مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان:
مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: بیش از نیمی از مساحت استان اصفهان در مناطق سالک خیز واقع شده و ۲۵۰ نقطه سالک خیز در استان داریم.
کد خبر: ۷۷۴۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱ 25 August 2019

به گزارش تابناک اصفهان، رضا فدایی در نشست خبری اطلاع رسانی بیماری سالک اظهار داشت: بیماری سالک یک نمودار بالا و پایین دارد و در مقاطعی از زمان ها با کاهش بیماری و با افزایش بیماری سالک مواجهیم به این صورت که از اوایل شهریور ماه اولین بیماران نمود پیدا میکنند و در مهر و آبان به حداکثر خود میرسد و تاکنون ۱۲۰ مورد جدید بیمار پیدا شده که تا آبان ماه احتمال افزایش آن هست.
وی بیان داشت: ۸۰ درصد سالک در شهرستان اصفهان ، اردستان، نطنز و شاهین شهر و برخوار واقع شده است.
مدیر گروه مبارزه با بیماری واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه نیم میلیون نفر در مناطق سالک خیز زندگی میکنند اگر کاشان و آران و بیدگل را هم حساب کنیم این جمعیت به ۷۰۰ هزار نفر میرسند، اضافه کرد: قبل از انجام مداخلات تعداد مبتلایان به سالک به ۲ تا ۳ هزار نفر میرسید که تا دهه ۸۰ بود و ثبت بیمار ها کاملا دقیق نبود اما پس از اجرای طرح مداخلات در ۱۱ سال اخیر بین سالهای ۸۷ تا ۹۷، ۱۲۱ هزار نفر روز نیروی انسانی ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی سالک خیز استان را جونده کشی کردند که در سال ۹۶ آمار مبتلایان به زیر یک هزار نفر رسید اما در سال ۹۷ تعداد مبتلایان علی رغم فعالیت ها افزایش یافت.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۸۵۰ نفر مبتلا در شهر ورزنه ثبت شده است ،افزود: ۳ مرحله جونده کشی در ورزنه انجام گرفت و ۳۰۰ نفر در مفابل این بیماری واکسینه شدند.
فدایی با اشاره به اینکه امسال ۱۰ کار جدید برای پیشگیری و کنترل و مبارزه با سالک در نظر گرفته شده است، گفت: شعاع جونده کشی از ۵۰۰ متر به یک هزار متر رسید و استفاده از روش جدید تشخیص برای بیماران است که برای انجام این ۱۰ قدم به ۲و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز است .
وی با اعلام اینکه به منظور کنترل سالک در شرق اصفهان نیاز به مشارکت جدی مردم و همراهی کردن آنها داریم، ادامه داد: آموزش خانه به خانه را برای مردم شرق اصفهان انجام دادیم و در حال حاضر تمام جمعیت ۲۰۰ هزار نفری شرق اصفهان آموزش دیدند .
فدایی اظهار داشت: همچنین نیاز است از ابزار رسانه برای اطلاع رسانی استفاده کنیم و نیز معلمین و دانش آموزان در این حیطه آموزش های کامل دیدند.
وی با بیان اینکه مردم شرق اصفهان بدانند زمانی که سالک در حد یک جوش هست و دو هفته یک زخم روی دست آنها مانده است مشکوک شوند و برای پیشگیری از خطر بیماری به پزشک مراجعه کنند زیرا که شاید بتوان بایک روش فریز درمان کرد، گفت: مهمترین چالش پیش روی ما زباله ها و نخاله های رها شده است که به طرز نامناسبی تکثیر پیدا میکند و مدیریت شهری باید جمع و جور کند.
مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: جاری بودن فاضلاب رو باز در مناطق مسکونی و مجاورت خطرناک با تاغزارها از دیگر چالش ها پیش روی مرکز بهداشت هست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار