رئیس گروه توانبخشی حرفه ای وآماده سازی مهارتی معلولان سازمان بهزیستی کشور خبر داد :
رئیس گروه توانبخشی حرفه ای وآماده سازی مهارتی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: بدنبال گسترش مراکز پشتیبان شغلی یا SE  برای معلولان هستیم.
کد خبر: ۷۷۰۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵ 08 August 2019

حمید رضا کربلایی اسماعیلی در کارگروه آموزش حمایت شغلی اظهار داشت: اشتغال معلولان یک نگاه جدیدی هست که به آن پرداخته شده زیرا که پیش از این معلولان در یک محیط بسته و دور از جامعه بودند و معلولیت را یک محدودیت بزرگ می دانستند در حالی که در این نگاه جدید به دنبال یک اشتغال سیستماتیک و اشتغال حمایت شده هستیم.

وی بیان داشت: بدنبال این هستیم که بتوانیم معلولان را به محیط های واقعی کار بکشانیم و یک شغل پایدار برای آنها تعریف شود.

رئیس گروه توانبخشی حرفه ای وآماده سازی مهارتی معلولان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: به طور قطع ایجاد یک شغل برای یک فرد معلول به مراتب سخت تر است تا اینکه شرایطی فراهم شود تا با کمک آن افراد دارای معلولیت راحت تر در جامعه حضور پیدا کنند .

وی تصریح کرد: بدنبال توسعه مراکز پشتیبان شغلی یا SE در سطح کشور هستیم که هم اکنون دو تا مرکز SE در اصفهان داریم که امیدواریم سومین مرکز هم در این استان شکل بگیرد .

اسماعیلی با اشاره به اینکه 470 مرکز فعال SE در کشور داریم، ادامه داد: SE شرایط حضور معلولان را در جامعه ایجاد می کند و باعث می شود معلولان به جایگاه واقعی خود دست یابند.

وی ادامه داد: در سازمان بهزیستی کشور زمینه اشتغال بالغ بر یک هزار و 400 نفر معلول ایجاد شده است که  هم اکنون 37 مرکز آموزشی حرفه ای داریم .

ایجاد اشتغال برای معلولان به سبک استاد شاگردی

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه بدنبال پیاده سازی سبک  استاد شاگردی برایاشتغالزایی معلولان هستیم، ادامه داد: در سبک استاد شاگردی ضمن توانمند سازی معلولان یک همدلی دو طرفه شکل می گیرد و معلول را به مرحله استادی در آن حرفه تعلیم می دهد.

مرضیه فرشاد با بیان اینکه در حساس سازی مسئولان برای اشتغال زایی معلولان اقدامی صورت نگرفته است، ادامه داد: چکنیم که سیاستگذاران بحث اشتغال و ذی ربطان و ذی نفعان وارد این حیطه شوند.

وی گفت: چه اقدامی باید صورت بگیرد که کارفرما به یک معلول حرفه ای اعتماد کند که الزاما یک کارگر معلول مزاحمتی برای کارفرما ایجاد نمی کند .

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان اعلام کرد: در حال حاضر متقاعد سازی کارفرما برای به کار گیری معلولان بزگترین مشکل پیش روی ما برای اشتغال معلولان است.

وی بیان داشت: حتی در حوزه اشتغال زایی افراد عادی نیز مدل استاد شاگردی که از صفر تا صد را کارفرما به کارگر خود تعلیم می داد، پاسخ می دهد ضمن ایجاد یک روابط عاطفی خوب یک احساس مسئولیت کارفرما به  شاگرد خود داشت و با اصلاح روابط بین کارفرما و کارگر اشتغال زایی پایدار شکل می گرفت.

تعریف 5 گام برای اشتغال زایی معلولان

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان اصفهان همچنین در این همایش اظهار داشت: در حال حاضر خدمات بسیار ارزنده ای به معلولان ارائه می شود از جمله پرداخت هزینه های درمانی، یارانه ها ، فراهم کردن وسایل و امکانات رفاهی داده می شود اما بدنبال این هستیم که معلولان را به استقلال و خود کفایی برسانیم که امیدواریم با حمایت دستگاه های تاثیر گذار  بتوانیم بستر اشتغال زایی پایدار را برای معلولان ایجاد کنیم.

سید اصغر فیاض ادامه داد: پنج گام اشتغال برای معلولان تعریف کردیم که در گام اول پس از مراجعه فرد معلول ویژگی ها و شرایط سنی و نوع معلولیت و توانمندی های فرد مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: در اولین گام پس از توافق نظر معلول بین یک تا سه ماه صبر می کند.

وی با بیان اینکه در گام دوم پروفایل شغلی و مربی یکسری از مشاغل و علایق و شاخصه های مورد نظر معلول را لیست می کند ، اضافه کرد:  گام سوم جستجوی کار است  و مربی در این مرحله تلاش می کند با توجه به مشخصه شدن توانمندی های فرد معلول و علایق وی و بر اساس نوع معلولیت دنبال کاری که با معلولیت وی تناسب داشته باشد، بگردد که گام اول و دوم بین سه تا 6 ماه طول می کشد.

فیاض با اشاره به اینکه گام چهارم ارتباط با کارفرما هست و مربی محیط کار را از نزدیک می بیند و امنیت شغلی برای معلول را در نظر می گیرد ، اضافه کرد: گام پنجم پشتیبانی در محل کار هست که مربی با پیدا کردن بستر مناسب کار برای اشتغال زایی  به طور مرتب با کارفرما جلسه و ملاقات می گذارد و معلول را رصد می کند که بدانند معلول حامی دارد و بتواند در این مدت رابطه قوی بین معلول و کارفرما ایجاد کند.

وی ادامه داد: مربی نقش مددکار با خانواده فرد معلول را بازی می کند و حتی در مواقعی تا سه سال به محیط کار فرد معلول می رود که از روند کار آگاه شود و نسبت به حرفه ای شدن معلول در حوزه اشتغال خود آگاه شود.

 معاون امور توانبخشی بهزیستی استان اصفهان اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که پیش روی اشتغال معلولان وجود دارد اینکه کارفرما از استخدام فرد معلول به این عنوان که اداره کل تامین اجتماعی و اداره کار در مدت کارورزی فرد معلول انتظار بیمه کردن وی را دارند و برای بحث پرداخت حقوق کارفرما را جریمه می کنند که باید این بخش نامه شود از سوی این دو اداره کل  تا زمانی که معلول مدت کارآموزی را می گذراند بیمه و حقوق اداره کاری دریافت نکند، کارفرما اعتماد کرده و اجازه کار به معلولان را می دهند.

علم مدیریت ومحدودیت را باید در جامعه معلولیت به کار گرفته شود

مشاوره  حوزه  مدیریت منابع انسانی و بازاریابی گفت: برای اشتغال زایی معلولان باید علم مدیریت ومحدودیت را پیاده سازیم کنیم به این صورت که قدرت یک زنجیره به اندازه ضعیفترین حلقه آن است و اگر بتوانیم آن نقطه ضعف را که باعث پاره شدن زنجیر می شود را رفع کنیم به آن قدرت خواهیم رسید.

محمد میاندوآبی در کارگاه آموزشی حمایت شغلی اظهار داشت: علم مدیریت ومحدویت را برای یک توانمند کردن ورسیدن به قدرت یک انسان، بیزینس، شرکت و غیره میتوانیم به کار ببریم به این صورت که به یک فرد می گویم تو اول برو نقطه ضعف خودت را پیدا کن و آن را رفع کن و در آن زمان به قدرت خود خواهی رسید تا اینکه به همه وسایل و امکانات و راه ها چنگ بزنی اما تا زمانی که آن نقطه ضعف باشد امکان رسیدن به قدرت نیست.

وی بیان داشت: برای اشتغال زایی معلولان وقتی ضعف یک معلول را متوجه شدیم و ضعف یک شرکت و کارفرما را در حلقه نیروی انسانیش شناسایی کردیم می توانیم با جایگزینی  مناسب معلولان برای رفع نقطه ضعف آن شرکت و کارفرما آنها را قانع و مسیر اشتغالزایی معلولان در شرکت های خصوصی را فراهم سازیم و آن موقع هست که خواهیم دید یک معلول به خود اعتماد پیدا می کند و یک کارفرما به کار یک معلول .

مشاوره حوزه مدیریت منابع انسانی و بازاریابی گفت: به عنوان مثال یک شرکتی که سرو صدا در آن زیاد است و کارفرما نیاز به خرید گوشی ها و وسایلی برای پیشگیری از آسیب رساندن به گوش کارگران خود است و همچنین کارگران در معرض ناشنوایی قرار می گیرند بهترین پیشنهاد استفاده از معلولان ناشنوا است که به خوبی می توان این دو حلقه را بهم وصل کرد.

وی گفت: در بازاریابی مارکیتینگ وقتی یک کالایی را معرفی می کنند باید به خریدار اثبات کنند چرا باید کالای مشابه را نخرد  وکالای مورد نظر را خریداری کند و این مصداق شرایط معلولان است باید  بخش خصوصی را توجیه کرد که چرا نباید از یک فرد سالم استفاده کند و باید فرد معلول را به عنوان کارگر به کار بگیرد و این امرمیسر نیست مگر اینکه مربیان شغلی به بدنه بازار به طور کامل آشنا باشند به علم بازار و بازاریابی آگاهی داشته باشد باید نقطه ضعف کارفرمایان را در حلقه انسانی آنها تشخیص و بتواند مهره های انسانی خود را که همان معلولان توانمند هستند را جایگزین کند.

وی  گفت: توانمند سازی یک عبارت کاملا علمی است و با پرداختن به چهار بعد می توانیم یک فرد که در اینجا منظور معلول است را توانمند کرد اول دانش و مهارت آموزی است دوم انگیزش سوم ارتباط خوبی داشته باشد و چهارم اعتماد است.

میاندو آبی افزود: هیچ گاه یک فرد  با مدرک دکتری و  فوق لیسانس فرد توانمندی نیست یا یک شرکت سرمایه دار را نمیتوان توانمند خواند شاید انگیزش برای کار نداشته باشد شاید اعتماد یا روابط خوب را نداشته باشد و تنها در قالب این 4 مجموعه می توان یک فرد یا شرکت را توانمند خواند.

وی با بیان اینکه باید برای بخش های خصوصی انگیزش ایجاد کرد و سپس اعتماد ، گفت: اصل کار که اشتغالزایی برای معلولان در بدنه بخش خصوصی است درسته اما بین انجام یک کار درست و درست انجام دادن کار تفاوت زیاد است .

در علم بازاریابی 5 فرد موثر هستند از جمله مدرس،  مشاور ، منتول ، مربی و محقق و در این قالب مربی شغلی اگر خودش نتواند با کارفرما ارتباط موثر بگیرد قطعا نمی تواند زمینه اشتغال یک معلول را فراهم سازد زیرا که نتوانسته انگیزه و اعتماد برای کارفرما ایجاد کند.

وی ادامه داد: در مدل استاد شاگردی قرار نیست که معلولان را به عنوان نیروی ارزان به کارفرما تحویل دهیم بلکه بهزیستی با ایجاد زمینه های انگیزشی مثل تقبل پرداخت 5 سال بیمه معلولی که به کار گرفته شود و پرداخت نیمی از حقوق اداره کار باعث ایجاد انگیزش برای کارفرمایان بخش خصوصی شده است.

خبر از عاطفه قلع ریز 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار