رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان:
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان گفت: بیش از ۷۶ درصد از دانش‌آموختگان این دانشگاه در بخش‌های خصوصی و نیمه‌دولتی، کارخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و به‌ صورت خوداشتغالی و کارآفرینی مشغول به کار هستند.
کد خبر: ۷۷۳۹۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹ 22 August 2019

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از ایسنا، موسی جاودان در نشست خبری ضمن تبریک هفته خبرنگار اظهار کرد: پیشرفت تمدن بشری از چند مرحله غارنشینی، کشاورزی، انقلاب صنعتی و دوره فرا صنعتی و عصر ارتباطات عبور کرده و در عصر ارتباطات برخلاف دوره‌های دیگر قدرت کنترل افکار عمومی در دست کسانی است که رسانه در اختیار دارند.
وی افزود: جامعه ایرانی در حال حاضر در یک دوره گذر از جامعه سنتی به جامعه جدید است که می‌تواند این امر جامعه را با چالش‌های فراوانی مواجه کند که در این میان رسانه‌ها می‌توانند نقش اثرگذاری در تعدیل مشکلات و مسائل اجتماعی داشته باشند.

بیش از ۷۶ درصد از دانش‌آموختگان دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان جذب بازار کار شده‌اند

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عصر کنونی حضور انبوه وسایل ارتباط‌جمعی است که به همین دلیل به عصر ارتباطات شهرت دارد.
جاودان با اشاره به نقش رسانه‌ها در شکل‌دهی افکار عمومی خاطرنشان کرد: رسانه‌های قوی، افکار عمومی و مطالبات اجتماعی را شکل می‌دهند و نقش مهمی در تصمیم‌گیری مردم و حتی مسئولین دارند.
وی ادامه داد: رسانه‌ها از طریق شکل دادن اندیشه‌ها و احساس مردم بر محیط اجتماعی تأثیر بسزایی دارند، یکی از نقش‌های اساسی رسانه انعکاس مطالبات اجتماعی و پل ارتباطی بودن بین مردم و مسئولین جهت پاسخگویی مسئولین است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان عنوان کرد: ازآنجا که به دلیل فساد اداری نوعی بی‌اعتمادی در مردم در حال شکل‌گیری است و به‌ نوبه خود یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های اجتماعی محسوب می‌شود، خبرنگاران می‌توانند در  این زمینه نقش مؤثری داشته باشند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان ادامه داد: هر یک از مشاغل و حرف مشکلات و چالش‌های خاص خودش را دارد؛ خبرنگاران در حال حاضر با مشکلات اقتصادی، امنیت شغلی، فشارهای روانی و فرسودگی شغلی مواجه هستند، لذا می‌طلبد همه ما مسئولین در جهت کاهش مشکلات موجود گام برداریم.
جاودان افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان در سال ۸۲ با ۱۰ کد رشته محل در دو مرکز علمی کاربردی آغاز به کار کرد و تا سال ۹۱ همواره تعداد مراکز رو به گسترش بود، اما تحولات اجتماعی و تغییر شرایط فرهنگی و اقتصادی موجب شد که برخی از مراکز علمی کاربردی استان پس از اخذ مجوز نتوانند شروع به کار کنند و تعدادی هم به علت عدم تمایل دستگاه متقاضی پذیرش دانشجو نداشتند.
وی اضافه کرد: از ۱۵ مرکز باقیمانده با توجه به مصوبه شورای عالی اداری مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرای اجازه پذیرش دانشجو نیافتند و به‌ این‌ ترتیب ۱۰ مرکز علمی کاربردی فعال در استان باقی ماندند، با توجه به ارزیابی درونی و تأکید بر کیفیت آموزشی دانشگاه دو مرکز دیگر نیز از پذیرش دانشجو منع شدند و اکنون هشت مرکز در سال تحصیلی جدید می‌توانند دانشجو پذیرش کنند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود شش هزار دانشجو در ۱۹ مرکز علمی کاربردی استان هرمزگان در ۲۰۸ رشته شامل ۱۲۴ رشته کاردانی و ۸۴ رشته کارشناسی در هفت شهر استان و چهار گروه صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و  فرهنگ و هنر مشغول به تحصیل هستند.
جاودان بیان کرد: ثبت‌نام دوره کاردانی از تاریخ ۲۷ مرداد  ۹۸ در ۶۰ رشته تحصیلی و ثبت‌نام دوره کارشناسی از دوم شهریور در ۳۹ رشته تحصیلی در هشت مرکز آموزشی شامل چهار مرکز در بندرعباس، بندرلنگه، قشم، کیش و پارسیان شروع می‌شود.
وی اظهار کرد: تاکنون بیش از ۳۱ هزار نفر شامل ۲۲ هزار نفر کاردانی و ۹ هزار نفر کارشناسی از مراکز علمی کاربردی استان هرمزگان در رشته‌های کاردانی و کارشناسی دانش‌آموخته شده‌اند، که بر اساس پیگیرهای صورت گرفته بیش از ۷۶ درصد از دانش‌آموختگان این دانشگاه در بخش‌های خصوصی و نیمه‌دولتی، کارخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و به‌صورت خوداشتغالی و کارآفرینی مشغول به کار هستند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان تصریح کرد: در بین ۱۱ زیر نظام آموزش عالی، دانشگاه علمی کاربردی تنها نظامی است که علاوه بر دوره‌های مقطع دار، می‌تواند دوره‌های آموزش آزاد، تک‌درس و تک پودمان را  برای بروز شدن و افزایش بهره‌وری پرسنل، آشنایی با فناوری‌های جدید و همچنین تقویت دانش نیروی انسانی ماهر سازمان‌ها، شرکت‌ها و کارخانه‌ها ارائه دهد که این امر نقش مهمی در صلاحیت حرفه‌ای افراد دارد.
جاودان با اشاره به آمادگی دانشگاه جامع علمی کاربردی در جهت تأسیس مراکز علمی کاربردی، عنوان کرد: با توجه به عدم پذیرش دانشجو توسط دستگاه‌های اجرایی پس از مصوبه دولت در دی‌ماه ۹۶، کلیه متقاضیانی که در زمینهٔ فنی و صنعت، فرهنگ و هنر، کشاورزی و تربیت‌بدنی دارای محیط واقعی کار باشند، دانشگاه آمادگی دارد تا در راستای تأسیس مراکز جدید با شرکت‌ها، کارخانه‌ها، فدراسیون‌های ورزشی نهایت همکاری را داشته باشد.
وی ادامه داد: همچنین، برای جایگزینی مراکز وابسته به دستگاه اجرایی، این دانشگاه آمادگی دارد با مؤسسات دارای محیط واقعی کار همکاری لازم را داشته باشد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان خاطرنشان کرد:  در مراکز علمی کاربردی دو نوع مدرس آموزشی و خبره مشغول به کار هستند؛ در بخش مدرسین آموزشی در حال حاضر هزار و ۴۰۰ مدرس فعال در مراکز علمی کاربردی استان مشغول به تحصیل هستند. با توجه به اینکه در سال ۹۶ برای نخستین بار دانشگاه علمی کاربردی کد مدرسی را در چارچوب قانون هیئت عالی جذب ارائه داد و مدرسینی که در این فرایند شرکت نکرده باشند، از نیم سال اول تحصیلی ۹۹-۹۸ کد مدرسی آنان غیرفعال خواهد شد و از این‌ پس امکان تدریس در مراکز علمی کاربردی را ندارند.
جاودان ادامه داد: این افراد در صورت تمایل به تدریس باید در فراخوانی که هر سال یک‌ بار و اغلب در شهریور اعلام می‌شود، شرکت کنند و کلیه مراحل را طبق آیین‌نامه اجرایی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی طی کنند.
وی تصریح کرد: دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد مرتبط با رشته درخواستی، معدل بالاتر از ۱۶ و حداقل سه سال سابقه تدریس در آموزش عالی و یا تجربه کاری در حوزه تخصصی ذی‌ربط از شرایط اولیه شرکت در فراخوان هستند.
وی افزود: مدرسین خبره نیز می‌توانند در مراکز علمی کاربردی فعالیت علمی به‌ عنوان استادکار داشته باشند و در درس‌های علمی، کارورزی و کاربین مشارکت مؤثر و لازم داشته باشند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان اضافه کرد: شرایط لازم برای دریافت کد خبرگی و تدریس در مراکز علمی کاربردی داشتن حداقل تحصیلات دیپلم و ۱۰ سال سابقه کار مرتبط با رشته مورد تقاضای تدریس است.
جاودان اظهار کرد: شعار اصلی دانشگاه علمی کاربردی کیفی سازی و تربیت نیروی کارآفرین و متخصص برای ورود به بازار کار است چرا که مهم‌ترین رکن تولید و اشتغال در جهان امروزی هم دانش و هم مهارت برای ورود به بازار کار، تولید داخلی و توسعه پایدار  است.
وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده آمار دانشجویان مهارتی علمی کاربردی تا پایان برنامه ششم توسعه باید به ۳۰ درصد افزایش یابد، با توجه به شرایط نه‌ چندان مطلوب اشتغال، برای حل این معضل والدین، نظام آموزش‌وپرورش، رسانه‌ها و فضای اجتماعی باید تلاش کنند نگاه جامعه را به سمت رشته‌های خوداشتغال و کارآفرین سوق دهند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان تصریح کرد: به‌ جز دانشگاه جامع علمی کاربردی هیچ دانشگاهی مراکز خود را به دلیل کم‌کاری تعطیل نمی‌کند، اما مهم‌ترین اصل ما در دانشگاه علمی کاربردی حضور دانشجو در محیط واقعی کار است، ما به سه مورد از مراکز خود که به دانشجویان کاربینی و کارورزی ارائه نمی‌دادند تذکر دادیم و در نهایت یک مرکز رأی تعطیلی، یک مرکز اصلاح و یک مرکز رأی عدم جذب دانشجو گرفتند.
رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز در این جلسه اظهار کرد: در مورد کمبود نیروی متخصص بومی در استان هرمزگان زیاد شنیده‌ایم، عدم همزمانی تأسیس مراکز صنعتی با مراکز آموزشی از مهم‌ترین دلایل این مشکل در هرمزگان است.
سید محمد میرحسینی اضافه کرد: اگر قرار است صنعتی در هرمزگان ایجاد شود باید رشته‌های تخصصی مرتبط با این صنایع نیز در دانشگاه‌ها تعریف و تأسیس شوند، در این خصوص می‌توان به توسعه مزارع میگو و الزام تعریف رشته‌های تخصصی مرتبط با این موضوع در دانشگاه‌ها اشاره کرد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار