مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: چهارمین مرحله کنترل مخازن سالک از ۲۶ مردادماه آغاز و تا کنون ادامه دارد.
کد خبر: ۷۷۶۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸ 31 August 2019

به گزارش خبرنگار تابناک اصفهان، رضا فدایی در ارتباط با آخرین مرحله کنترل سالک اظهار داشت: چهارمین مرحله از برنامه کنترل مخزن بیماری سالک در سطح شهرستان های درگیر و کانونهای منتخب از 26 مردادماه آغاز شد که این مرحله براساس وسعت منطقه عملیات و تعداد کولونی های فعال، به مدت 10 روز الی سه هفته به طول می انجامد.
وی بیان داشت: در این مرحله با همکاری نیروهای بسیج و کارگری بخش آزاد، در مناطق تحت پوشش مرکز بهداشت شماره یک و دو اصفهان، شهرستان های نطنز، شاهین شهر و میمه و غیره لانه های باز و فعال طعمه گذاری و با جوندگان مخزن سالک مبارزه می گردد.
مدیر گروه مبارزه با بیماری های مرکز به است استان اصفهان ادامه داد: در این مرحله کولونی های فعال نسبت به سه مرحله قبل کاهش چشمگیری پیدا کرده است.
مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت استان اصفهان اضافه کرد: همچنین به همت مرکز بهداشت شماره دو اصفهان، برنامه آموزشی درمان سالک به روش کرایوتراپی و دارویی سالک و تزریق موضعی در منطقه جدید به سفلی و علیا ویژه پزشکان تازه پذیرش شده و دوره ندیده در خصوص درمان سالک برگزار شد.
وی افزود: همچنین برنامه های آموزشی نحوه پیشگیری های موثر در سالک برای گروه های خود یار دیابت و فشارخون بالا در محل حسینیه مسجد جامع رامشه و آموزش فعال بیماری سالک (راه های انتقال و پیشگیری) به صورت حضور در درب منازل و مکان های دارای ریسک بالا به همراه توزیع پمفلت در مرکز جامع دستگرد صورت گرفت.
وی گفت: با اجرای مرحله چهارم طرح کنترل مخازن سالک و اجرای جونده کشی در مناطق تحت پوشش شاهد کاهش بسیار مطلوب کلنی های فعال در باغات احمد آباد تحت پوشش بودیم.
دکتر فدایی گفت: در این عملیات ها، طبق پایش انجام شده کلنی های فعال به حاشیه باغ ها و نواحی دیگر تغییر مسیر داده که همگی شناسایی و طعمه گذاری شدند.
وی با اشاره به اینکه برنامه جونده کشی در شهر حسن آباد، منطقه دشت جهان و پارک، روستای رامشه منطقه الله آباد و مبارکه نیز در حال اجرا است، افزود: برگزاری کارگاه یک روزه علمی و عملی درمان بیماری سالک ویژه کلیه پزشکان و مراقبین سلامت مرد تازه پذیرش شده در مرکز خدمات جامع سلامت شهرستان بادرود در راستای برنامه های آموزشی و درمان بیماری سالک به روش کرایوتراپی برگزار شد.
وی ادامه داد: عملیات مه پاشی جهت کنترل ناقل بیماری سالک نیز در روستای متین آباد شهرستان نطنز نیز انجام گرفت.
دکتر فدایی افزود: طرح ساخت یک مرکز استاندارد تشخیص، درمان و تحقیقاتی سالک شرق اصفهان مورد بررسی قرار گرفت و مباحث فنی این مرکز، اصلاح نقشه ساختمان و مسائل دیگر طرح شد.

برچسب ها: سالک ، بهداشت ، اصفهان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار