سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها‌ و ناوبری هوایی ایران گفت: از آغاز پروازهای حج تاکنون جمعاً 245 پرواز حج در فرودگاه‌های کشور انجام شده است و 60 هزار و 303 زائر به خانه خدا اعزام شدند.
کد خبر: ۷۶۶۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰ 27 July 2019

حشمت الله قربانی در گفت‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تشریح آخرین جزئیات اعزام‌ زائران به خانه خدا، اظهار داشت: تا پایان وقت روز جمعه چهارم مرداد ماه برابر با نوزدهمین روز اعزام زوار به خانه خدا ۱۸۱ پرواز در فرودگاه‌های کشور غیر از فرودگاه امام (ره) توسط ایران‌ایر انجام شد و ۴۴ هزار و ۴۹۹ به خانه خدا اعزام شدند.

* پایان پروازهای حج در 12 فرودگاه

سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها‌ و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه تاکنون ۱۷ فرودگاه کشور بابت انجام پروازهای حج عملیاتی شده‌اند، افزود: تاکنون پروازهای حج در ۱۲ فرودگاه شامل فرودگاه‌های یزد، زنجان، اهواز، ساری، گرگان، بیرجند، زاهدان، کرمانشاه، بندرعباس، بوشهر، رشت و کرمان  به پایان رسیده است.

* انجام 14 پرواز حج در روز جاری

وی با اشاره به اینکه امروز 14 پرواز حج از پنج فرودگاه کشور داریم، اضافه کرد: در پنج فرودگاه کشور شامل فرودگاه‌های مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و همدان پروازهای حج در حال انجام است و پروازهای حج فرودگاه ارومیه نیز در هفته جاری آغاز می‌شود

* تاکنون 60هزار و 303 زائر به خانه خدا اعزام شده است

قربانی بیان کرد: در فرودگاه امام خمینی رحمة الله علیه تا پایان وقت روز گذشته 64 پرواز حج انجام شد و 15هزار و 804 هزار زائر به خانه خدا اعزام شدند.

سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها‌ و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: تاکنون جمعاً 245 پرواز حج در فرودگاه‌های کشور انجام شده است و 60 هزار و 303 زائر به خانه خدا اعزام شدند.

قربانی بیان کرد: در این مدت ۱۵۶ پرواز حج به مدینه و ۸۷ پرواز به جده بوده است.

* 82 درصد پروازهای حج به‌موقع و یا با تعجیل انجام شد

وی با بیان اینکه اغلب پروازهای حج به‌موقع و حتی با تعجیل انجام شده است، ادامه داد: بیش از ۸۲ درصد پروازهای حج به‌موقع و یا با تعجیل انجام شد بقیه هم متوسط تاخیر ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته است.

سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها‌ و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: این مرهون تلاش همه دست‌اندرکاران پروازهای حج خصوصاً شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و سازمان هواپیمایی کشوری است.

به گزارش فارس‌ طبق الزام طرف سعودی، امسال پروازهای حج باید فقط توسط شرکت‌ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام شود و ایران امکان استفاده از دیگر شرکت‌های هواپیمایی برای پروازهای حج را ندارد؛ مقامات سعودی گفته‌اند، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به تنهایی و با هواپیمای ملکی خودش باید پروازهای حج را انجام دهد، پیش از این ایرلاین سعودی، قشم‌ایر و ماهان به ایران‌ایر در پروازهای حج و اعزام حجاج کمک می‌کردند.

امسال 86 هزار و 550 زائر در قالب 573 کاروان با 722 پرواز رفت و برگشت عازم خانه خدا می‌شوند و سپس به کشور برمی‌گردند. 

د‌ر حج امسال 361 پرواز رفت و 361 پرواز برگشت‌ داریم،‌ ‌از 17 تیر ماه برابر با 8 جولای پروازهای حجاج آغاز شد که به مدینه و جده بود و 14 مرداد آخرین پرواز عملیات حج خواهد بود. 

‌در عملیات رفت 142 پرواز به جده و 199 پرواز به مدینه خواهد بود و 56 درصد زائران مدینه اول و 44 درصد مدینه دوم هستند. 

‌30 هزار نفر از زوار کشورمان از 9 استان کشور شامل تهران، البرز، قم، مرکزی، سمنان، لرستان، قزوین، کردستان و کاشان از طریق فرودگاه امام به خانه خدا اعزام می‌شوند، تعداد پروازهای رفت از فرودگاه امام 124 پرواز خواهد بود. 

‌پروازهای رفت در 33 روز انجام می‌شود،‌ در عملیات رفت کمترین زائر مربوط به استان گیلان با 486 زائر و بیشترین زائر مربوط به استان تهران با 30 هزار زائر است. 

‌از 26 مرداد مطابق با 17 آگوست پروازهای برگشت حجاج آغاز می‌شود و تا 17 شهریور ادامه دارد، در پروازهای برگشت 186 پرواز از جده و 185  پرواز از مدینه انجام می‌شود، پروازهای رفت 33 روز طول می‌کشد و پروازهای برگشت 23 روز زمان نیاز دارد. 

‌در پروازهای برگشت 49 درصد پروازها از جده و 51 درصد از مدینه خواهد بود. 

‌میزان مجاز بار ایران ایر در پروازها 30 کیلوگرم است که در پروازهای حج این رقم به 40 کیلوگرم افزایش یافته است، همچنین حجاج می‌توانند کیف دستی تا 5 کیلوگرم را وارد کابین هواپیما کنند. 

انتهای پیام/

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار