ساری - ایرنا - پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زراعت و باغداری امروز چهره جدیدی از بازار کار با افزایش تعداد کارگران فصلی بیکار ساخته که چاره‌جویی و یافتن راهکار برای رفع این دغدغه جدید را جدی‌تر کرده‌است.
کد خبر: ۷۷۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶ 19 August 2019

 پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زراعت و باغداری امروز چهره جدیدی از بازار کار با افزایش تعداد کارگران فصلی بیکار ساخته که چاره‌جویی و یافتن راهکار برای رفع این دغدغه جدید را جدی‌تر کرده‌است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این روزها حضور بیش از پیش کارگرانی که دلخوشی شان برای نان آوری خانواده، فعالیت در سرمای زمستان و گرمای تابستان به عنوان کارگر روزمزد و فصلی در باغ ها و مزارع است، در میدان‌های کار شهرهای استان مازندران به وفور دیده می شود، کارگرانی که نه سرمایه‌ای برای راه اندازی کسب و کاری دارند،‌ نه زمین آبا و اجدادی برای کشت و زرع و نه پشتوانه ای برای کار دائم، بویژه که تعداد زیادی از آنها را مردانی تشکیل می دهند که با تمام سختی‌های کارگری برای امرار معاش تلاش می کنند.

البته جست و جوی راهکار برای حل مشکل این قشر سختی‌هایی هم دارد چون این کارگران از تخصص‌های خاصی به جز فعالیت‌های مربوط به کشاورزی و دامداری برخوردار نیستند تا بتوانند فعالیت دیگری انجام دهند و عمدتا اهالی روستاهای حاشیه شهر هستند که چندین نسل با این روش امرار معاش کرده اند.

این روزها بسیاری از آنان به خاطر موفق نشدن در پیداکردن کشاورز و باغداری که آنها را به کار گمارد و دست خالی ماندن از این بازار فصلی کار که امید زیادی به آن بسته اند، ساعات طولانی در میادین شهرها منتظر می مانند و در نهایت تا روز دیگر دست خالی به خانه بر می گردند.

زمانی ظرفیت‌های فراوان استان مازندران در بخش‌های مختلف کشاورزی،‌ دامداری و شیلات در تمامی فصول سال برای کارگران روزمزد منبع درآمد به همراه داشت تا جایی که استقبال از این قشر از خود استان و حتی استان های همجوار به حدی بود که کارفرما ، کشاورز و باغدار را برای دعوت به کار کارگران راهی میدان های محل حضور این افراد می کرد،‌ به این ترتیب هم باغدار و کشاورز راضی بود و هم موجبات اشتغالزایی برای افراد فاقد سرمایه کار فراهم می شد، اما در سال های اخیر با افزایش ماشینی شدن کشاورزی،‌ دامداری، باغداری و حتی شیلات ، بسیاری از کارفرمایان ترجیح می دهند از کارگران فصلی استفاده نکنند، این مساله به افزایش کارگران بیکار منجر شده که روز به روز نیز بر تعداد آنها در میادین شهرهای مختلف افزوده می شود.

پیش از این کارگران فصلی در فصل نشاء برنج به نشاء می رفتند اما اینک بخشی از این وظیفه را ماشین‌های نشاکار برعهده دارند و یا وجین های مختلف در مزارع شالیزاری که با آمدن انواع سموم ، وجین کاری کاهش یافته و یا در فصل برداشت برنج، دروی برنج با دست و جمع کردن آن نیاز به تعداد زیادی کارگر فصلی داشت که در سال های اخیر با ماشینی شدن برداشت برنج نیز استفاده از این کارگران بسیار کاهش یافت.

در سال های اخیر برنامه های متعددی جهت بیمه و ساماندهی این کارگران روزمزد در استان مازندران مطرح شد که همگی ناکام ماند. درست است که نرخ بیکاری در مازندران تک رقمی و معادل ۹ درصد است اما در چند سال گذشته تنها به اشتغالزایی در بخش کشاورزی و صنعتی توجه شده و توجه به این دسته از کارگران مغفول مانده است.

در آخرین اتفاق سال ۹۷ مقرر گردید با همکاری اتحادیه کارگران ساختمانی مکانی برای تجمع این کارگران در نظر گرفته شود و بیمه آنها نیز از طریق تعاون و تامین اجتماعی انجام شودکه آن نیز با پایان خدمت استاندار وقت در مازندران به فراموشی سپرده شد.

متولی کارگران فصلی کیست ؟

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران در پاسخ به اینکه متولی رسیدگی به وضعیت کارگران فصلی کیست، گفت: هیچ دستگاهی نباید از مسئله اشتغال و بیکاری شانه خالی کند، همه دستگاه ها باید برای این موضوع پای کار باشند.

کامران اصغری با بیان اینکه نباید تصور کرد وزارت کار متولی اصلی اشتغال زایی و بیکاری است، افزود: ماهیت وزارت تعاون و کار تسهیل‌گری، تقویت ، راهگشایی و رابط اشتغال است.

وی ادامه داد : با این حال ما نیز مسئولیتی در قبال کارگران به خصوص کارگران فصلی و روزمزد داریم و از این تکلیف نمی توانیم شانه خالی کنیم .

مدیرکل تعاون استان مازندران اظهار داشت: برای ایجاد بسترهای اشتغال همه دستگاه ها متولی هستند و در این مورد به خصوص، باید دستگاه‌هایی همچون تعاون و کار، جهاد کشاورزی ، بهزیستی ، کمیته امداد امام خمینی (ره) ، استانداری ، شهرداری ها و دیگر نهادها پا پیش بگذارند.

نبود آمار و دلایل گمنامی کارگران فصلی

مدیرکل تعاون استان مازندران در باره آمار کارگران فصلی هم گفت: آمار دقیقی ازاین افراد تا کنون جمع آوری نشده است و در واقع کسی نیز به سراغ تعداد و وضعیت این افراد نیامده بود، می توان تا حدودی آمار دقیق این افراد را محاسبه کرد و از ادارات شهرستانی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شهرداری ها در این مورد استعلام گرفت.

وی افزود : شاید حرکت در مسیر توسعه صنعتی، کشاورزی و فناوری تا حدودی ذهن همه در توجه به کارگران فصلی استان را که سابقه ای قدیمی دارند منحرف کرده است.

اصغری گفت: سال ۹۷ در زمان محمد اسلامی استاندار سابق مازندران برنامه هایی برای ساماندهی و بیمه کارگران فصلی مطرح شد که به همان دلایل قبلی یعنی تمرکز بر توسعه صنعتی و اشتغال در حوزه های دیگر بی ثمر ماند.

وی با بیان اینکه تاکنون اقدامی موثر و جدی برای رسیدگی به کارگران فصلی نشده است، افزود: اما نمی خواهیم بیش از این دست روی دست بگذاریم و باید راه حلی اندیشیده شود.

او ادامه داد: در حال حاضر تصمیم داریم در نخستین قدم با اتحادیه کارگران ساختمانی، اداره کل شهری استانداری و برخی نهاد ها در نزدیک ترین زمان نشستی برگزار کنیم تا جوانب کار بررسی شود.

مدیرکل تعاون با بیان اینکه روزی این قشر روز به روز تنگ تر می شود، از دیگر نهادهای استان خواست تا با آنها همکاری کرده و قدم به جلو بگذارند.

به هر حال کارگران فصلی به عنوان نیروی انسانی فعال در بازار کار سرمایه ای انسانی تلقی می شوند که راکد ماندن آنها علاوه بر افزایش جمعیت بیکار و سختی های دربردارنده برای خود آنان از نظر امرار معاش،‌ برای اقتصاد استان نیز به مرور اثرات منفی در بر خواهد داشت.

این معضل جدید بازار کار و تولید استان که بی شک معضل واحد و مستقلی نیست و زنجیره ای از تبعات به دنبال دارد امروز باید جدی تر گرفته شده و با همفکری نهادها و دستگاه های مختلف استان چاره اندیشی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار