهار امیدواری کردند دیگر بانک‌ها با ضمانت‌ها سخت آنان را اذیت نکند.
هر جای استان پیشرفت صورت گیرد به نفع کل استان است
در ادامه این نشست ،نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنعت مجلس از برنامه ریزی برای آغاز اکتشافات گسترده معدنی در استان خبر داد.
غلام محمد زارعی ، افزود: ظرفیت های معدنی مناسبی در استان وجود دارد که پوشش همه مناطق استان توسط ایمیدرو  می تواند به اکتشافات و خروجی مناسبی منجر شود.
غریب پور : اکتشافات گسترده برای 4 استان زاگرس نشین / گلایه سرمایه گذاران از بانک ها / زارعی :هدف ما پیشرفت کل استان است /  استاندار: انتظار ، احقاق حق 40 ساله است

زارعی با بیان اینکه یکی از راه های پیشرفت استان به فعلیت رساندن ظرفیت های بالقوه است، اظهار کرد: تحقق این ظرفیت ها می تواند عامل مناسبی در ایجاد اشتغال و رونق تولید باشد.
زارعی با اشاره به اینکه با رعایت چارچوب های زیست محیطی می توان کارهای عمرانی و توسعه ای را رقم زد، ابراز داشت: بخش های جنوبی استان بیشتر از بخش های شمالی استان در حوزه اکتشافات اقدام شده است و امیدواریم همه مناطق استان در طرح جدید اکتشاف صورت گیرد. البته هرجای استان که پیشرفت کند، به مثابه پیشرفت کل استان است و تاکید ها بر نگاه همه جانبه است.
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس با اشاره به فعالیت ایمیدرو در استان، گفت: هم فکری، هم اندیشی، مطالعه و بررسی کارشناسی می تواند به خروجی محوری ظرفیت ها و توسعه مناطق مختلف استان کمک شایانی کند.
وی به عزم دولت و مجلس برای سرمایه گذاری سازمان های توسعه ای در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری سازمان های توسعه ای نقش موثری در رفع محرومیت از مناطق محروم دارد.
زارعی گفت: با نگاه فرابخشی،  همه جانبه و تعامل و همکاری می توان از ظرفیت سازمان های توسعه ای برای رشد استان استفاده مناسبی کرد.
انتظار ، احقاق حق 40 ساله است 
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، حسین کلانتری به عنوان رئیس نشست در جمع بندی نتایج نشست گفت : رابطه بخش خصوصی با بخش دولتی باید بیشتر از انچه که اکنون است باشد که در حوزه استانداری آقایان فیلی (معاون عمرانی)  و گوهرکانی(معاون امور اقتصادی) این موضوع را با جدیت پیگیری و تقویت خواهند کرد .
حسین کلانتری با اشاره به این نکته که بحث آمایش سرزمینی نقاط قوت و اولویت های ما را نشان می دهد ، افزود : در حال حاضر تنها ۳۰۰۰ کیلومتر مربع از ۱۶۰۰۰ ‌کیلومتر مربع ظرفیت اکتشافی استان مورد کاوش قرار گرفته است.
وی ابراز داشت: بر همین اساس باید با در نظر گرفتن برنامه زمان بندی، اکتشافات در استان عملیاتی شود.
کلانتری با اشاره به همکاری دستگاه ها  با محوریت فعالیت بخش خصوصی و اشاره به این نکته مهم که دستگاه ها باید قوانین را تا حد امکان به نفع بخش خصوصی ببینند ، گفت : تعیین تکلیف صدور مجوزها باید در کمترین زمان ممکن و با نگاه کمک به توسعه استان  و توجه به قوانین شکل بگیرد.
غریب پور : اکتشافات گسترده برای 4 استان زاگرس نشین / گلایه سرمایه گذاران از بانک ها / زارعی :هدف ما پیشرفت کل استان است /  استاندار: انتظار ، احقاق حق 40 ساله است
 
وی افزود : گاهی مشاهده می شود برای دو درخت در یک منطقه یک طرح عظیم اقتصادی معطل می ماند در صورتی که سرمایه گذار تضمین کاشت 2 هزار درخت برای جبران قطعی آن دو درخت می دهد اما باز هم مانع اجرای طرح می شویم.
کلانتری ادامه داد : ‌بانک ها نیز باید در پرداخت تسهیلات به واحد های تولیدی در حوزه ضمانت ها نگاه تسهیل گری و کمکی داشته تا رفع مشکلات واحد های تولیدی به شکل بهتری عملیاتی شود گاهی در برآورد ارزش ملک برای ضمانت هم سخت گیری هایی می شود که در چنین مواقعی می توان از اظهار نظر کارشناسی کارشناسان حوزه قضایی استفاده کرد.
وی افزود : نباید همه چیز را صفر و صد دید چرا که بین این دو عدد اعداد بیشماری وجود دارد که مطمئنا بهره بردن از عدد 70 بهتر از عدد صفر است.
کلانتری با اشاره به این نکته که غریب پور از فرزندان این استان است ، خطاب به وی گفت : ما هیچ درخواست و انتظار فرا قانونی از شما نداریم اما انتظار داریم حق عقب افتاده 40 ساله این استان داده شود تا عدالت اجرا شود.
وی افزود : اگر انتظاری هست فقط بحث جبران کم توجهی های گذشته است . حدود چهل سال از انقلاب گذشته و از۱۶  هزار کیلومتر مربع سرزمین این استان فقط ۳ هزار آن مورد کاوش قرار گرفته است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اکتشافات در حوزه ظرفیت های معدنی استان به پوشش ۱۰ هزار کیلومتر مربع خواهد رسید.
کلانتری با تاکید بر پوشش بیش از ۱۰۰۰۰ کیلومتر مربعی در این حوزه، خواستار تحقق اهداف بر اساس برنامه شد.
کلانتری گفت: کمک به بخش خصوصی اولویت ماست و باید به نحوی عمل شود که راه اندازی واحد های تولیدی و کمک به بخش خصوصی را داشته باشیم.
وی خطاب به سرمایه گذاران هم گفت : همه ما در یک جبهه هم رزم هستیم پس باید با در نظر گرفتن شرایط کار کنیم بنابر این هر چه تعامل بیشتر باشد موفقیت بیشتر خواهد بود.
نکته حاشیه ای
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بخشی از سخنان خود به یکی از معظلات معمول جلسات اشاره کرد و گفت : همه افرادی که در چنین جلساتی حاضر می شوند معمولا نکاتی را برای بیان کردن دارند که انتظار هم دارند وقت به ان ها داده شود اما باید همه به رعایت وقت احترام بگذارند که بتوان بیشترین بهره را از وقت برد.تذکر استاندار استفاده مفید از وقت

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بازنشسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
بنازمت امیر کبیر گچساران و دهدشت را تو اباد کردی فقط مونده بویراحمد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار