پس از سال‌ها اعتراض و نابسامانی، بالاخره تلاش برای حل مشکل دستفروشان مترو در پایتخت با جلب مشارکت خود این افراد به همت شهرداری تهران و با برگزاری نشست صمیمی با آنان و اخذ نظراتشان کلید خورد.
کد خبر: ۷۷۶۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹ 31 August 2019

به گزارش تابناک تهران، این نشست مشترک روز گذشته ششم شهریورماه در ایستگاه تقاطعی و پرتردد امام خمینی(ره) برگزار شد و مدیران شهری نیز به منظور اثبات عزم شان برای حل مشکل دستفروشی در مترو با لحاظ کردن دیدگاه و دیدن ذینفعان یک ضلع مهم این موضوع که دستفروشان هستند، همان روز پس از جلسه پیگیری برای بازگرداندن اجناس این افراد که طی روزهای گذشته توقیف شده بود را آغاز کردند.

آنطور که مسئولان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران عصر امروز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفتند، بازگرداندن این اجناس اینک شروع شده است.

از جمله مهمترین مواردی که روز گذشته دستفروشان بر آن تاکید داشتند، حفظ حرمت این افراد بود که همان زمان هم مسئولان شهری بر این نکته تاکید کردند هرفردی این مهم را رعایت نکرده کار نادرستی کرده است و نباید تکرار شود.

جلسه ۲ ساعته روز گذشته با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و نیز مشاور فرهنگی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری برگزار شد.

چکیده مطالبات دستفروشان از مسئولان، پس دادن اقلام توقیف شده، حفظ حرمت و افزایش تعداد ایستگاه ها برای دستفروشان بود که مدیران شهری ضمن اینکه تاکید داشتند مترو وسیله حمل و نقلی برای جابه جایی مسافران است و اولویت این است که مسافران نباید هنگام استفاده از مترو اذیت شوند، اما از سویی هم چون بیشتر دستفروشان از افراد کم درآمد هستند و با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی جامعه، باید برنامه ریزی هایی کرد که هم ماموریت اصلی مترو دچار خدشه نشود و هم بتوان زمینه ای فراهم کرد تا این افراد هم به فعالیت اقتصادی خود تحت شرایطی مورد توافق بپردازند.

این نشست در حالی برگزار شد که محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران اعلام کرد که ۵۰ درصد مردم در روزهای عادی و تمامی آنان در زمان پیک حضور مسافران از دست فروشان و فعالیت آنان ناراضی هستند و شهرداری باید به این مطالبه نیز پاسخ دهد.

اگرچه جوادی یگانه این موضوع را نیز گفت که در جریان وضعیت نامناسب اقتصادی جامعه و کاهش توان مالی مردم قرار دارد و آمده اند تا با همفکری خود دستفروشان و شنیدن مطالباتشان، زمینه ای برای ساماندهی این موضوع فراهم شود.

طی سال های گذشته حضور دستفروشان در مترو و روند ساماندهی آنان بارها مورد بحث و بررسی قرار داشته است و هر بار نیز با وجود اجرای طرح های مختلف مانند جمع آوری آنان یا توقیف اجناسشان یا منع حضورشان در مترو اقداماتی انجام گرفته که پس از مدتی با بازگشت دستفروشان به مترو بی نتیجه باقی مانده و گلایه های مسافران هم بلند بوده است.

حال برای نخستین بار دستفروشان فراخوان شدند تا با مدیران متولی شهری یکجا بنشینند و باهمدیگر به تصمیمی برسند که شاید بتواند در ساماندهی مناسب تر این موضوع موثر باشد؛ معاون اجتماعی شهردار تهران گفته است که هر برنامه و تصمیمی برای ساماندهی دستفروشان مترو مصوب شود پیش از اجرا با دستفروشان در میان گذاشته می شود تا نظراتشان را مطرح کنند.

گزارش‌ها نشان می دهد که دستفروشان هم از این برنامه شهرداری استقبال کرده اند زیرا این نشست با مشارکت بالای دستفروشان همراه بود و آنان نیز با در دست گرفتن میکروفون نقظه نظراتشان را صریح بیان و اعلام کردند که بیشتر این افراد علاقه مند به دستفروشی نیستند اما برای امرار معاش به این کار روی آورده اند.

گرچه گزارش شده که برخی افراد با تحصیلات بالا یا حتی کسانی که مشکل معیشتی ندارند به علت درآمد به نسبت بالای دستفروشی به این دستفروشان پیوسته اند، اما آمارها و بررسی ها نشان می دهد که بیشتر دستفروشان دارای مشکلات معیشتی و اقتصادی هستند و باید امیدوار بود تا در خلال برگزاری این نشست های مشترک و تصمیم گیری با لحاظ همه مولفه و های درگیر موضوع، زمینه حل مشکل به صورت عینی ، عملیاتی و مورد اقبال طرفین موضوع، فراهم آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار