رئیس گروه کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: در حال حاضر امکان سنجش شاخص آلودگی میکروبی و میزان سنجش ۸ نوع از فلزات سنگین و ۱۶پارامتر روتین آب و ۹ شاخص پایش آلودگی و سه پارامتر میکروبی صورت می گیرد.  
کد خبر: ۷۷۵۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶ 27 August 2019

به گزارش تابناک اصفهان، نیاز وحدت پور در مراسم راه اندازی سیستم بیومانیتورینگ مواد سمی اظهار داشت: تعداد ۹ ایستگاه سنجش و پایش میزان آلودگی آب در گذشته  بود که از سال ۸۸ با بررسی آلاینده های کشاورزی ،صنعت و شرب تعداد ایستگاه ها به ۱۸رسید.
وی بیان داشت:  درهر ماه از هر ایستگاه یک نمونه آب به آزمایشگاه فرستاده می شود که در مجموع ماهانه ۱۴تا ۱۸ مورد نمونه برداری می شود.
وحدت پور خاطر نشان کرد :  هم اکنون آب زاینده رود به جهت روان آب های خاکستری که سیستم جمع آوری ندارند وجود کود و سم های استفاده شده در زمین های کشاورزی ویلاهای ایجاد شده در حاشیه رودخانه که فاضلاب آن وارد زاینده رود می شود هم چنین  مخازن نفت و گازوئیل در محل ویلاها ، مزارع پرورش ماهی و  دامداری ها در معرض آلودگی قرار دارد .
رئیس گروه کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای اصفهان ادامه داد:  میزان آلودگی منابع آب زیر زمینی  نیز هر شش ماه یکبار سنجیده می شود.
وی افزود :  با توجه به احتمال ورود آلودگی های مختلف و آلاینده های ناشناس به منابع تامین کننده آب و یا تاسیسات آبرسانی ناشی از عملیات خرابکارانه ، بیوتروریسم ، بکارگیری تکنولوژی ها و تمهیدات مدیریتی در جهت مقابله با بروز خطرات ناشی از ورود سموم به بدنه تاسیسات بهداشتی کشور و حفاظت منابع آب در برابر چنین آلاینده های ناشناس، بیش از پیش احساس می شود.
وحدت پور گفت: از سوی دیگر به دلیل گستره فراوان ترکیبات سمی و نبود امکان تشخیص آنی و سریع وجود آنها در تاسیسات آبی جهت حفظ سلامت شهروندان، بهره گیری از تنها روش تشخیص انتشار مواد سمی در پیکره های آبی و تاسیسات مرتبط در دنیا با نام روش بیومانیتورینگ در دستور کار متولیان امور آب کشور قرار گرفته است.
وی افزود:   با عنایت به وظایف حاکمیتی تعریف شده برای شرکتهای آب منطقه ای به منظور حراست و حفاظت هر چه بهتر از منابع آب شرب شهروندان در برابر سموم و آلاینده های مختلف شرکت آب منطقه ای اصفهان به عنوان یکی از شرکتهای پیشگام، نسبت به تامین پیشرفته ترین ادوات اعلام خطر وجود مواد سمی در خروجی سد چم آسمان اقدام کرده است.
رئیس گروه کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای اصفهان اضافه کرد: این سامانه پیشرفته از ارگانیسم زنده ماهی برای رصد کردن مداوم سلامت تاسیسات آبی بهره می برد.  ماهیان به دلیل مهره دار بودن و نیز بهره مندی از شبکه عصبی نزدیک ترین عملکرد و رفتار را در برابر حضور مواد سمی در آب از خود نشان می دهند همچنین دسترسی آسان و محلی به ماهیان آکواریومی ارزان قیمت مورد مصرف در این سامانه، هزینه های پایین بهره برداری و کاربری آسان را نیز در پی خواهد داشت.
وی افزود:  در این سامانه تعداد ۶۲ مسیر نوری در دو طرف محفظه اندازه گیری تعبیه شده است که بر اساس حرکت، عکس العمل و وضعیت جسمانی ماهی ها سلامت آب پایش می شود و در صورت محرز شدن وجود مواد سمی اعلام خطر به صورت آنلاین به کاربر مخابره می شود.
رئیس گروه کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای اصفهان در پایان گفت : امید است ضمن تعمیم چنین سامانه هایی در تمامی تاسیسات آبی کشور، سلامت شهروندان ایرانی در برابر خطرات زیستی و بیوتروریسم بیش از پیش تضمین شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار