نماینده مردم اهواز گفت: طی 20 سال اخیر بیشتر واگذاری‌هایی که در کشور اتفاق افتاده است، به بخش‌های شبه دولتی و خصوصی‌سازی بوده و این موضوع باعث شده است که حدود 40 تا 45 درصد اقتصاد ما زیر نظر دولت و زیر نظر مجلس نباشند. در واقع حدود 40 تا 45 درصد اقتصاد ایران از نظارت دولت و مجلس خارج شده‌اند و به این دلیل به نظر می‌رسد در آینده‌ی اقتصاد ما آثار زیان‌باری داشته باشد.
کد خبر: ۷۷۶۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴ 30 August 2019

امید حاجتی در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه اقتصاد مقاومتی استان که با حضور محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: در کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایه شاهد این هستیم که  در حوزه ظرفیت بندری در حال سرمایه‌گذاری چشمگیری هستند به ویژه کشور عراق در حال احداث بندر بزرگی است اما ما استراتژی مشخصی در توسعه بنادر نداریم.

به گزارش"تابناک" وی با بیان اینکه وزارت راه نیز استراتژی مشخصی در این حوزه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارائه نداده است، افزود: یک بندری مانند خرمشهر که در سالیان درازی تنها مرکز اصلی شهرستان بوده  و اداره گمرک سبب توسعه آن شده است اما با وجود اینکه مصوبه دولت را در خصوص لایروبی اروند داریم اما همچنان این مصوبه اجرایی نشده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با تاکید بر عدم استراتژی مشخص در بخش بنادر هم در استان هم در کشور گفت: نداشتن استراتژی‌های مشخص به این دلیل است که سیاست‌گذاری های بنادر در سطح ملی انجام می‌شود و ما تنها منعکس کننده این موضوعات هستیم.

حاجتی با تاکید بر لزوم احداث بندر خشک اندیمشک، بیان کرد: احداث این بندر می‌تواند پشتیبان  خوبی برای تسریع عملیات  تخلیه، بارگیری و ترانزیت کالا از بندر امام باشد.

در ادامه فاضل عبیات معاون امور عمرانی استانداری خوزستان اظهار کرد: ارزیابی خسارت 19 هزار و 46 واحد مسکونی در 355 روستا صورت گرفت؛ در این بین سه هزار و 414 واحد نیاز به احداث و 15 هزار و 639 واحد نیاز به تعمیرات داشتند.

وی با بیان اینکه هفت هزار و 894 خانوار مشمول دریافت وام معیشتی شدند، گفت: در مجموع تاکنون میزان کمک‌های بلاعوض مبلغ 49 میلیارد تومان بوده است و مطابق پیگیری‌های انجام شده در پرداخت تسهیلات بلاعوض مشکلی وجود ندارد و باید تسریع شود.

عبیات در ارتباط با بازسازی منازل مسکونی، افزود: 15 هزار و 636 واحد تعمیراتی که داشتیم که از این تعداد 11 هزار 787 واحد تعمیرات آنها به صورت کامل به اتمام رسید و تعمیر مربوط به 3 هزار و 852 واحد دیگر طبق برنامه زمانبندی شده تا پایان شهریور به پایان می‌رسد.

وی تعداد منازل احداثی را 3 هزار و 417 واحد برشمرد و گفت: یک هزار و 778 واحد با دریافت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض الحسنه عملیات اجرایی آنها آغاز شده اما با توجه به محدودیت‌هایی که به لحاظ فنی به‌ دلیل گرمای بالای استان وجود دارد اندکی از  پیشرفت کار کاسته شد که امیدوار هستیم با فروکش کردن گرما کار واحدهای احداثی تا پایان سال تمام شود.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: طبق مطالعات صورت گرفته حدود 600 سیل‌بند باید احداث شود که هزینه آن‌ها  بالغ بر 300 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به متأثر شدن حدود 213 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از سیلاب بیان کرد: به منظور جبران خسارات در بخش کشاورزی در مجموع یک میلیاردو 800 میلیون تومان و  در قالب کمک‌های بلاعوض به مبلغ 926 میلیارد تومان و تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ ۹۱۰ میلیارد تومان در هیئت دولت مصوب شد که تا کنون از مبلغ مربوط به خسارتها 50 درصد تخصیص داده شده است.

عبیات با بیان اینکه تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ 910 میلیارد تومان اختصاص داده شد، گفت: پرونده‌های کشاورزی در خوزستان که تا کنون ارزیابی شد 23 هزارو 494 پرونده و در مجموع خسارت‌ها 657 میلیارد تومان است که تا کنون 3 هزارو 301 پرونده خسارت کشاورزی با مبلغ 69 میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شده و 50 درصد از خسارت مذکور برای هر پرونده پرداخت شد و مجموع پرداختی‌ها 34 میلیارد تومان است.

وی با تاکید بر اینکه  150 هزار هکتار از  از کشت تابستانه مربوط به اراضی کشاورزی مناطق سیل زده است، عنوان کرد: پس از فروکش شدن سیلاب کارهای مربوط به تخلیه آب از اراضی زراعی و تسطیح آن‌ها انجام شد.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان افزود: مجموع آمار سطح اراضی کشاورزی خوزستان بدون احتساب اراضی نیشکر، 350 هزار هکتار است؛ حدود 150 هزار هکتار از اراضی مربوط به مناطق سیل زده است که بیش از 95 درصد آنها به زیر کشت شلتوک رفته است.

وی با اشاره به دلایل تاخیر در پرداخت خسارت‌های ناشی از سیل در یک ماه اخیر، گفت: یکی از این دلایل مربوط به مسائل مربوط به سند مالکیت بین دستگاه‌های اجرایی ذیربط است که  با تصمیم استاندار و شورای تامین استان حل شد و مقرر شد که سطح کشت شده توسط هر کشاورز مبنایارزیابی و تعیین خسارت قرار گیرد.

وی افزود: دلیل دیگر تاخیر پیش آمده این است که مرحله نهایی تایید خسارت‌ها توسط پژوهشگاه فضایی به کندی پیش می رفت که با پیگیری های صورت گرفته انتظار می رود تا اواسط شهریور ماه کار پژوهشگاه به اتمام برسد و پرداخت خسارتها (۵۰ درصد برای هر پرونده ) تا پایان این ماه انجام شود.

انتظار این است که با تسریع در تخصیص ۵۰ درصد دوم اعتبار خسارتها بلافاصله کار پرداخت مابقی خسارتها انجام شود.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان در پایان افزود: در حال حاضر مشکلات مربوط به آب و فاضلاب  به‌عنوان یک چالش اصلی استان مطرح است و نیازمند اتخاذ تصمیمات جدی و فوری و تامین اعتبار لازم است.

جواد کاظم‌نسب‌الباجی نیز دراین جلسه اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی شهر اهواز، آب و فاضلاب آن است و متاسفانه امروز در هر نقطه از شهر اهواز با مشکلات فاضلاب مواجه هستیم. در آب روستایی نیز با مشکل مواجه ایم، به ویژه این که روستاهای شهر اهواز نیاز به اهتمام جدی دارند.

وی خطاب به رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، ادامه داد: فاز اول طرح 550 هزار هکتاری که طرح مقام معظم رهبری است، به خوبی پشت سر گذاشته شد و اشتغالزایی هم به خوبی صورت گرفت و محصولات کشاورزی چندین برابر شدند. حق‌آبه فاز دوم نیز با توجه به نشست‌هایی که با وزیر نیرو داشتیم، تامین شد اما نیاز است که شما هم به کار ورود پیدا کنید تا شاهد شروع فاز دوم باشیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توقف عملیات اجرایی قطار شهری اهواز عنوان کرد: وضعیت نامطلوبی را در این زمینه شاهدیم و متاسفانه چند سالی است که عملیات آن متوقف شده و نمی‌دانیم در چه مرحله‌ای است و آیا کار ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر؟ این سوالی است که ما نمایندگان با آن رو به رو هستیم و تاکنون جوابی دریافت نکرده ایم.

وی بیان کرد: همچنین انتظار داریم نسبت به لایروبی رودخانه های دز و کارون اهتمامی صورت گیرد، زیرا در فصل زمستان بازهم شاهد بارندگی هستیم و ممکن است بازهم سیل‌های گذشته تکرار شود. انتظار داریم اعتبار ویژه ای برای این کار در نظر بگیرید که هم لایروبی انجام و هم سیل‌بندها ترمیم شود.

الباجی گفت: مشکل مهمی که در استان خوزستان وجود دارد، مربوط به کادر آموزشی، آموزش و پرورش است. هفت هزار نیرو کم داریم و هر وقت در این زمینه صحبت می‌کنیم، می‌گویند اعتبار وجود ندارد و دولت نمی‌تواند اعتبارات لازم را تامین کند. اکنون فصل شروع مدارس است و به جرات می‌توانم بگویم با مشکل معلم رو به رو خواهیم شد. انتظار داریم نسبت به این موضوع نیز توجه شود. همچنین دختران بیشتر روستاهای ما تنها تا مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند و نیاز است این مشکل سریعا برطرف شود.

وی عنوان کرد: جاده‌های روستایی و بین شهری خوزستان در سیل اخیر تخریب شدند و نیاز است که سریعا وارد عمل شده و ارتباط جاده ای ترمیم شود. 

نماینده مردم اهواز در پایان گفت: امیدوارم با توجه به نگاهی که همیشه به خوزستان داشته اید، این مشکلات برطرف شود.

همجنین همایون یوسفی اظهار کرد: موضوعی که شاید ریشه در ده‌ها سال اقتصاد کشور دارد، این است که اقتصاد ایران، یک اقتصاد نهاده‌محور است و آن نهاده نیز نهاده نفت است و در واقع به واسطه وجود نفت، رشد اقتصادی در حوزه‌های مختلف اقتصاد کشور به وجود نیامده است.

وی افزود: اقتصاد ایران دچار حالتی شده است که رشد اقتصادی در کشور ما اتفاق می‌افتد ولی ظرفیت ایجاد اشتغال در اقتصاد کشور همراه با این رشد اقتصادی نیست که علت آن نیز این است که زمینه تولید اشتغال در کشور یا نفت یا دولت است که به نظر می رسد نه نفت و نه دولت، ظرفیت ایجاد شغل در کشور را ندارند و کشور دچار یک رشد اقتصادی بدون ایجاد شغل شده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: نکته دیگری که به نظر می‌رسد در اقتصاد ما خطرناک و متاسفانه در حال اتفاق افتادن است، این است که طی 20 سال اخیر بیشتر واگذاری‌هایی که در کشور اتفاق افتاده است، به بخش‌های شبه دولتی و خصوصی‌سازی بوده و این موضوع باعث شده است که حدود 40 تا 45 درصد اقتصاد ما زیر نظر دولت و زیر نظر مجلس نباشند. در واقع حدود 40 تا 45 درصد اقتصاد ایران از نظارت دولت و مجلس خارج شده‌اند و به این دلیل به نظر می‌رسد در آینده‌ی اقتصاد ما آثار زیان‌باری داشته باشد.

وی بیان کرد: در دنیا رشد اقتصادی که اتفاق می‌افتد، حدود 42 درصد آن در زمینه رشد بهره‌وری است که این عدد در کشور ما حدود 7 درصد است. علت هم این است که وقتی ارتباط ما با دنیا قطع شود، نمی‌توانیم از تکنولوژی‌های مهم و برتر استفاده کنیم و با سازمان‌های بین‌المللی ارتباط داشته باشیم و به تبع آن نیز رشد بهره‌وری در کشور اتفاق نمی‌افتد.

یوسفی با اشاره به رتبه نیروی انسانی در ایران، گفت: ایران از نظر بضاعت نیروی انسانی در منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه، رتبه اول و از نظر میزان مهاجرت نیز بین 91 کشور دنیا، رتبه اول را دارد و در عین حال کشوری مانند ترکیه که بضاعت انسانی‌اش از ما کمتر است، جزو 19 اقتصاد برتر دنیا قرار دارد.

یوسفی عنوان کرد: یکسری اعداد و ارقام در کشور ما وجود دارد که به نظر می‌رسد باید تعیین تکلیف شوند. کل اعتباری که در اختیار دولت است، حدود 400 هزار میلیارد تومان است، ولی چهار برابر پول دولت به صورت نقدینگی در دست مردم است که این به شدت می‌تواند برای اقتصاد کشور زیان‌بار باشد. علاوه بر این، 150 هزار میلیارد تومان قاچاق در کشور داریم. یعنی حدود یک‌سوم پولی که در اختیار کشور است، در حوزه قاچاق اتفاق می‌افتد. من آماری را دیده‌ام که نمی‌دانم چقدر درست است اما طبق آن، حدود 170 هزار میلیارد تومان پول در زمینه قاچاق مواد مخدر در کشور ما در حال جریان است. علاوه بر این نیز حدود 900 هزار میلیارد تومان رایانه پنهان در اقتصاد کشور داریم. همچنین 77 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم و تا تکلیف این اعداد را در اقتصاد کشور مشخص نکنیم، اقتصادمان تکان اساسی نخواهد خورد و چندین برابر پولی که در دست دولت است، در بازارهای غیر رسمی است و این می‌تواند هر ساختار اقتصادی را از بین ببرد.

وی گفت: به نظر می‌رسد تجارب بحث حذف چهار صفر از پول ملی در کشورهای دیگر وجود دارد. این تجربه در تمام کشورها یک مشخصه مشترک داشته است و آن، این است که وقتی می توانیم چهار صفر را از پول کشور حذف ‌کنیم که حداقل 10 سال ثبات اقتصادی برای کشورمان پیش‌بینی کنیم و بر آن اساس در این حوزه قدم برداریم. به هر حال به نظر می‌رسد تا این مسائل مهم تعیین تکلیف نشود، اقتصاد کشور نیز تعیین تکلیف نخواهد شد.

نماینده مردم اهواز عنوان کرد: اگر به خوزستان توجه شود، رشد این استان مساوی با رشد کشور است و عدم رشد خوزستان نیز مساوی با عدم توسعه کشور است. این پیشنهاد را دارم که اگر مقدور باشد، خوزستان به عنوان پایلوت رشد کشور در نظر گرفته شود و مطمئنا بیش از هر نقطه دیگر، زمینه توسعه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار