کد خبر: ۷۷۲۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ 15 August 2019
جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ

 

تابناک / دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی، در ۸۷ رشته تحصیلی و 5 دانشکده دانشجو می‌پذیرد.

دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاددانشگاهی با پنج دانشکده علوم انسانی، فنی و مهندسی، هنر و معماری، علوم گردشگری و علوم و فناوری‌های نوین زیستی در ۸۷ رشته تحصیلی دانشجو می‌پذیرد.

این دانشگاه در حال حاضر با بیش از ۸۰۰ عضو هیئت علمی و استاد مدعو در ۸۷ رشته تحصیلی (۶ رشته در مقطع دکتری، ۴۹ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۳۲ رشته در مقطع کارشناسی) به حدود ۹ هزار دانشجو خدمات علمی، آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و کارآفرینی ارائه کرده و با تخصیص ظرفیت‌های مناسب از آمادگی لازم برای پذیرش دانشجویان مقاطع مختلف در پنج دانشکده زیرمجموعه خود برخوردار است.

جهاددانشگاهی بر اساس اهداف و وظایف مندرج در اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فعالیت آموزشی خود را در حوزه آموزش عالی با تأسیس مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۷۲ آغاز کرد. در واقع مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی در ابتدا مؤسسه‌ای غیرانتفاعی از نوع دوم بود که در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و علاوه بر تهران در شهرهایی چون اهواز، اصفهان، رشت، همدان، کاشمر، اردکان، اشکذر و یزد راه‌اندازی شد.

مؤسسات غیرانتفاعی نوع دوم نیز طبق تعاریف مؤسساتی هستند که مدرک رسمی دانشگاه اعطا نمی‌کنند. اما به دنبال فعالیت چهار ساله و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیرماه ۱۳۷۶ این مرکز به مؤسسه غیرانتفاعی نوع اول تبدیل شد که در تفاوت این دو نوع می‌توان گفت مؤسسات نوع یک مدرک رسمی دانشگاهی اعطا می‌کنند و موظف به رعایت کلیه ضوابط و مقررات (مربوط به وزارت فرهنگ و آموزش عالی‌) هستند.

پس از گذشت هشت سال از این موضوع در سال ۱۳۸۴ مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی تهران به دانشگاه علم و فرهنگ ارتقا یافت و پس از فعالیت مستمر و در پی احراز شرایط لازم، شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم در جلسه ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۴ با ارتقای مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی (تهران) به دانشگاه علم و فرهنگ موافقت قطعی به عمل آورد. بدین ترتیب این مؤسسه پس از ۱۲ سال فعالیت از یک مؤسسه آموزشی تبدیل به دانشگاه شد و تاکنون حدود 14 سال از فعالیت آن به شکل دانشگاه می‌گذرد.

ریاست این دانشگاه در حال حاضر بر عهده دکتر سید سعید هاشمی است.

پذیرش دانشجویان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته

دانشگاه علم و فرهنگ در 32 رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرد که این رشته‌ها در 5 دانشکده زیرمجموعه دانشگاه پراکنده شده و به شرح زیر هستند:

*رشته‌های دایر در دانشکده فنی و مهندسی:

مقطع کارشناسی ناپیوسته

مهندسی تکنولوژی نرم‌افزار کامپیوتر

مقطع کارشناسی

آمار و کاربردها، آمار-سنجش آموزشی، مهندسی عمران، مهندسی ایمنی، مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر-نرم‌افزار، مهندسی برق-الکترونیک و مهندسی مکانیک.

 

*رشته‌های دایر در دانشکده هنر و معماری:

مقطع کارشناسی ناپیوسته

آموزش هنرهای تجسمی

مقطع کارشناسی

مهندسی معماری، معماری داخلی، ارتباط تصویری (گرافیک)، نقاشی، هنرهای اسلامی-گرایش نگارگری، طراحی چاپ پارچه و طراحی لباس.

 

*رشته‌های دایر در دانشکده علوم و فناوری‌های نوین زیستی:

مقطع کارشناسی

زیست‌شناسی-زیست فناوری، زیست‌شناسی-سلولی ملکولی و میکروبیولوژی.

 

*رشته‌های دایر در دانشکده علوم انسانی:

مقطع کارشناسی ناپیوسته

حسابداری

مقطع کارشناسی

حسابداری، حسابداری-گرایش حسابرسی، روانشناسی، مدیریت بازرگانی، مدیریت مالی، مدیریت صنعتی، مدیریت فرهنگی و هنری و حقوق.

 

*رشته‌های دایر در دانشکده علوم گردشگری:

مقطع کارشناسی ناپیوسته

مدیریت هتلداری

مقطع کارشناسی

مدیریت گردشگری، مدیریت هتلداری.

 

پذیرش دانشجویان در 55 رشته دوره‌های تحصیلات تکمیلی/ برگزاری دوره‌های میان‌رشته‌ای و اشتغال 75 درصدی فارغ‌التحصیلان

دانشگاه علم و فرهنگ که خود را در زمره دانشگاه‌های نسل سوم می‌داند، در برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیز از توانمندی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی نظیر پژوهشگاه رویان، مرکز ذخایر ژنتیک ایران، پژوهشگاه ابن‌سینا، پژوهشکده توسعه تکنولوژی، پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی، پژوهشکده گردشگری و پژوهشکده فرهنگ و هنر بهره‌مند است که این امر منجر به ارتقای کیفی دوره‌های آموزشی این دانشگاه شده است.

دانشگاه نسل سوم طبق تعاریف رایج، دانشگاهی کارآفرین است که تمرکز خود را صرفاً بر آموزش و تحقیق نمی‌گذارد و در تلاش است که دانش‌آموختگانی کارآفرین تربیت کند. بسیاری از تصمیم‌گیران حوزه آموزش عالی معتقدند دانشگاه‌های نسل سوم می‌توانند پاسخی برای رفع بحران اشتغال دانش‌آموختگان باشند. این در حالی است که بر اساس اعلام رئیس سابق دانشگاه علم و فرهنگ در سال 96، بیش از ۷۵ درصد دانشجویان علم و فرهنگ وارد بازار کار می‌شوند.

از دیگر اقدامات دانشگاه علم و فرهنگ که منجر به ورود فارغ‌التحصیلان به بازار کار شده است، می‌توان به برگزاری دوره‌های میان رشته‌ای در این دانشگاه اشاره کرد. رشته‌ای به نام "حقوق تجارت الکترونیک"برای نخستین بار در این دانشگاه مصوب شده است. از دیگر رشته‌هایی که از سوی این دانشگاه تدوین شده، می‌توان به رشته‌های "اوقات فراغت" در سه گرایش "اقتصاد و اوقات فراغت"، "فرهنگ اوقات فراغت" و "مدیریت اوقات فراغت"، رشته "گردشگری مذهبی"، "اوقات فراغت در حوزه گردشگری" و نیز رشته " مدیریت گردشگری" در مقطع دکتری اشاره کرد؛ که نخستین فارغ‌التحصیلان آن از دانشگاه علم و فرهنگ هستند.

 

رشته‌های دایر در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و فرهنگ

رشته‌های دایر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه علم و فرهنگ، به تفکیک 5 دانشکده زیرمجموعه این دانشگاه، به قرار زیر است:

*رشته‌های دایر در دانشکده فنی و مهندسی:

کارشناسی ارشد

آمار-ریاضی، ریاضی کاربردی-مالی، ریاضی کاربردی-بهینه‌سازی، مهندسی کامپیوتر-نرم‌افزار، مهندسی فناوری اطلاعات-تجارت الکترونیک، مهندسی عمران-سازه، مهندسی عمران-زلزله، مهندسی عمران-آب و سازه‌های هیدرولیکی، مهندسی عمران-ژئوتکنیک، مهندسی عمران-مدیریت ساخت، مهندسی برق-الکترونیک قدرت و ماشین‌های الکتریکی، مهندسی برق-سیستم‌های الکترونیک دیجیتال، مهندسی صنایع-سیستم‌های مالی، مهندسی صنایع- صنایع، مهندسی صنایع، لجستیک و زنجیره تأمین و مهندسی صنایع-مدیریت مهندسی.

دکتری

مهندسی عمران-سازه، مهندسی صنایع-بهینه‌سازی سیستم‌ها

 

*رشته‌های دایر در دانشکده هنر و معماری:

کارشناسی ارشد

هنرهای اسلامی-گرایش نگارگری، پژوهش هنر، طراحی پارچه و لباس، نقاشی، ارتباط تصویری (گرافیک)، معماری داخلی و مهندسی معماری.

 

*رشته‌های دایر در دانشکده علوم و فناوری‌های نوین زیستی:

کارشناسی ارشد

زیست‌شناسی علوم جانوری-گرایش سلولی تکوینی، زیست‌شناسی علوم سلولی و ملکولی، زیست‌شناسی علوم سلولی ملکولی-گرایش ژنتیک، زیست فناوری (بیوتکنولوژی-میکروبی)، بیوانفورماتیک و اخلاق زیستی.

دکتری

زیست شناسی علوم جانوری-گرایش سلولی تکوینی

 

*رشته‌های دایر در دانشکده علوم انسانی:

کارشناسی ارشد

مدیریت کسب و کار-گرایش استراتژی، مدیریت کسب و کار-گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی، تربیت بدنی –مدیریت رسانه‌های ورزشی، مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی، آموزش و به‌سازی منابع انسانی، روانشناسی خانواده درمانی، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق خصوصی، حقوق عمومی، حقوق نفت و گاز، حقوق تجارت الکترونیک، علوم اجتماعی- گرایش مطالعات فرهنگی و حسابداری.

دکتری

روانشناسی بالینی

 

*رشته‌های دایر در دانشکده علوم گردشگری:

کارشناسی ارشد

مدیریت گردشگری، بازاریابی گردشگری، مدیریت گردشگری-برنامه‌ریزی توسعه گردشگری، طبیعت‌گردی (اکوتوریست)، جغرافیا-برنامه‌ریزی گردشگری منطقه‌ای، گردشگری مذهبی، مطالعات اوقات فراغات-گرایش مدیریت، مدیریت کارآفرینی-گردشگری.

دکتری

مدیریت گردشگری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار