مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: جونده کشی برای رفع سالک با ارگان هایی است که اعتبارات گرفتند.
کد خبر: ۷۷۵۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱ 27 August 2019

به گزارش تابناک اصفهان، محمد حسین شاملی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: پیشنهاد ما برای رفع سالک تغییر گونه ها هست.
وی بیان داشت: هر کجا که پوشش گیاهی، ضایعات ساختمانی و مانداب‌ها وجود داشته باشد، تعداد موش‌ها افزایش پیدا می کند، در بسیاری مناطق نیز موش وجود دارد اما سالک نیست، با این حال وجود موش در این مسئله تاثیرگذار است. 
شاملی با اشاره به اینکه وظیفه جنگل کاری در کانوهای بحران فرسایش بادی است، گفت: هرکجا که جنگل کاری می شود جوندگان افزایش می یابند اما اکوسیستم خود را کنترل می کند و به تعادل می رسد، جنگل‌های دست کاشت نباید در فاصله نزدیک روستاها باشد اما متاسفانه زمانی که جنگل کاری را انجام دادیم، توسعه مناطق مسکونی به سمت تاغ‌زارها رفت.
شاملی با بیان اینکه باید در کانون‌های سالک با موش‌ها مبارزه شود، ادامه داد: برای این موضوع در استان اعتباری به منابع طبیعی تخصیص داده نشده و همه در اختیار سازمان بهداشت و درمان است اما از محل اعتبارات ملی، امسال ۱۹۰۰ هکتار برای مبارزه با موش ها در دستور کار داریم که در شهرستان اصفهان و شرق استان اجرا می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: برای مبارزه با سالک به شهرداری‌های این مناطق اعلام کردیم گونه‌های گیاهی مناسب را جایگزین تاغ‌زارها کنند، ورزنه اعلام امادگی کرده و باید با موش مبارزه شود.
شاملی افزود: مسئولان بهداشت دلایل متعددی برای افزایش موش ها در مناطق شرق اصفهان بیان کردند و نمی توان گفت که فقط تاغ‌زارها دلیل افزایش موش در این مناطق است، کودهای حیوانی و پساب فاضلاب و مانداب‌ها نیز از دیگر عوامل این معضل است.
وی گفت: سال‌های قبل سه تا چهار هزار هکتار مبارزه با موش داشتیم و امسال از محل اعتبار ملی انجام خواهیم داد، جمعیت موش را باید کاهش دهیم زیرا اگر ریشه‌های گیاهان را از بین ببرند پوشش گیاهی مناطق بیابانی که برای جلوگیری از فرسایش بادی ایجادشده، خسارت می بیند.
وی با بیان اینکه امسال اعتبارات صندوق توسعه ملی به صورت نقدی بوده و اوراق خزانه نیست، گفت: حدود ۱۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای کنترل کانون های ریزگرد و نهال کاری در سال جاری تخصیص داده می شود.
وی اضافه کرد: امسال سهمیه ای نیز برای مالچ پاشی در نظر گرفته شده و با همکاری دانشگاه تهران مطالعات برای اجرای پروژه مالچ پاشی در شهرستان آران و بیدگل انجام شده که به زودی اجرایی می‌شود.
شاملی خاطرنشان کرد: با توجه به میزان تخصیص مالچ از طریق پالایشگاه در حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ هکتار از اراضی تپه های شنی اطراف آران و بیدگل، مالچ پاشی همراه با نهال کاری در راستای کنترل کانون‌های ریزگرد در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با تاکید براینکه الویت نخست ما حفاظت از عرصه‌های طبیعی است، افزود: حدود ۲۳ تیم گشت و مراقبت در سطح استان در عرصه های منابع طبیعی بکار گرفته شدند و به‌رغم اینکه افزایش پوشش گیاهی امسال ۳۰ درصد بیشتر بوده است اما در مجموع شش میلیون و ۳۰۰هزار هکتار مراتع استان، ۴۱ فقره آتش سوزی به مساحت ۱۸۰ هکتار وجودداشته است.
وی با اشاره به اینکه میزان خسارات ناشی از آتش سوزی های امسال هنوز محاسبه نشده است، گفت: امسال آتش سوزی در مراتع نسبت به سال های گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.
شاملی علت افزایش اتش سوزی های امسال را گرم تر شدن هوا، سهل انگاری گردشگران و دامداران و افزایش ۳۰ درصدی پوشش گیاهی نسبت به سال گذشته عنوان کرد و ادامه داد: تیم های گشت و مراقبت، آتش سوزی ها را به خوبی کنترل کرده است زیرا می توانست رقمی بالاتر این باشد اما آتش سوزی های امسال متوسط بین ۴.۵ هکتاربود که کنترل آتش سوزی انجام شد.

وی با اشاره به خسارات سیل امسال در برخی مناطق استان، افزود: بر اثر سیل برخی پروژه های قدیمی خسارت دیده از جمله در شهرستان کوهپایه که نیاز به بازسازی دارد چند نقطه جدید نیز که خسارت دیده بود امسال درخواست اجرای پروژه آبخیزداری دارند.
شاملی ادامه داد: سال های خشکسالی برخی ها از جمله صنف کشاورزان استان به وجود بندهای آبخیزداری اعتراض می کردند اما در فروردین ماه بر اثر سیل امسال در رودخانه شور همه بندها آبگیری شد و حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب نیز آب به وزارت نیرو دادیم، در زمان وقوع سیلاب ۱۰۰ مترمکعب بر ثانیه آب جاری شده بود که در شهرها از جمله اصفهان احساس خطر شده بود.
وی گفت: هر کجا که پروژه های آبخیزداری وجود داشت، حداقل خسارت را داشتیم اما جاهایی که بند آبخیزداری نبود به مزارع کشاورزی خساراتی وارد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: برای کنترل کل سیلاب‌های استان به اعتباری حدود  ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز است که امسال ۵۵ میلیارد تومان آن تامین می شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار