مجتبی دستان تهیه کننده تعزیه بزرگ صحرارود از برگزاری این تعزیه در ۲۱ شهریور ماه خبر داد.
کد خبر: ۷۷۷۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵ 02 September 2019

تابناک فارس به نقل از شیرازه: مجتبی دستان تهیه کننده تعزیه بزرگ صحرارود امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه دیرینه تعزیه خوانی در این روستا گفت: نسل قدیم این روستا کار تعزیه خوانی را انجام می دانند و از سال 80 با یک سبک جدید و تله فیلم کار این تعزیه خوانی را انجام می دهند.

وی این تعزیه را بزرگترین تعزیه میدانی کشور عنوان کرد و افزود: این تعزیه سال 92 توسط سازمان میراث فرهنگی به عنوان بزرگ ترین تعزیه میدانی کشور ثبت گردیده و از بدو شروع تا اکنون بیش از 18 صورت گرفته است.

به گفته دستان، سوژه یابی این تعزیه را از بیانات و شعار های مقام معظم رهبری انتخاب می شود و با پردازش در کمیته تخصصی تحقیقات با همکاری دانشگاه شیراز و حوزه علمیه قم از مدارک تاریخی به صورت متن و نمایش نامه در می آید.

تهیه کننده تعزیه بزرگ صحرارود تعداد بازیگران را 186 عنوان نمود و گفت: این تعزیه از 16 کمیته تخصصی نظیر طراحی، دکور، تحقیقات و... تشکیل شده است و در مجموع 1200 نفر مجموعه را یاری می کنند که تماما از اهالی روستای صحرا رود هستند.

وی تعداد اجرا این تعزیه را یک بار در هرسال اعلام کرد و افزود: برای این نمایش حدود 6 ماه زحمت کشیده می شود که امسال با عنوان " خورشید در حجاب " و با موضوع مقاومت و حضرت زینب (س) است که این ماجرا از بعد ازماجرای قتلگاه شروع و تلاش میکند مفهوم مقاومت در جامعه امروز را به تصویر بکشید.

دستان با اشاره به اینکه مساحت زمین اجرای این تعزیه 25 هکتار و گنجایش 50 هزار نفر برگزار می شود افزود: امسال این تعزیه در تاریخ 21 شهریور ماه مصادف با 12 محرم ماه ساعت 16 در روستای صحرا رود برگزار می شود.

وی تصریح کرد: مردم این منطقه را به برنامه تعزیه می شناسند و توانسته جوانان خوبی را از همین طریق تربیت کند. دستان یکی از برکات این تعزیه را کاهش جرم و جنایت در این منطقه و تعطیل شدن شورای حل اختلاف این روستا دانست.

تهیه کننده این تعزیه هزینه برگزاری را کمتر از 50 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: تنها حمایت مالی را اداره اوقاف آن هم با مبلغ زیر 5 میلیون تومان است و ردیف بودجه ای از سمت سازمان یا اداره دولتی برای برنامه در نظر گرفته نشده است با اینکه این تعزیه ثبت ملی شده است!

وی تصریح کرد: از سازمان ها و دوستان توقع داریم که همراهی بیشتری داشته باشند.

گفتنی است صحرارود، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فسا در استان فارس ایران است.این روستا جزء روستاهای پیشتاز فرهنگی کشور است وبزرگتریت تعزیه میدانی کشور در ماه محرم در این روستا برگزار می‌شود . بنا بر آمار وزارت جهاد کشاورزی برای سالیان متمادی صحرارود جایگاه اول تولید گندم و شیر در شهرستان فسا و استان فارس را از آن خود کرده بود که متأسفانه خشکسالی‌های متمادی آسیب‌های فراوانی در این زمینه به این بخش وارد نمود. این روستا در دهستان صحرارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران ۵۶۰۰ نفر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار