این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس تهران ۱۱۶۸ واحد رشد کرد، فرار سرمایه‌گذاران به سوی سرمایه‌های امن، سهام بزرگترین بانک اروپا سقوط کرد، میانگین قیمت سیب زمینی در میدان مرکزی تره بار ۴ هزارتومان شد، قیمت طلا به بالاترین سطح ۶ ساله جهش کرد، نفت ۶۱ دلاری شد و توقف حرکت‌های دسته‌جمعی «تسه»‌ها را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۹۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶ 06 August 2019

یمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس تهران ۱۱۶۸ واحد رشد کرد، فرار سرمایه‌گذاران به سوی سرمایه‌های امن، سهام بزرگترین بانک اروپا سقوط کرد، میانگین قیمت سیب زمینی در میدان مرکزی تره بار ۴ هزارتومان شد، قیمت طلا به بالاترین سطح ۶ ساله جهش کرد، نفت ۶۱ دلاری شد و توقف حرکت‌های دسته‌جمعی «تسه»‌ها را در بر دارد.

راه‌اندازی بازار متشکل ارزی فعلا به تعویق افتاد

5 مرداد ماه سال جاری بود که جلسه ای فی ما بین محمود شکسته بند رییس هیئت مدیره و مدیرعامل بازار متشکل ارزی با دکترهمتی رییس کل بانک مرکزی برگزار شد و آخرین اقدامات و تست های انجام گرفته در مورد عملیاتی کردن این بازار مرور شد. در این جلسه اعلام شد که این بازار در آستانه عید قربان فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. اما دیروز، شنیده های خبرنگار تابناک اقتصادی حکایت از آن داشت که آغاز فعالیت بازار متشکل ارزی به تعویق افتاده است. مهمترین دلیل این تعویق، مشکلات فنی اعلام شده است. آن گونه که بررسی ها حکایت دارد، تا به امروز ۱۲۰ صرافی برای حضور در این بازار ثبت نام کرده اند اما تنها ۳۵ صرافی توانسته‌اند پرونده خود را تکمیل کنند و حالا به نظر می رسد بازار با ۳۵ صرافی، عمق کافی و لازم را جهت راه اندازی ندارد و فعلا تا اطلاع ثانوی راه اندازی این بازار به تعویق افتاده است. گفته شده است زمان آغاز به کار این بازار متعاقباً اعلام خواهد شد.

شاخص کل بورس تهران ۱۱۶۸ واحد رشد کرد

شاخص کل بورس تهران روز دوشنبه با رشد 1168 واحدی رقم 256 هزار و 698 واحدی را به نمایش گذاشت و در صورت تداوم این روند در روزهای آینده باید شاهد فتح الفتوح دیگری در تالار حافظ باشیم. شاخص قیمت وزنی ارزشی نیز با رشد 315 واحدی در ارتفاع 69 هزار و 371 واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم وزن با رشد 966 واحدی رقم 64 هزار و 542 واحدی را به نمایش گذاشت. ارزش کل معاملات بورس تهران بیش از 1069.5 میلیارد تومان بود که خبر خوشی برای اهالی بازار سرمایه است که هفته گذشته به شدت نگران کاهش ارزش معاملات در تابلوی بورس بودند.

فرار سرمایه‌گذاران به سوی سرمایه‌های امن

روز دوشنبه، در حالی که تداوم و تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین باعث وحشت سرمایه‌گذاران و فرار آنها به سوی سرمایه‌گذاری های امن نظیر طلا، اوراق قرضه و ین ژاپن شده است، سهام آسیایی با بدترین افت روزانه خود در ۹ ماه اخیر مواجه شدند. پس از این که دونالد ترامپ به طور ناگهانی بر باقی‌مانده واردات چین که بالغ بر ۳۰۰ میلیارد دلار می‌شد، تعرفه ۱۰ درصدی وضع کرد و آتش‌بس تعرفه‌ای بین دو کشور را خاتمه داد، بازارها به شدت متلاطم شده‌اند. البته چین هم وعده داده است پاسخ این اقدام را خواهد داد. در عین حال، گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۲.۲ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح خود از اواخر ژانویه تا کنون بازگشت. شاخص نیکی ژاپن ۲.۲۳ درصد از ارزش خود را از دست داد که این، شدیدترین افت روزانه بازارهای ژاپن از اوایل مارس تا کنون است و باعث شد مقامات این کشور درخواست جلسه‌ای ویژه برای مذاکره در مورد آشفتگی‌های بازار داشته باشند. کامپوزیت شانگهای ۰.۸۰ درصد افت کرد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ با سقوط سنگین ۲.۸۴ درصدی روبرو شد، که پایین‌ترین سطح ۷ ماهه آن است. همچنین بازارهای هنگ‌کنگ از ادامه روند اعتراضات مردمی هم آسیب دیدند. ای‌اس‌اکس استرالیا ۱.۸۱ درصد و کوسپی کره‌جنوبی ۲.۴۲ درصد سقوط کردند. شاخص کوسپی به پایین‌ترین سطح خود از دسامبر ۲۰۱۶ تا کنون بازگشت و شاخص استرالیا چهارمین جلسه متوالی افت خود را به ثبت رساند. بازار اوراق قرضه سود اوراق ۱۰ ساله آمریکا تا ۱.۷۷ درصد پایین آمد که تحول بزرگی برای بازار معمولا آرام آسیایی به حساب می‌آید. دلار در برابر ین به پایین‌ترین سطح ۷ ماهه ۱۰۵.۷۸ رسید.  

با کناره‌گیری ناگهانی مدیرعامل؛ سهام بزرگترین بانک اروپا سقوط کرد

پس از اعلام کناره‌گیری «جان فلینت» مدیرعامل بانک اچ‌اس‌بی‌سی، بزرگترین بانک اروپا از نظر سرمایه، سهام این بانک، بیش از یک درصد سقوط کرد. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، رییس هیات‌مدیره بانک اچ‌اس‌بی‌سی، مارک تاکر، در بیانیه‌ای گفت: در فضای جهانی کنونی که به شکل روزافزونی در حال پیچیده‌تر شدن و چالش‌برانگیزتر شدن است، هیات‌مدیره معتقد است که چنین تغییری برای رویارویی با چالش‌ها و بهره‌جویی از فرصت‌های پیش‌رو، لازم است. فلینت در فوریه ۲۰۱۸ مدیرعامل اچ‌اس‌بی‌سی (بزرگترین بانک اروپا از نظر میزان سرمایه) شده بود و برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری ۱۵-۱۷ میلیارد دلاری در تکنولوژی و چین، ظرف ۳ سال، ارائه کرده بود. نوئل کوئین، رییس بخش بانکداری تجاری جهانی این بانک، به عنوان مدیرعامل موقت منصوب شد تا در آینده جانشین فلینت انتخاب شود. همچنین اچ‌اس‌بی‌سی در گزارش عملکرد ۳ ماهه خود اعلام کرد که سود قبل از کسر مالیات این بانک در ۶ ماه اول امسال به ۱۲.۴۱ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل (۱۰.۷۱ میلیارد دلار) با ۱۵.۹ درصد جهش همراه بوده است. همچنین بانک در بیانیه خود اعلام کرد که ۱ میلیارد دلار از سهام خود را بازخرید خواهد کرد. 

چین واردات محصولات کشاورزی از آمریکا را متوقف می‌کند

وزارت بازرگانی چین روز دوشنبه خبر داد که پکن بر تمامی محصولات کشاورزی آمریکایی که از سوم اوت (12 خرداد) وارد این کشور شده‌اند تعرفه در نظر خواهد گرفت. به گزارش رویترز، در پی این تصمیم وزارت بازرگانی چین،‌ شرکت‌های این کشور نیز خرید محصولات کشاورزی تولید شده در آمریکا را متوقف کردند. این بیانیه وزارت چین در حالی صادر می‌شود که گزارش‌هایی از سوی رسانه‌های چینی از جمله شینهوا درباره اعمال تعرفه‌های جدید بر محصولات کشاورزی آمریکا منتشر شده است. پیشتر نیز شبکه خبری بلومبرگ به نقل از منابع مطلع گزارش داد که در پی تشدید تنش‌های تجاری با آمریکا، پکن از شرکت‌های دولتی خواسته تا واردات محصولات کشاورزی از آمریکا را متوقف کنند. 

پنجشنبه گذشته و یک روز پس از آنکه مذاکرات دو اقتصاد بزرگ جهان در شانگهای با شکست مواجه شد،‌ «دونالد ترامپ»‌رئیس جمهور آمریکا هشدار داد که از روز اول سپتامبر (10 شهریور) بر روی 300 میلیارد دلار کالای چینی تعرفه 10 درصدی اعمال خواهد کرد.

میانگین قیمت سیب زمینی در میدان مرکزی تره بار ۴ هزارتومان شد

رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره بار تهران گفت: امروز قیمت سیب زمینی نو در میدان میوه و تره بار به سه هزار و ۵۰۰ تا چهارهزار و ۵۰۰ تومان رسید که نسبت به هفته گذشته نزدیک یک هزار و ۵۰۰ کاهش قیمت را نشان می دهد. اسدالله کارگر» در گفت و گو با ایرنا علت کاهش قیمت سیب زمینی را ورود محصول از برخی استان ها دانست و افزود: در حالی که قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی طی هفته گذشته  چهار تا ۶ هزارتومان در میدان مرکزی میوه و تره بار بود. وی اظهارداشت: براساس نرخنامه عمده فروشی محصولات کشاورزی از ۱۴ تا ۱۶ مردادماه جاری در هفته جاری برخی اقلام افزایش و برخی دیگر کاهش قیمت یافته است.

قیمت طلا به بالاترین سطح ۶ ساله جهش کرد

قیمت طلا در حالی که تشدید جنگ تجاری چین و آمریکا و نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی جهان باعث شده سرمایه‌گذاران به سوی سرمایه‌های امن فرار کنند، ۱ درصد جهش کرد. به نقل از رویترز، روز دوشنبه، در حالی که تشدید جنگ تجاری چین و آمریکا و نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی جهان، باعث شده است سرمایه‌گذاران به سوی سرمایه‌های امن فرار کنند، قیمت طلا ۱ درصد جهش کرد و به بالاترین قیمت خود در بیش از ۶ سال اخیر رسید. قیمت نقدی هر اونس طلا، اسپات‌گلد، ۱ درصد جهش کرد و به ۱۴۵۵.۲۶ دلار رسید که بالاترین قیمت آن از ماه می ۲۰۱۳ تا کنون است. قیمت هر اونس پیش‌خرید طلا آمریکا ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۱۴۶۴.۵۰ دلار رسید. مایکل مک‌کارتی، استراتژیست ارشد بازار در سی‌ام‌سی مارکتز، می‌گوید: قیمت طلا قطعا به علت نگرانی‌های جهانی از چشم‌انداز رشد اقتصادی  با تشدید جنگ تجاری و احتمال پایین نگاه داشتن نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی جهان، تقویت شده است.  

قیمت سکه در بازار تهران افزایش یافت

در معاملات روز دوشنبه بازار طلا و سکه، بر اساس اطلاعات اتحادیه طلا و سکه تهران، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به نرخ ۴ میلیون و ۱۲۰ تومان افزایش یافته است. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز امروز ۴ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان قیمت گذاری شده است. هر نیم سکه بهار آزادی به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نیز یک میلیون و ۴۳۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر سکه یک گرمی نیز، به رقم ۹۶۰ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم ۴۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به یک میلیون و ۷۹۹ هزار تومان رسید.

نفت ۶۱ دلاری شد

در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصادی جهان پس از تشدید جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن با اعمال تعرفه‌های جدید از سوی ترامپ که احتمالا تقاضا برای سوخت در این دو کشور را کاهش می‌دهد، در معاملات روز دوشنبه قیمت نفت کاهش یافت. هر بشکه نفت برنت 88 سنت کاهش یافت 61.01 دلار فروخته شد. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با 68 سنت کاهش 54.98 دلار معامله شد. هر دو شاخص نفتی هفته گذشته کاهش یافتند و نفت برنت 2.5 درصد و نفت خام آمریکا یک درصد کاهش یافت.

دلیل اصلی ۱۰۰ دلاری نشدن طلای سیاه

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که در بازار جهانی نفت وجود دارد، پیرامون تولید نفت آمریکا است و شاید اوپک به دانستن هیچ چیز به جز این که تولید نفت آمریکا چه زمانی رو به کاهش می‌رود علاقه نداشته باشد. به گزارش ایسنا، رشد تولید نفت آمریکا در یک دهه گذشته، کنترل اوپک روی بازارهای جهانی نفت را کمتر کرده است. در کمتر از مدت هشت سال، تولید نفت آمریکا از پایین شش میلیون بشکه در روز به بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده است. این افزایش تولید تنها دلیلی است که قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود نکرده است. در حال حاضر به نظر می‌رسد استراتژی اوپک، انتظار برای آغاز کاهش تولید آمریکا است تا بتواند دوباره کنترل بازارهای نفت را به دست بگیرد. ممکن است این انتظار طولانی نشود. رشد تولید نفت در منطقه پرمیان باسین که مهمترین منطقه تولید نفت در آمریکاست، آهسته شده است و البته این کاهش تولید تنها به این منطقه منحصر نبوده است. اما در حالی که تمامی توجهات به مناطق تولید نفت و گاز شیل دوخته شده، تولید نفت فراساحلی نیز رشد قابل توجهی داشته است. طی یک دهه گذشته، تولید نفت منطقه گلف کاست آمریکا از حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز به دو میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا روند نزولی اندک تولید نفت آمریکا از ماه مه را گزارش کرده است. اما پرسش اصلی این است که آیا یک روند غیرطبیعی است یا سرآغاز یک روند مستمر خواهد بود. آمار رسمی که هفته گذشته از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شد، نشان داد تولید نفت خام آمریکا در ماه مه ۲۶ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۱۲.۱۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. آمار تولید آوریل مورد بازبینی قرار گرفت و با ۲۸ هزار بشکه در روز کاهش، ۱۲.۱۳ میلیون بشکه در روز اعلام شد.

بازار اوراق مسکن؛ توقف حرکت‌های دسته‌جمعی «تسه»ها

پس از حدود یک هفته از تشکیل جبهه‌های یکدست در معاملات اوراق وام مسکن، این روند طی روز گذشته در بازار «تسه»های فرابورس متوقف شد. بهای اوراق وام مسکن تا روز شنبه طی روندی دسته‌جمعی جهش حدود ۸ درصدی را تجربه کرده و تا ورود به کانال ۴۸ هزار واحدی پیش رفته بودند. اما قیمت «تسه»ها در معاملات روز یکشنبه چرخش کرد و به‌طور دسته‌جمعی در مسیر اصلاح افتاد. این الگوی دسته‌جمعی که همه اوراق را با هم در یک مسیر پیش می‌برد در معاملات روز گذشته دچار نوعی شکنندگی شد. در این روز، اگرچه بیش از نیمی از امتیازهای وام با تنزل قیمت به کانال ۴۴هزار تومان مواجه شدند، اما در عین حال، تقاضا در طیفی از امتیازها نیز برتری داشت و مجال عقب‌نشینی قیمت‌ها به زیر خط ۴۴ هزار تومان را نداد.

واکنش سازمان حمایت به گرانی مرغ

عباس تابش رییس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده در خصوص افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار، گفت:براساس پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی قیمت مرغ زنده اصلاح و نرخ آن 8 هزار و 550 تومان شد تا مصرف کننده مرغ را با قیمت 12 هزار و 900 هزار تومان خریداری کند. وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان تشکل‌ها موضوعاتی مانند تلف شدن به دلیل گرما و نبود واکسن و... را دلیل کمبود عرضه مرغ به بازار مطرح می‌کنند که در پی این موضوع عرضه به بازار کاهش پیدا کرده است. وی با بیان اینکه تلف شدن مرغ و... اتفاقات خلق الساعه‌ای نیست، اظهار کرد: ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی باید برای جلوگیری از کاهش تولید و عرضه، به جای جوجه ریزی حداقل، باید با حداکثر ظرفیت جوجه ریزی می‌کردند، در تابستان هر سال با افزایش دما و.. روبه‌رو می‌شویم و شرایطی مانند تلف شدن مرغ و... قابل پیش بینی بود این در حالی است که براساس گزارش هواشناسی دمای هوا در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است. تابش با بیان اینکه باید با افزایش جوجه‌ریزی عرضه مرغ به بازار بیشتر می‌شد، اضافه کرد: در حال حاضر میزان عرضه مرغ به بازار کاهش پیدا کرده است و در راستای حل  این مشکل جلسات متعددی نیز برگزار شده است. وی با اشاره به اقدامات سازمان حمایت از مصرف کننده برای کاهش قیمت مرغ، تصریح کرد: با وضع عوارض، صادرات مرغ محدود شد از سوی دیگر شرکت پشتیبانی امور دام از تمام ذخایر برای تامین کسری بازار مرغ استفاده می کند. رییس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده در گفت‌وگو با خانه ملت بیان کرد: علاوه بر به کارگیری سیاست های مذکور در صورتی که ظرف یکی تا دو روز آینده مرغ موردنیاز بازار تامین نشود، ممکن است واردات مرغ در دستور کار قرار گیرد. تابش با بیان اینکه با واحدهای تولیدی که مرغ زنده را بیش از 8 هزار و 500 تومان می‌فروشند، برخورد می‌شود، تاکید کرد: صنف نیز باید سود عرف را رعایت کرده و خرید و فروش خود را با فاکتور انجام دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار