"ترامپ" در اجلاس سال گذشته در کانادا بر سر مسائلی مانند مالیات بر واردات و اقدامات شکل گرفته در حوزه تغییرات آب و هوایی با دیگر اعضای این گروه به مشکل خورد.
کد خبر: ۷۷۴۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲ 25 August 2019
 

به گزارش عصر ایران به نقل از  بی‌بی‌سی، گروه7 یا G7 سازمانی متشکل از 7 اقتصاد بزرگ و پیشرفته جهانی است.  کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و آمریکا اعضای این گروه هستند.

این گروه خود را متعهد به "جامعه‌ای از ارزش‌ها" می‌داند و آزادی، دموکراسی، حاکمیت قانون، پیشرفت و توسعه پایدار از اصول اساسی این کشورها محسوب می‌شود.

چه کار می‌کند؟

گروه اولیه سران G7 فقط 6 نفر بودند که برای اولین بار در سال 1975 و برای "تبادل راهکارها و ایده‌های ممکن" برای خروج از بحران اقتصاد جهانی آن سال‌ها دور هم جمع شدند. کانادا در سال‌های بعد به نشست‌های این گروه اضافه شد. وزرا و کارمندان کشورهای G7 برای بحث و گفت‌وگو در مورد مسائل مشترک و متقابل در اجلاس شرکت کرده و به ملاقات یکدیگر می‌روند.

عکس آرشیوی-اعضای گروه G7 و مهمانانشان/ بی‌بی‌سی

گروه 7 چیست و چه می‌کند؟

هر کشور عضو به مدت یک سال ریاست G7 را بر عهده گرفته و هر سال میزبان این اجلاس دو روزه است.

در اجلاس سال گذشته G7  سیاست، انرژی، تغییرات آب و هوایی، HIV/ ایدز و امنیت جهانی مورد بحث و بررسی گرفت.

در پایان هر نشست بیانیه‌ای از موضوعات مورد توافق در نشست آن سال خوانده و تبین می‌شود.

علاوه بر سران کشورهای G7، رئیس کمیسیون اروپا در این مراسم شرکت می‌کند. اما در اجلاس سال جاری "ژان کلاد یونکر" به دلیل عمل جراحی کیسه صفرا این نشست را از دست داد و به جای او "دونالد تاسک" رئیس شورای اروپا شرکت می‌کند.

معترضان به برگزاری اجلاس G8  در شهر  "بیاریتس" فرانسه/یورونیوز

گروه 7 چیست و چه می‌کند؟

به شکل سنتی از نمایندگان دیگر دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی نیز برای شرکت در اجلاس گروه 7 دعوت می‌شود. تمرکز نشست سران گروه 7 در شهر بیاریتس در سال جاری میلادی "مبارزه با نابرابری" عنوان شده است.

در هر نشست نیروهای امنیتی کشور برگزارکننده طیف وسیعی از تظاهرات و اجتماعات را از نزدیکی محل برگزاری اجلاس دور می‌کنند. معترضان معمولا قصد دارند صدای خود و هم‌فکرانشان را در اعتراض به سیاست‌های محیط‌زیستی یا مخالفت با نظام سرمایه‌داری به گوش مسئولان یا  جهانیان برسانند.

آیا G7 موثر است؟

اگرچه گروه 7 هواره  مورد انتقاد قرار گرفته اما موفقیت‌هایی را نیز در کارنامه دارد.احداث صندوق جهانی برای مقابله با ایدز، سل و مالاریا یکی از آنها است. این صندوق از سال 2002 تا کنون جان 27 میلیون نفر را نجات داده است.

کشورهای گروه 7 با یک دهم جمعیت جهان 40 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را از آن خود کرده‌اند

گروه 7 چیست و چه می‌کند؟

این گروه همچنین ادعا می‌کنند که عامل محرک اجرایی برای "توافق‌نامه آب و هوایی پاریس 2016" هستند. با این وجود آمریکا از این توافق‌نامه خارج شده و به آن عمل نمی‌کند.

چرا چین یکی از اعضای ای گروه نیست؟

برخلاف داشتن بیشترین جمعیت و دومین اقتصاد بزرگ جهان، سطح ثروت مردم چین نسبت به سرانه جمعیت پائین است. در واقع اقتصاد چین در تقابل با اعضای گروه 7 چندان پیشرفته محسوب نمی‌شود. با این وجود چین در گروه 20 (G20) به عنوان گروهی گسترده‌تر جای دارد و شهرهای مدرن خود مانند شانگهای را به رخ اعضای گروه 20 می‌کشد.

تکلیف روسیه در این گروه چیست؟

روسیه در سال 1998 به عضویت این گروه درآمد. در آن زمان این گروه با نام G8 معروف شد. اما پس از جدایی کریمه از اوکراین و الحاق آن به خاک روسیه به حالت تعلیق درآمد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بر این باور است که این کشور باید مجددا در این گروه پذیرفته شود "زیرا این کشورها باید با روسیه بر سر میز، مذاکره کنند".

G7 با چه چالش‌هایی مواجه است؟

اعضای گروه G7 همواره با اختلاف نظرهای درون گروهی مواجه هستند. "ترامپ" در اجلاس سال گذشته در کانادا بر سر مسائلی مانند مالیات بر واردات و اقدامات شکل گرفته در حوزه تغییرات آب و هوایی با دیگر اعضای این گروه به مشکل خورد.

این گروه همچنین به دلیل بازتاب وضعیت کنونی سیاست و اقتصاد جهانی مورد انتقاد قرار دارد.

مخالفت "ترامپ" با بیانیه نهایی رهبران گروه 7 در اجلاس سال 2018 کانادا

گروه 7 چیست و چه می‌کند؟

در حال حاضر هیچ عضوی از آفریقا، آمریکای لاتین و نیم‌کره‌ی جنوبی در گروه 7 وجود ندارد.  اقتصادهای نوظهور مانند هند و برزیل که رشد سریعی را از آن خود کرده‌اند در این گروه هیچ نماینده‌‌ای ندارند. با این وجود این اقتصادهای نوظهور در گروه 20 فعالیت گسترده‌ای دارند.

براساس پیش‌بینی برخی از اقتصادانان جهانی، این اقتصادها تا سال 2050 از از ملت‌های گروه 7 پیشی می‌گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار