مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان:
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه 30 درصد از مناصب مدیریتی بلاشک باید در اختیار بانوان قرار بگیرد.
کد خبر: ۷۷۶۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ 31 August 2019
سیده فرانک موسوی در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در اهواز در جمع خبرنگاران با اشاره به جایگاه اداره‌کل امور بانوان در مجموعه استانداری اظهار کرد: استانداری یک جایگاه حاکمیتی دارد و نقش ما در ادارات‌کل استانداری نقش نظارتی و هماهنگ‌کننده و رصدکننده فعالیت‌ها و مطالبه‌گری است و به هیچ وجه نقش اجرایی نداریم. اگر دوستانی انتظار دارند که ما وارد اجرا شویم، باید گفت که جایگاه حاکمیتی استانداری این اجازه را به ما نمی‌دهد بنابراین ما به نوعی سیاست‌گذاری برنامه‌های استان را بر عهده داریم و سیاستگذاری و تصمیم‌سازی می‌کنیم و تصمیم‌سازی‌ها را به تصمیم‌گیری تبدیل می‌کنیم.
 
به گزارش"تابناک" وی عنوان کرد: در اداره‌کل امور بانوان نیز بنده تمام فعالیت‌های مربوط به بانوان را رصد و مطالبه‌گری و چالش‌هایی که وجود دارد را پیگیری می‌کنم، البته چالش‌ها در حوزه زنان بسیار پیچیده و گسترده است و اینکه کسی مدعی شود که می‌تواند تمام مشکلات را حل کند، یک ادعای بی‌معنا است با این وجود، بر اساس ماده 101 و 102 قانون برنامه ششم توسعه که در مورد زنان و خانواده به صراحت اشاره شده و بند ت ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه، فعالیتهای ما بر اساس اسناد بالادستی رقم می‌خورد.
 
موسوی تصریح کرد: این موضوع را دنبال می‌کنیم که عدالت جنسیتی در تمام موضوعات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی با رعایت انصاف برقرار شود و فرصت‌های برابر در اختیار بانوان قرار بگیرد، و با توجه به آن، باید در این خصوص مطالبه‌گری کنیم. تلاش ما بر این است که بتوانیم به استیفای حقوق بانوان بپردازیم و تمام فعالیت‌هایی که در حیطه کاری ما رقم می‌خورد، این موضوع را دنبال می‌کند.
 
وی گفت: در این جهت به تناسب موضوع، مسائل و مشکلات بانوان را در اقشار مختلف پیگیری می‌کنیم. در سال گذشته تلاش من بر این بود که به تقویت سرمایه اجتماعی بانوان در موضوعات و قشرهای مختلف بپردازم و در همین راستا اقدام به تشکیل پارلمان زنان کردیم. این موضوع در کارگروه امور بانوان و خانواده تصویب شد و در شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان نیز با صددرصد آرای مثبت به تصویب رسید و با نظارت تمام دستگاه‌های نظارتی به فرمانداری‌ها ابلاغ شد.
 
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان بیان کرد: در این خصوص، به 25 قشر از بانوان سهمیه داده شد و انتخابات آن انجام شد و در حال حاضر در هر شهرستان یک پارلمان یا یک مجمع مشورتی بانوان وجود دارد که ذیل این پارلمان، پنج کمیته فعالیت می‌کنند و این بانوان بر اساس تخصصشان در این کمیته‌ها حضور دارند. 
 
وی گفت: تشکیل این پارلمان بدان دلیل بود که بازوان اجرایی در شهرستان‌ها داشته باشیم که در هر شهرستان متناسب با شرایط بومی محلی آن شهرستان موضوعات مربوط به بانوان پیگیری شود. ماحصل جلسات پارلمان شهرستان‌ها تبدیل به ایده و طرح می‌شود و اگر در شهرستان قابل اجرا بود، با استفاده از ظرفیت آنجا اجرا می‌شود و در غیر این صورت، برای اجرایی و عملیاتی شدن به پارلمان استان و کارگروه امور زنان و خانواده می‌آید. 
 
موسوی ادامه داد: موضوعات مختلفی در رابطه با بانوان پیگیری شده است؛ یکی از موضوعات در راستای اجرای این دو بند ماده قانونی، تدوین سند توسعه زنان استان بود که حدود یک سال درگیر تدوین این سند بودیم. در این خصوص با صاحبنظران مختلفی صحبت کردیم، نظرسنجی انجام و پرسشنامه‌هایی ارائه شد و مصاحبه‌های حضوری و نشست‌های مکرری در مرکز تحقیقات زنان انجام شد زیرا سند توسعه زنان توسط این مرکز تدوین شده است. 
 
وی تصریح کرد: از همه ذی‌نفعان حوزه زنان نظرخواهی کردیم و این نظرها به تدوین این سند منجر شد. نظارت بر این این سند بر عهده دانشگاه شهید چمران بوده است و پس از آن، این سند به معاونت امور زنان ارسال و تایید شد و امیدواریم در شورای برنامه‌ریزی آینده این سند رونمایی و ابلاغ شود.
 
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان بیان کرد: این سند به رشد و توسعه امور بانوان در ابعاد مختلف می‌پردازد و قطعا بخش‌های مختلف آن برای پیگیری و اجرایی شدن، به شوراهای مختلف استان خواهد رفت. این نشان می‌دهد که نگاه ما به حوزه زنان، نگاهی تخصصی و رویکرد نیز رویکردی علمی است. 
 
وی افزود: در راستای بند ت ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه که مستقیما به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، زنان بدسرپرست و زنان بی‌سرپرست و دختران بالای 40 سال می‌پردازد، فعالیت‌ها در قالب چندین طرح در استان در حال اجرا است که برخی از این طرح‌ها ادامه دارد. در همین جهت، طرحی ویژه حاشیه شهرستان اهواز اجرا شد و به 500 زن سرپرست خانوار مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌های اجتماعی آموزش داده شد. 
 
موسوی ادامه داد: در این طرح در ابتدا 10 تسهیل‌گر آموزش داده شدند و پس از آن زنان سرپرست خانوار از طریق دفاتر تسهیل‌گری محلی شناسایی شدند و با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش‌های مهارتی و اجتماعی به آنان ارائه شد. به زودی مبالغ تسهیلاتی به آنان اختصاص می‌یابد تا کمک کنیم این بانوان آموخته‌های خود را به فن یا حرفه تبدیل کنند. 
 
وی گفت: در طرحی دیگر، آموزش 420 زن سرپرست خانوار در راستای همین ماده قانونی، با همکاری جهاد دانشگاهی استارت زده شده است. این طرح، ویژه مناطق سیل‌زده است که این طرح نیز در حال اجرا است.
 
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان تصریح کرد: طرح بازتوانی اجتماعی نیز ویژه مناطق سیلابی در نظر گرفته شده که 84 روستا تحت پوشش این طرح خواهد رفت. در راستای این طرح، آموزش‌های اولیه داده شده و سمن‌های فعال و تسهیل‌گران شناسایی شده‌اند و ترجیحا افرادی انتخاب شده‌اند که در رشته‌های روانشناسی و روانشناسی بالینی و مشاوره و جامعه‌شناسی فارغ‌التحصیل هستند. این افراد آموزش‌ها را دریافت کرده و وارد روستاها شده‌اند. 
 
وی ادامه داد: در این طرح، غربالگری خانه به خانه انجام می‌شود و سعی می‌شود به بازتوانی افراد و خانواده‌ها کمک کنیم زیرا خانواده‌ها باید بتوانند پس از بحران سیل به مشکلات خود بپردازند و به حل مشکلاتشان کمک کنند زیرا دولت با وجود اینکه با تمام ظرفیت در این خصوص حضور پیدا کرده، با این حال قطعا قادر نیست که تمام مشکلات را حل کند بنابراین به آنان کمک می‌کنیم که خودشان در حل مشکلاتشان در کنار دولت باشند تا به شرایط اولیه برگردند.
 
موسوی با اشاره به مطالبه‌گری سهم بانوان در موضوعات مختلف گفت: قطعا مشکلاتی وجود دارد؛ به طور مثال در رابطه با هیات‌های ورزشی بانوان برای اعزام به مراحل نهایی و در رده‌های لیگ‌های کشوری مشکلاتی وجود دارد که تلاش بر این است با رایزنی‌هایی که با شرکت‌های موجود در استان انجام می‌شود، بخشی از مشکلات آنان را حل کنیم.
 
وی با اشاره به فعالیت در حوزه آسیب‌های اجتماعی که زنان درگیر آن هستند از جمله اعتیاد و خشونت‌های خانگی، بیان کرد: در سال گذشته اولین خانه امن بانوان در استان خوزستان افتتاح شد. تلاش‌های زیادی شد تا این اتفاق افتاد. این خانه، مکانی است برای زنانی که بر اثر خشونت خانگی، خودشان و فرزندانشان مشکل پیدا کرده‌اند، که با حکم قضایی در این خانه اسکان داده می‌شوند تا شرایط عادی به زندگی آنان برگردد و بتوانند به خانه خود برگردند.
 
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان تصریح کرد: مرکز تی سی بانوان نیز در سال گذشته افتتاح شد که این مرکز، محلی است در ادامه کار کمپ ترک اعتیاد بانوان که در آن، بانوانی که اعتیاد را ترک کرده‌اند، به مدت شش ماه نگهداری می‌شوند تا مهارت‌های اجتماعی و زندگی گروهی و برگشت به زندگی عادی در اجتماع را آموزش ببینند و کمک کنیم که حتی برای آنان اشتغال ایجاد کنیم.
 
وی با بیان اینکه تلاش می‌شود چالش‌های حوزه زنان به طرح‌ها و برنامه‌های متناسب با شرایط بومی و محلی هر شهرستان تبدیل شود، عنوان کرد: با این وجود به دلیل حساسیتی که در مورد بانوان وجود دارد و به دلیل محدودیتی که در خصوص بانوان و ملاحظات خاص و زنانه بودن این چالش‌ها وجود دارد، چالش‌ها در حوزه زنان بسیار پیچیده و زیاد است. تلاش ما بر این است که این چالش‌ها را دنبال کنیم اما در بسیاری موارد نیاز به کار بیشتری وجود دارد. در شش ماهه آینده سعی بر این است با اجرایی کردن سند توسعه بانوان استان به بخشی از این مشکلات بپردازیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار