کد خبر: ۷۶۸۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹ 02 August 2019
رییس جمهور گفت: امروز برای اولین بار مطرح می کنم که در مرحله اول در بحث مسائل هسته ای مقام معظم رهبری همه اختیارات را به من واگذار کردند و همه مسئولیت ها و اختیارات با من بود و ما توانستیم در ظرف کمتر از 60 روز در مذاکرات ژنو به پیروزی و توافق اولیه دست یابیم و از آن تاریخ 700 میلیون دلار هرماه از پول های قفل شده ما آزاد شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از برنا در آذربایجان شرقی، دکتر حسن روحانی در جریان سفر به استان آذربایجان شرقی در جسله شورای اداری استان اظهار کرد: شعار ما از آغاز دولت یازدهم این بود که ایرانی ها تنها در دفاع مقدس پیروز میدان نیستند بلکه در سایر زمینه ها اگر وارد شوند این مردم هوشیار می توانند پیروز میدان باشند و ما اعلام کردیم که مشکلات بسیار پیچیده و سیاسی را دیپلمات های ما قادر هستند حل کنند و ما انسان های شایسته ای داریم که در برابر کشورهای بزرگ و عظیم می توانند بحث کنند و با منطق حق ملت ایران را به کرسی بنشانند وبه موفقیت دست یابند.
وی ادامه داد: در توافق نهایی در مقطعی به مقام معظم رهبری  پیشنهاد کردم همه مسئولیت ها را بر عهده من بگذارید ایشان فرمودند من به مصلحت شما نمی دانم و این بار سنگینی است و بگذار کل نظام بر دوش بگیرد.من گفتم از نظر قانونی نیاز نیست به مجلس برود اما ایشان فرمودند بگذارید به مجلس برود این بار مسئولیت تاریخی است و بگذار کل نظام بر دوش بگیرد و وقتی امروز برمی گردم نگاه می کنم می بینم ایشان بسیار حساب شده و در چهار چوب وحدت ملی تصمیم گرفتند.
رییس جمهور با اشاره به توافق جمعی در خصوص برجام گفت: ما توافقی را قبول کردیم که مجلس ، شورای عالی امنیت ملی، شورای نگهبان و رهبری قبول کرد و البته لازم بود این کار تاریخی همه مردم ایران ، نمایندگان و مسئولین بارش را بردوش بگیرند و ما در 23 تیر ماه سال 94 این توافق را توانستیم با شش قدرت بزرگ دنیا امضا کنیم و دردی ماه 94 اجرایی شد و شاهد تحول بزرگ در سطح جهان در بحث های سیاسی بودیم و مشخص شد ایران به دنبال خشونت نیست تهدید نیست و پیشتاز امنیت جهان و مبارزه با خشونت است.
روحانی ادامه داد: دیدید که شرایط کشور کاملا عوض شد و بسیاری از سرمایه داران جهان وارد ایران شدند و همین نیروگاهی که امروز صبح افتتاح کردیم تکنولوژی این نیروگاه مربوط به برجام است که تواسنتیم به کلاس اف دست یابیم و با راندمان 57 درصدی نیروگاه را شاهد باشیم  که کار برجام بود.
وی با اشاره به همبستگی عده ای ضد ایرانی برای مخالفت با برجام گفت: ضد ایرانی ها یعنی  اسرائیل، عربستان و تند های امریکا نتوانستند تحمل کنند و هرسه در خروج امریکا از برجام گفتند نقش داشتیم و می گفتند این توافق به نفع ایران است چون ما تنها کشوری هستیم که سازمان ملل گفته ایران حق دارد غنی سازی داشته باشد البته همه کشورها حق دارند اما از زبان سازمانی عنوان نشده است.
وی ادامه برجام را به نفع کشور دانست و گفت: برجام با وجود کم ثمر شدن از نظر سیاسی و اقتصادی برای ما مهم است و در ادامه  تمام کالاهای دو منظوره که تحریم بودیم برداشته می شود ، تا سال آینده اگر این توافق باقی بماند تمام تحریم های تسحیلاتی خود به خود حل می شود و آماده هستیم برای خرید مواردی که پیش بینی کرده ایم.
روحانی با اشاره به فشارهای سخت اقتصادی به مردم گفت: در عین حال فشار عظیمی را بر مردم ما وارد کردند با خروج امریکا از این توافق بین المللی ایجاد ریسک برای تجار کردند در دنیای تجارت دنیای 97 درصد ریسک نیست بلکه 5 درصد است و امریکا ریسک سرمایه گذاری را بر خلاف مقرارت بالا برده است.
وی خاطرنشان کرد: در برابر این فشارها چند راه داشتیم، راه اول مذاکره بود تا توافق ما باقی بماند و ما با کشور ها مذاکره کردیم و این قول ها را نوشتند و تاکید کردند اما در مقام عمل ناتون بودند و می گویند شرکت ها و بانک های خصوصی ما نتوانستد یا شاید حاضر نشدند .
رییس جمهور  با اشاره به کاهش توافقات برجامی گفت: ما در این مقطع اقدامات خود را شروع کردیم و به دنیا گفتیم اگر ما نتوانیم استفاده کنیم از برجام تعهدات خود را قدم به قدم کاهش می دهیم. کاهش تعهدات برای ایت است که دنیا بفهمد دست ما بسته نیست و اگر به تعهداتشان عمل نکنند ما می توانیم از کشور و اقتصادمان دفاع کنیم و در عین حال تعهدات یک جانبه خود را کاهش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: کاهش تعهدات در دو مرحله انجام شد و همزمان مشغول مذاکره هستیم و زمان مذاکره و توافق را نبستیم و بر مبنای به نتیجه رسیدن عمل نمی کنیم بلکه بر مبنای به نتیجه نرسیدن کار می کنیم و بودجه ما بر این مبنا است و قیمت دلار بر این مبنا است و عملکرد وزارت خانه ها  برهمین مبنا است امرز ما می توانیم قیمت دلار را پایین تر بیاوریم اما برای آینده با دقت جلو می رویم.
رییس جمهور با اشاره به همراهی مردم در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی گفت: مردم ما امروز بسیار مردم شریف و مقاومی هستند . مردم در هشت سال جنگ امام و کشور را تنها نگذاشتند و از شرف و حیثیت خود دفاع کردند علارغم اینها دنیا پشت صدام بود و ملت ایران ایستاد و نگذاشت شرف و حیثیت محروم واقع شود و فداکاری کردند.
روحانی ادامه داد: ما مردم بسیار نجیبی داریم  و ما امسال در حد توان حقوق کارگران و کارمندان را در حدی بالا بردیم و بیش از این توان نداشتیم اما قدمی که می توانستیم برداریم را برداشتیم، فشار اصلی در جامعه ما برای آنهای است که در آمد ثابتی دارند  وما حقوق ها را در حد توان بالا بردیم تا مردم تحمل خود را بالاتر ببرند.
وی مقاومت ملت ایران در برابر تحریم ها را مورد توجه قرار داد و گفت: دنیا به این نتیجه رسیده است که علارغم تمام فشار ها ملت ایران بزرگتر و بااراده تر از آن است که با این فشارها در هم شکسته شود و در این ماه های اخیر آرامش بیشتری در برخی از بخش ها به وجود آمده است.
روحانی از ادامه مذاکرات خبر داد و گفت: الان با برخی از کشورها در حال مذاکره هستیم، پیشنهاداتی شده اما چون متوازن نبوده نپذیرفتیم چون پیشنهادات متوازن نبود برای ما غیر قابل قبول بود ممکن است در هفته های آینده به نتیجه قابل قبول بررسیم  و اگر نرسیم مرحله بعدی کاهش تعهدات را خواهیم داشت.
وی افزود: ما مصاف سختی را پیش رو داریم اما حتما در این مصاف ما پیروز می شویم ما مشکلات را می توانیم پشت سر بگذاریم البته هرچه وحدت بیشتری  داشته باشیم راحت تر عبور می کنیم  وبا نشاط باید از این مسیر سخت عبور کنیم.
رییس جمهور با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی گفت: از تمامی جریان های سیاسی و فعالان خواهش می کنیم منافع ملی، عدالت و اخلاق را به هرچیزی مقدم بدانیم.
روحانی خاطرنشان کرد : دشمن شمشیر روبروی ما کشیده و امروز روز اخلاق است وباید گروه های سیاسی اخلاق را رعایت کنند. کی می رسد صدای رادیو و تلوزیون را باز کنیم و همه حرف حقو صدق  باشد و واقعیت باشد اگر امروز نباشد فردا سخت تر است.
وی افزود: فرصت تحریم ها تنها برای اقتصاد و فناوری نیست بلکه در وحدت ، اتحاد ،برادری،  اخلاق ما  فرستی است که ایجاد شده تا در کنار هم از مشکلات عبور کنیم.
روحانی افزود: در سخنرانی هایم در سال 92 گفتم اگر پیروز شوم یکی از اقدامات من احیای دریاچه ارومیه خواهد بود و اولین مصوبه ام در هیات دولت در مورد احیای دریاچه ارومیه است دوستان گفتند چرا این را گفتید گفتم این بحث ارومیه و تبریز نیست بلکه بحث 15 میلیون جمعیت منطقه است و اگر آن روند ادامه پیدا می کرد و چند سال بعد به طور کامل خشک می شد آن گرد و غبار نمکین چه می کرد با زندگی مردم. یکی از افتخارات  دولت همین دریاچه ارومیه بود و در محیط زیست کار بزرگی انجام شده است .
وی ادامه داد: مردم حق دارند بگویند من قول دادم راه آهن به تبریز برسد آن روز روزی نبود که این تحریم برگشته باشد اما امروز هم با همین شرایط می گویم سال آینده حتما راه آهن به تبریز خواهد رسید.
وی با اشاره به تلاش برای ایجاد ثبات در جامعه گفت: امروز مردم ما امیدوارتر از شش ماه پیش هستند امروز ثبات بیشتری را شاهد هستیم در عین حال که با نکته مطلوب فاصله داریم اگر هم دست به دست هم دهیم پیروز خواهیم شد
رییس جمهور با اشاره به اقتتاح صد ها پروژه در جریان سفر به آذربایجان شرقی گفت: امروز طرح ها و پروژه های متعددی افتتاح شد که تنها  برای دو پروژ حدود 12 هزار میلیارد تومان هزینه شده بود و کار بسیار عظیم و بزرگی در یک روز و در یک استان انجام گرفته و این به معای حضور مردم در صحنه و ایثار و فداکاری مردم است.
وی با تاکید بر اینکه از تبریز و آذربایجان خاطرات خوشی داشتم بخصوص سال 58 به دعوت مردم  چند نوبت به دعوت مردم شهید قاضی به تبریز دعوت شدم و در زمان شهید مدنی سفر و سخنرانی های من مصادف با حوادث تبریز شد و شرایط ما که در پایگاه نیروی هوایی بودیم و در خیابان محاصره شدیم و روز سختی بود .سفری که به تبریز داشتم با مرحوم شهید قاضی به نیروی هوایی رفتیم و مرحوم فکوری فرمانده بودند و تحصنی در پایگاه بود و سخنرانی کردیم .
وی ادامه داد: تبریز وآذربایجان نقش مهمی در حوادث تاریخی ما داشته  واتکا ملت مردم ما در روزهای سخت به همه مردم ایران و بویزه مردم شریف آذربایجان بوده استنقش برجسته آذربایجان در انقلاب حادثه 29 بهمن 1356 یک تکان بزرگی بود که رژیم هم فهمید که دیگر نمی تواند مقاومت کند و ادامه آن وضعیت ما را به پیروژی سال 57 رساند .
روحانی گفت: امروز در شرایط سختی که قرار داریم تلاش و ایثار و پرکار بودن و هنر مند بودن مردم آذربایجان قابل توجه است به طوری که بزرگترین فرش تاریخ آذربایجان و ایران در 600 متر مربع یک تکه قابل توجه است و کار عظیم وبزرگی است.
وی گفت: فرش کار هنری مردم ایران و آذربایجان  است وکار این استان در زمینه فرش انجام می دهند و فرش تبریز جزو فرش های معروفی است که با گذشت زمان بهتر می شود و هرچه پا بخورد و استفاده شود آماده تر می شود برای نشان دادن خود.
وی ادامه داد: آذربایجان استانی عالم پرور است و علامه ها در قرن اخیر بیشترین سهم برای آذربایجان و تبریز است علامه طباطبایی ، علامه امینی، علامه جعفری و ...تبریز آزادی خواهان بزرگی داشته است و این استان امروز هم پر از نعت است و وحدت و هماهنگی بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، مجلس خبرگان رهبری و استاندار و ناینده ولی فقیه در استان باعث پیشرفت و تحرک است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار