معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه بهار امسال بیش از ۹۰ درصد بندهای آبخیزداری آبگیری شد، گفت: امسال ۵۵ میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری در اصفهان اختصاص یافته است.
کد خبر: ۷۶۷۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷ 30 July 2019

ابوطالب امینی با اشاره به اینکه اصفهان یکی از سه استان نخست کشور در توسعه بندهای آبخیزداری است، اظهار کرد: با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک کشور ، تغییرات آب و هوایی، مسئله فرسایش خاک، بارندگی های نامتقارن به ویژه در سطح استان اصفهان به منظور افزایش بهره وری این منابع، در ۲۰ سال اخیر طرح های آبخیزداری توسعه یافته است.

وی افزود: هدف اصلی آبخیزداری در دنیا مدیریت منابع آب و خاک است تا بتوان بهره برداری مطلوب تری داشت و از ایجاد خسارت جلوگیری کرد؛ در این راستا با توجه به شرایط جغرافیایی، اقلیمی و زمین شناسی طرح‌هایی داده می شود که بیشتر با هدف کنترل سیلاب و کاهش فرسایش در یک حوضه آبخیز است چون آب مایه حیات و خاک بستر حیات است.  

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به طرح های آبخیزداری استان اصفهان، گفت: از پشت‌کوه فریدونشهر و پادنای سمیرم تا خور بیابانک و شرق اصفهان طرح های آبخیزداری از جمله سدهای خاکی و نهال کاری‌ها گسترده شده است. یکی از مزایای آبخیزداری این است که سرمایه عظیم در یک نقطه هزینه نمی شود، در حقیقت اعتباری که برای طرح های آبخیزداری وجود دارد به صورت عادلانه در سطح استان توزیع می شود.  

امینی با اشاره به اینکه تاکنون ۳.۵ میلیون هکتار از اراضی و حوضه های آبخیز استان مورد مطالعات توجیهی قرار گرفته است، ادامه داد: مطالعات تفصیلی حدود دو میلیون هکتار در پنج حوزه در حال اجرا است و حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار نیز با توجه به اولویت‌بندی‌ها و اعتبارات در دسترس طرح‌های آبخیزداری انجام شده است.  

وی گفت: در دو دهه اخیر بیش از ۲۵ هزار اقدام بیولوژیک از جمله بذرکاری، نهال کاری و چندین هزار بندهای سنگی ملاتی با ارتفاع کمتر از سه متر و حدود  ۱۷۰ بند خاکی اجرایی شده است.

امینی افزود: با موافقت مقام معظم رهبری در سال جاری از محل صندوق توسعه ۲۰۰ میلیون یورو، ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری کشور اختصاص یافت که از این میزان  ۵۵ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه طرح های آبخیزداری استان اصفهان تخصیص یافت.

تعریف ۲۸ پروزه آبخیزداری برای سال ۹۸

وی افزود:  سال ۹۷ که برای نخستین بار حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح های آبخیزداری تخصیص یافت، منابع طبیعی و آبخیزداری استان  ۱۴ پروژه را در ۱۶ شهرستان اصفهان کلید زد که در حال حاضر بین ۹۰ تا ۱۰۰  درصد این پروژه‌ها پیشرفت داشته است و امسال نیز که با موافقت مقام معظم رهبری این اعتبار حدود دو برابر شده، ۲۸ پروژه در ۱۸ شهرستان تعریف شد که از این تعداد ۲۱ پروژه به پیمانکاران واگذار شده است.

امینی با بیان اینکه هفت پروژه دیگر نیز  در نیمه دوم مرادماه به پیمانکاران واگذار خواهد شد، اظهار کرد: برای همه شهرستان ها به غیر از فلاورجان، خمینی شهر و نطنز پروژه آبخیزداری تعریف شده است. فریدونشهر و سمیرم نیز با توجه به اینکه در منطقه زاگرس قرار دارد، از اهمیت بیشتری برخوردار است که در سال جاری سه پروژه برای آن منطقه تعریف شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با تاکید بر اینکه در سال جاری ۲۸ پروژه آبخیزداری و ۵۰ پروژه مرتع، جنگل و کاداستر تعریف شده است، اظهار کرد: در یک حوزه برای کنترل فرسایش خاک و توسعه پوشش گیاهی نه تنها باید اقدامات بیولوژیکی و مکانیکی آبخیزداری اجرا شود بلکه برای حفاظت از آنها اجرای طرح های کاداستر و حفاظتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد بر این اساس ۲۵ درصد از ۵۵ میلیارد تومان اعتبار برای حفاظت از جنگل ها و مراتع و ۷۵ درصد آن نیز برای اجرای طرح های آبخیزداری در نظر گرفته شده است.

امینی خاطرنشان کرد: با توجه به تفکیک وظایف بین اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای، مطالعات آبخیزداری در منابع طبیعی با هدف کنترل سیلاب و جلوگیری از فرسایش خاک است بنابراین استفاده از این بندها بمنظور ذخیره آب وظیفه این سازمان نیست، هرچند تغذیه سفره های آب زیرزمینی به حفظ دبی چشمه ها و قنوات کمک می کند.

بهار امسال بیش از ۹۰ درصد بندهای آبخیزداری آبگیری شد

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد بندهای آبخیزداری بهار امسال آبگیری شدند وخوشبختانه خسارت و تخریب بند آبخیزداری در سطح استان اصفهان گزارش نشد نه تنها خسارت در بندهای آبخیزداری نداشتیم بلکه آبخیزداری سبب جلوگیری از سیل و کاهش خسارات آن در ۱۵۰ نقطه در پایین دست این بندها در مناطقی مانند سمیرم شد.

منبع: ایمنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار