عشایر استان تهران در آستانه شروع فصل سرما و پس از ۱۰۰ روز حضور در مراتع و مناطق کوهستانی کوچه پاییزه خود را به سمت مناطق جنوبی استان شروع کردند.
کد خبر: ۷۷۷۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷ 04 September 2019

کوچ پاییزه عشایر استان تهران آغاز شد

به گزارش تابناک تهران، عشایر استان تهران همراه عشایر استان‌های قم، مرکزی و سمنان حدود ۱۰۰ روز از سال را در مناطق سردسیر شهرستان‌های شمیرانات، فیروزکوه و دماوند در شمال این استان مشغول زندگی و تولید محصولات لبنی و دامی بودند.

مدیر امور عشایر استان تهران روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت:‌ کوچ پاییزه عشایر استان به مدت ۲ ماه ادامه خواهد داشت و استقرار آنان در نیمه آبان ماه به‌طور کامل در مناطق گرمسیری استان پایان می‌یابد.

هاتف ممیزی اظهارداشت: یک هزار و ۸۰۰ خانوار عشایری استان تهران به همراه ۶۰۰ خانوار عشایر مهمان از استان‌های سمنان، قم و مرکزی اکنون به مناطق میان‌بند و قشلاقی جنوب استان در حال عزیمت هستند.

وی ادامه داد: در سال جاری به عشایر کوچنده در مناطق ییلاقی خدماتی نظیر آبرسانی سیار، توزیع سیلندر گاز، آرد و مرمت ایل‌راه‌های عشایری ارائه و هماهنگی‌های لازم نیز در بخش‌های بهداشت و درمان، راه و شهرسازی، منابع طبیعی، محیط زیست و فرمانداری‌ها انجام شد.

ممیزی تاکید کرد: در سال جاری استقرار سامانه‌های استفاده از انرژی خورشیدی در تامین روشنایی و حمام‌های خورشیدی نیز در مناطق ییلاقی اجرا شد.

وی مرمت و بازسازی منابع تامین آب آشامیدنی عشایر در مناطق ییلاقی، واکسیناسیون دام عشایر، فعال‌سازی شبکه تلفن همراه و راه‌اندازی فروشگاه سیار این قشر را از دیگر خدماتی عنوان کرد که با حمایت استانداری تهران در مناطق ییلاقی استان انجام شد.

مدیر امور عشایری استان تهران با بیان اینکه بازگشت عشایر از مناطق ییلاقی مستلزم عبور دام عشایر از مناطق میان‌بند (مسیر بین ییلاق و قشلاق) است افزود: به دلیل توسعه فضاهای شهری، صنعتی و کشاورزی برخی از معابر عشایر مسدود شده است.

وی تاکید کرد: هرگونه ایجاد مانع در مسیر کوچ عشایر با قانون مغایر است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

حدود سه هزار خانوار عشایری در استان تهران زندگی می‌کنند که هر سال در این فصل به مناطق قشلاقی استان از جمله شهرستان‌های ورامین، پاکدشت، ری، ملارد و شهریار رهسپار می‌شوند.

عشایر استان تهران سال گذشته بیش از ۶۷ هزار تن محصولات زراعی، دامی، باغی، لبنی، کشاورزی و پروتئینی تولید و روانه بازار مصرف کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار