درک فرهنگی که از اسلام جدایی ناپذیر است و بسیاری از سوالات و شبهات گردشگران خارجی را شامل می‌شود، نیازمند توجه به سؤالات دینی و مذهبی گردشگران و دادن پاسخی قانع‌کننده به آن‌ها در عین معرفی آثار تاریخی است.
کد خبر: ۷۷۱۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲ 13 August 2019

 

مدرسه علمیه ناصریه، نخستین مرکز گردشگری اسلامی با بنایی تاریخی و معماری بسیار زیبا از دوران باشکوه صفویه و مرمت‌شده در دوران قاجار تا دو دهه پیش محل تحصیل علوم دینی بوده و اکنون به‌عنوان نخستین و تنها مدرسه علمیه فعال در امر تبلیغ برای گردشگران خارجی در استان اصفهان با کمک روحانیون و مبلغان مسلط به زبان انگلیسی و فرانسوی و با تأکید بر مشترکات بین ادیان و بیان واقعیت‌های دین اسلام، قدم در راهی نهاده که فهم و درک بهتری از فرهنگ ملی و اعتقادات دینی مردم را به عرصه حضور در سطح جهانی برساند.

سالیانه گردشگران خارجی با نژادهای مختلف در این فضای تاریخی و مذهبی حضور پیدا می‌کنند و همراه با نگاه کنجکاوانه به آثار سنتی، در و پنجره‌های چوبی، طاقچه‌هایی با رومیزی‌های قلمکار و کف‌پوش گلیم و قالی دستباف مشغول به گپ و گفتی دوستانه با روحانیون در باب مسائل اعتقادی و دینی می‌شوند.

حجت‌الاسلام محمد‌رضا زمانی مسئول دفتر تبلیغ و ارتباطات بین‌الملل حوزه علمیه اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به فعالیت مدرسه ناصریه و تجربه‌ای که در مصاحبت و همنشینی با گردشگران خارجی داشته است، می‌گوید: فعالیت مدرسه به 10 سال پیش‌بر می‌گردد و از سال 93 حوزه علمیه اصفهان با مبلغان اصفهانی این کار را در مدرسه ناصریه به‌عنوان یک مدرسه تبلیغی و بین‌المللی آغاز کرد.

وی یکی از مزیت‌های مدرسه را تناسب با بحث آموزش و تبلیغ می‌داند و می‌گوید: هدف مسلمان کردن نیست و تنها فضایی را برای پرسش و پاسخ فراهم کرده‌ایم. البته با این فضا فاصله بین تورلیدرها و این مجموعه کمتر شده و اکنون دید خوبی بین راهنماها و طلبه‌ها به وجود آمده و درواقع اعتماد ایجادشده است. ازاین‌رو رابطه با راهنما و تعامل با راهنماهای گردشگری اهمیت بسیاری دارد.

دریافت پاسخ و خروجی تأثیر آن

زمانی با اشاره به سؤالات متداول گردشگران تصریح می‌کند: علت ساخت این مسجد و اینکه چرا باید دین داشت و چرا اسلام؟ چرا مسیحیت را رد می‌کنید؟ چرا به داشتن دین نیاز داریم و چه کسی می‌گوید خدا هست؟ ازجمله متداولی است که پرسیده می‌شود و معمولاً سؤالاتی که دارند را در کشور خودشان هم نمی‌توانند پاسخی برای آن دریافت کنند. بااینکه در یک جامعه مدرن و بهترین امکانات و فنّاوری زندگی می‌کنند اما در مبانی زندگی درمانده‌اند. جامعه غرب به دلیل اینکه مردم به سمت دین نروند کلاً باب گفت‌و‌گو این مباحث را بسته‌اند. ازاین‌رو به اینجا که سفر می‌کنند و به این مباحث جذب می‌شوند.

وی با بیان اینکه مدرسه ناصریه به‌عنوان گوشواره مسجد امام خمینی(ره) است، خاطرنشان می‌کند: نخستین حس و دانش از طریق گوش است و مدرسه ناصریه هم گوشواره های مسجد امام هستند که این غرابت معنایی را می‌توان از این دو تعبیر به دست آورد؛ از طرفی هم مهم‌ترین بُعد فعالیت فرهنگی تأثیرگذار بودن به‌ویژه بر روی گردشگران است که دیدشان نسبت به ایران و اسلام عوض شود و هر کجای دیگری که رفتند این تأثیر و رفتار مسلمانان و ایرانیان را بازگو کنند.

زمانی بابیان اینکه تبلیغ جزئی از فعالیت فرهنگی و گردشگری است، با گلایه می‌گوید: میراث فرهنگی برای ارتقا فرهنگی علمی گردشگر چه اقداماتی انجام داده؟ چرا در دوره گردشگری راهنمایان گردشگری یکی از دروس، مربوط به اسلام و اسلام‌شناسی نیست و سفیر فرهنگی اسلامی نداریم.

هدف مسلمان کردن نیست

زمانی مسئول دفتر تبلیغ و ارتباطات بین‌الملل مدرسه ناصریه می‌گوید: خارجی‌های زیادی از سراسر اروپا، آمریکا و آسیا در این مدرسه مسلمان شده‌اند افرادی مثل استاد دانشگاه ملی پرو یا گردشگر و تاجر 40 ساله چینی که پس از دو سال تحقیق درباره اسلام شیعی، در مدرسه ناصریه اصفهان مسلمان شد و نامش را به محمد تغییر داد. البته ما مسبب اصلی مسلمان شدن این افراد نبوده‌ایم و اصلاً هدف و تمرکز ما در این مرکز مسلمان کردن گردشگران خارجی نیست، اما قطعاً مرکز ما یا تأثیر اول را در مسلمان شدن این افراد داشته یا آخرین تأثیر و گام نهایی را. بی‌شک آنچه باعث جذب امثال تاجر چینی به اسلام می‌شود، ویژگی‌های بارز اخلاقی و معنوی این دین است، کما این‌که حسن خلق، صدقه و احترام به والدین مواردی بوده که جانی 40 ساله را به دین اسلام جذب کرده است.

گردشگران در مکتب امام حسین‌(ع)

غیر از گردشگران کنجکاو معمول، شخصیت‌های علمی، اساتید دانشگاهی و شخصیت‌های رسانه‌ای از کشورهای اروپایی، بخش دیگری از مهمانان مدرسه گردشگری ناصریه هستند که در کنار بازدید از نمایشگاه‌های مدرسه در مناسبت‌های مختلف در نشست علمی و تخصصی شناخت اسلام و مسلمین هم شرکت می‌کنند.

معمولاً در ایام محرم و صفر، نمایشگاه‌های متعدد و متنوعی در مدرسه و همچنین مسجد شیخ لطف‌الله و نقاط گردشگری اصفهان با محوریت آشنایی با امام حسین‌(ع) و قیام عاشورا (همراه با پخش بروشورهای حاوی مضامین عاشورایی به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و غیره) برگزار می‌شود که عمده مخاطبانش، گردشگران خارجی هستند.

گوشه‌ای از فعالیت‌های مدرسه

این مدرسه تنها در سال 96 پاسخگوی بیش از 21 هزار نفر گردشگر خارجی از 68 کشور جهان بوده، پرسش‌هایی که عمدتاً تحت تأثیر تحولات منطقه‌ای و سیاه نمایی‌های ضد ایرانی و تبلیغات سوء رسانه‌ای علیه اسلام پرسیده شده است.

تهیه و تولید محتواهای دینی، گفت‌وگوی چهره به چهره با عنوان free friendly talk ،برگزاری نشسته‌ای علمی و تخصصی برای توریست‌ها ، دوره‌های آموزشی تبلیغ توریسم برای طلاب و مبلغین، اهتمام به حضور فرزندان گردشگران و ایجاد غرفه مخصوص کودکان و نوجوانان ازجمله فعالیت‌هاست. در این راستا و برای آشنایی با سؤالات متداول گردشگران خارجی دوره تابستانه تبلیغ توریسم برای علاقه‌مندان گردشگری اسلامی برگزارشده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار