مدیر کل حفاظت محیط زسیت استان مرکزی:
مدیر کل حفاظت محیط زسیت استان مرکزی گفت: ارزش زیستی تالاب ۲۰۰ برابر کشاورزی و ۱۰ برابر جنگل است
کد خبر: ۷۷۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱ 18 August 2019

ارزش زیستی تالاب ۲۰۰ برابر کشاورزی است

میرزایی مدیر کل حفاظت محیط زسیت استان مرکزیگفت: ارزش زیستی که تالاب دارد ۲۰۰ برابر کشاورزی و ۱۰ برابر جنگل هست وتالاب‌ها باعث توسعه پایدار کشاورزی هستند و زمانی که و تالاب‌ها وضعیتشان به هم میخوره و منابع آب این منطقه به هم میخورد واگر خدای ناکرده این ظرفیت زیستی از بین برود کل حیات ما دچار مخاطره می‌شود.

میرزایی افزود: بر مبنای برنامه‌هایی که سازمان حفاظت محیط زیست دارد وقتی برنامه جامع زیست محیطی تدوین میشود تمام برنامه‌های سازمان بر مبنای ان برنامه است که برای تدوین این برنامه همه جوامع محلی دستگاه‌های ذینفع مشارکت دارند ودر تدوین برنامه کمک می‌کنند.

او با اشاره به تالاب آق گل خنداب اضافه کرد: این تالاب از جایگاه ویژه‌ای بین ۲ استان مرکزی و همدان برخوردار است و نقش خیلی مهمی دارد و حفاظت تالاب محقق نمی‌شود مگر با مشارکت مردم و نداشتن نگاه بخشی و منطقه‌ای که مهمترین برنامه ما برای اینجا این است که مشارکت جوامع محلی بحث آموزش و توانمندسازی جوامع محلی را داشته باشیم.

تلاش برای حفظ وضعیت پایدار تالاب آق گل
مدیر کل حفاظت محیط زسیت استان مرکزی ادامه داد: امید است بر مبنای این مدیریت جامع بتوانیم اعتبار از سازمان مدیریت بگیریم و برای اینکه این وضعیت پایدار تالاب را حفظ کنیم می‌توانیم برای برای صرفه جویی در هزینه کرد‌ها مبنایی داشته باشیم.

او با اشاره به برنامه ریزی برای تدوین طرح مدیریت زیست بومی تالاب آق گل که منطقه شکار ممنوع شده تصریح کرد: هرچند مدیریت زیست بومی با استان همدان است، اما موضوعات محیط زیست فرا منطقه‌ای است و فرا استانی است و باید مشارکت دو استان باشد که کارگاه اول تدوین طرح مدیریت زیست بومی تالاب در استان همدان وکارگاه دوم در خنداب استان مرکزی برگزار شد.

میرزایی بیان کرد: حفاظت معمولاً پایدار نمی‌شود مگر با مشارکت مردم و بر مبنای اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه همگانی تلقی می‌شود و امیدواریم با این شرایطی که اعمال می‌شود و با این مدیریتی که هست بتوانیم با کمک تمام مردم وضعیتی را ایجاد کنیم که این تالاب از پایداری برخوردار شود و ظرفیت زیستی برای این شهرستان ملایر و خنداب حفظ شود.

کنترل سیلاب ها، جذب آلاینده ها، کنترل گرد و غبار و حفظ تنوع زیستی از مزایای زیست بوم با ارزش تالاب است.

تالاب آق گل خنداب در ۲۵ کیلومتری شمال غرب شهر خنداب در نزدیکی روستای قاسم آباد با قدمت ۴۰ هزار ساله زیستگاه مهمی برای ۴۶ گونه از پرندگان وحشی، مهاجر و کوچ کننده است و مورد توجه گردشگران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار