جزئیات گزارش حسابرسی تلفیقی سال ۹۳ شهرداری تهران امروز در صحن شورای شهر توسط حسابرس منتخب شورا قرائت شد و از موضوعات قابل توجه آن می توان به طلب ۲ هزار و ۲۹۷ میلیارد ریالی شهرداری از قوه قضائیه اشاره کرد.
کد خبر: ۷۶۵۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳ 24 July 2019

ه گزارش تابناک تهران، بهرام همتی حسابرس منتخب شورای شهر تهران روز سه شنبه در یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه علنی شورای پنجم شهر گزارش حسابرسی تلفیقی سال ۹۳ را قرائت کرد.

وی به طلب ۲ هزار و ۲۹۷ میلیارد ریالی شهرداری تهران از قوه قضائیه اشاره کرد و توضیح داد: به موجب توافق‌نامه بین این ۲ نهاد به تاریخ اول بهمن سال ۹۰، مقرر شد که یک میلیون و ۷۸۹ هزار و ۸۰۰ متر مربع از اراضی شمال بزرگراه بابایی توسط قوه قضائیه به شهرداری تهران واگذار و ۱۴ هکتار از اراضی شمال بزرگراه شهید خرازی توسط شهرداری تهران به تعاونی مسکن یازده‌گانه قوه قضائیه و شورای نگهبان با قابلیت صدور پروانه ساختمانی برای ۵ هزار و ۱۱۲ واحد مسکونی با مساحت ۱۱۰ متر مربع برای هر واحد با حداکثر سطح اشغال ۳۵ درصد بدون اخذ عوارض متعلقه واگذار شود که در این ارتباط مبلغ ۲ هزار و ۲۹۷ میلیارد ریال طلب از قوه قضائیه شناسایی شده که تاکنون وصول نشده است.

وی ادامه داد: در خصوص این معاوضه گزارشی مبنی بر توجیه اقتصادی ارائه نشده است.

 

طلب شهرداری از بنیاد تعاون سپاه

حسابرس شورا در بخش دیگری از سخنان خود به طلب شهرداری از بنیاد تعاون سپاه اشاره کرد و گفت: موافقت‌نامه‌ای با موضوع تأمین مالی منابع پروژه‌های عمرانی و فنی شهرداری تهران تا سقف ۲۰ هزار میلیارد ریال بین شهرداری تهران، بنیاد تعاون سپاه و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در سال ۸۸ منعقد شد که پیرو بند ۴ توافق نامه مزبور باید مبلغ هفت هزار میلیارد ریال جهت پروژه خط ۷ مترو توسط بانک انصار و مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال برای پروژه‌های حوزه معاونت فنی و عمرانی و مبلغ ۱۱ هزار میلیارد ریال بابت مصرف در محل‌های مشخص شده توسط شهرداری تعیین مالی می‌شد که از این بابت مقرر شد که مبلغ هشت هزار میلیارد ریال آن توسط مؤسسه مالی مهر و ملبغ پنج هزار میلیارد ریال توسط مؤسسه ثامن الائمه تأمین شود.

وی افزود که در مقابل شهرداری تهران متعهد بود که املاک و مجوزهای مورد نیاز را براساس ماده ۵ توافق نامه به بنیاد تعاون سپاه و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار کند که خالص طلب شهرداری تهران از بنیاد تعاون سپاه در تاریخ تراز نامه مبلغ ۱۸ هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال است که میزان بازیافت شده آن تا تاریخ تهیه این گزارش برای این مؤسسه مشخص نیست.

حسابرس منتخب شورا گفت که در تبصره ۲ ماده ۵ توافق نامه مذکور مقرر شده که عدم واگذاری قطعی ملک و مجوز، حداکثر تا ۳۰ روز پس از پرداخت توسط بانک‌های عامل بابت پروژه‌های شهرداری تهران مشمول ۲۵ درصد بهره تسهیلات و یا عدم پرداخت توسط این بانک‌ها پس از تأیید مدارک و مستندات پیشرفت کار ارائه شده توسط شهرداری مشمول ۲۵ درصد جریمه به میزان تعهد خواهد شد که در نبود شواهد و مستندات مورد نیاز محاسبه یا برآورد هزینه بهره پرداختی یا درآمد جریمه‌ای که از این بابت باید در حساب‌های شهرداری اعمال می‌شد، امکانپذیر نشده است.

به گفته همتی، استفاده از خدمات بنیاد تعاون سپاه در مقابل واگذاری ملک بدون برگزاری مزایده فروش در بودجه سالیانه قانون شهرداری‌ها و آئین‌نامه‌های ذی‌ربط پیش بینی نشده بود.

وی تأیید کرد که در این راستا مجوزهای لازم نیز از سوی شورا هم اخذ نشده است.

همتی همچنین در رابطه با مطالبات شهرداری از بنیاد تعاون ناجا با بیان اینکه جمعاً مبلغ هزار و ۵۲۴ میلیارد ریال احصا شده گفت: نکته قابل توجه این است که تعداد هشت فقره چک برگشتی بابت مجوز تغییر کاربری و افزایش تراکم بابت پروژه‌های «یاس»، «هنگام» و «باغ آسمان» جمعاً به مبلغ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال تا کنون وصول نشده است.

وی ادامه داد: مانده طلب شهرداری تهران از بنیاد بابت فروش سه قطعه زمین پروژه «آهو» به مبلغ ۱۰۴ میلیارد ریال است که بعد از انتقال مالکیت زمین‌ها باید تسویه می‌شد که به علت عدم انتقال مالکیت زمین‌ها وضعیت آن مشخص نیست.

 

طلب شهرداری از بانک شهر

همتی در بخش دیگری از سخنان خود به طلب شهرداری تهران از بانک شهر اشاره کرد و گفت: بخشی از طلب شهرداری تهران از بانک شهر به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال مربوط به سال ۹۲ مربوط است که براساس قرارداد منعقده ملکی به متراژ ۶۶ هزار و ۸۷۰ متر، موسوم به املاک «گودال باغچالی» به قیمت هزار و ۲۵۱ میلیارد ریال به بانک شهر فروخته شده است.

وی افزود: این ملک مربوط به حدود ۵۲۴ پلاک ثبتی است.

به گفته همتی، در این ارتباط در سال‌های مالی ۹۲ و ۹۳ شهرداری به واسطه عدم شناسایی بهای تمام شده املاک فوق در سال‌های قبل‌، حساب دارایی‌های غیرمنقول را (طی دو سند حسابداری به میزان ۸۰ درصد ثمن پرداختی معامله) به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال، بدهکار و درآمدهای غیرعملیاتی و مازاد درآمد بر هزینه انباشته را به همین مبلغ بستانکار کرده است و در نهایت در سال ۱۳۹۳ برای شناسایی ۲۰ درصد باقی‌مانده حساب‌های دریافتی از بانک شهر به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال بدهکار و حساب مازاد درآمد بر هزینه‌های انباشته، بستانکار شده است.

حسابرس منتخب شورا در بخش دیگری از گزارش خود گفت که در سال ۹۳ و سال‌های گذشته جهت شارژ کارت مدیران، پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، پاداش و مزایده جمعاً مبلغ ۳ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال پرداخت شده و تحت سرفصل حساب‌های دریافتی غیرعملیاتی منظور و مبلغ ۷۶ میلیارد ریال به حساب هزینه منظور شده که در این ارتباط مجوزهای لازم، رسید دریافت وجه مدیران و کارکنان مشاهده نشده است.

همتی تاکید کرد که این گزارش حسابرسان است و در این زمینه شهرداری تهران باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: پیرو توافقات انجام شده بین سازمان املاک و مستغلات با شرکت‌های «عمران تهاتر»، «شرکت جهان» و «توسعه دیدار ایرانیان» به منظور تأمین مالی و تسهیل در عملیات عمرانی شهرداری مناطق، سه شرکت مذکور به عنوان کارگزار شهرداری در خرید و تملک املاک معارضه طرح‌های عمرانی و پرداخت مطالبات پیمانکاران و مودیان تعیین و مقر شد تسویه بخشی از مطالبات سه کارگزار از محل پرداخت نقدی، واگذاری املاک و یا کارت سازی امتیاز تراکم بر روی پلاک‌های معرفی شده توسط کارگزاران انجام شود که گزارش کامل منابع واگذار شده به کارگزاران مبالغ پرداختی توسط آنها به پیمانکاران و مالکان املاک معارض طی سال مالی مورد رسیدگی به این مؤسسه ارائه نشده است و مازاد منابع در اختیار کارگزاری‌ها نیز مشخص نیست.

همتی همچنین گفت که براساس بررسی‌های انجام شده طی سال‌های ۹۰ و ۹۱ بابت دو فقره پروانه تخریب و ساخت ملک پلاکثبتی مشخص متعلق به شرکت «اس سی تی بانکرز کیش» مبلغ ۲ هزار و ۲۸۵ میلیارد ریال عوارض محاسبه که با اعمال مبلغ ۳۸۳ میلیارد ریال جایزه خوش حسابی و مبلغ ۸ میلیارد ریال بابت استرداد عوارض، خالص طلب از شرکت مذکور مبلغ هزار و ۸۹۶ میلیارد ریال است که تا پایان سال ۹۳ مبلغ هزار و ۸۰۹ میلیارد ریال از طلب مزبور با بدهی شهرداری به آن شرکت ناشی ازفایناس‌های انجام شده برای پروژه بزرگ طبقاتی صدر، تهاتر شده است.

وی ادامه داد: مانده طلب شهرداری تهران اما از این شرکت بابت عوارض و همچنین هزینه‌های پایدارسازی گودبرداری غیر اصولی شرکت مذکور به مبلغ ۱۴۱ میلیارد ریال تاکنون تسویه نشده است.

همتی در خصوص ارتباط شهرداری با فعالیت‌های مؤسسه خیریه امام رضا (ع) نیز گفت: طی سال مورد بررسی و سال‌های ۹۱ و ۹۴ جمعاً مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال به صورت نقدی تحت عنوان کمک به آن مؤسسه پرداخت شده است که ارتباط پرداخت‌ها با موضوع فعالیت شهرداری و ضرورت انجام این کمک برای حسابرس مشخص نمی‌باشد.

وی ادامه داد: در سال ۹۰ یک قطعه زمین به مساحت سه هزار متر مربع به همراه ۴ هزارمتر مربع زیر بنای ۶۰ درصد تکمیل و به مبلغ ۲۹ میلیارد ریال توسط سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌ها به مؤسسه مذکور واگذار شده که در این خصوص گزارش کارشناسی رسمی برای اثبات منصفانه بودن واگذاری‌ها به این مؤسسه ارائه نشده است.

حسابرس منتخب شورا همچنین گفت که در سال ۹۰ یک قطعه زمین به مساحت ۹۱۳ هزار و ۶۹ متر مربع که بخشی از پلاکثبتی موضوع ساخت بیمارستان پروفسور سمیعی است جمعاً به مبلغ ۹۵ میلیارد ریال توسط سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌ها به این مؤسسه خیریه واگذار و در این خصوص مبلغ ۱۶ میلیارد ریال نیز تخفیف به وی اعطا شده که در این خصوص مجوزتخفیفات و گزارش کارشناس رسمی جهت اثبات متعارف بودن واگذاری‌ها به این مؤسسه و از طرفی پروانه صادره و نحوه محاسبه مربوطه نیز ارائه نشده است.

واکنش اعضا به گزارش حسابرس شورا
به گزارش ایرنا، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران در خصوص نحوه قرائت این گزارش واکنش نشان دادند.

حجت نظری در این خصوص خطاب به هاشمی گفت که اجازه دهید بند به بند این گزارش حسابرسی قرائت شده و اعضای شورا در مورد همان بند نظرشان را ارائه کنند.

حسن رسولی خزانه دار شورا نیز گفت که به عنوان نمایندگان مردم تهران باید بدانیم چه اتفاقی برای سرمایه‌های این شهر افتاده و اگر تخلفی روی داده است قطعاً باید با آن برخورد کنیم.

وی تاکید کرد: باید گزارش حسابرس به صورت تمام و مفصل در صحن قرائت شود.

پس از اظهارات اعضای شورای شهر، محسن هاشمی گفت که در برخی موارد این گزاش شهرداری پاسخ‌هایی داده است.

وی افزود: مثلاً در خصوص ارائه تخفیف ۵۰ درصدی به سازمان بازنشستگی شهرداری برای گرفتن زمین مسئولان شهرداری گفتهاند که این موضوع با موافقت شهردار بوده هر چند که کمیسیون برنامه و بودجه این پاسخ را قبول نکرده است.

هاشمی در خصوص بیمارستان پروفسور سمیعی نیز گفت: در این مورد خاص حرف زیاد است و سوال این جا است که چرا ۱۶ میلیارد ریال در سال ۹۰ تخفیف داده‌اند و یا فرمول محاسبه عوارض پروانه چگونه بوده است اما پاسخ درستی داده نشده است.

وی ادامه داد: ممکن است پاسخ‌های شهرداری در برخی موارد قانع کننده باشد اما معتقدیم باید پاسخ‌ها نیز لحاظ می‌شد.
زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز با تأیید سخنان هاشمی گفت که باید متن گزارش اصلاح شود.

وی ادامه داد: باید پاسخ‌های شهرداری در این گزارش بیاید وگرنه موجب تشویش اذهان می‌شود.

مجید فراهانی عضو دیگر شورای شهر تهران هم در واکنش به قرائت این گزارش گفت: گزارش اولیه بیش از هزار بند داشت که سوالات و ابهامات را به شهرداری فرستاده و آنها نیز پاسخ دادند اما در نهایتاً به ۱۳۲ مورد رسیدیم که شهرداری باید یا توضیح و یا پاسخ دهد.

وی ادامه داد: اگر شهرداری تهران پاسخ ندهد باید آن را به قوه قضائیه ارسال کنیم.

شهربانو امانی دیگر عضو شورا نیز در واکنش به این گزارش گفت: چرا شورای نگهبان که تنها ۱۲ نفر عضو دارد باید تعاونی مسکن داشته باشد.

وی ادامه داد: این نابسامانی‌ها در واگذاری املاک باید مشخص و شفاف شود و بیخود نیست که در بین دستگاه‌ها شهرداری تهران جزو فاسد ترین دستگاه‌ها است.
محسن هاشمی در واکنش به این تذکر امانی به مزاح گفت: «چی کار به شورای نگهبان دارید که همین الان رد صلاحیت شدید»

ناهید خداکرمی عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران نیز در واکنش به این گزارش گفت: اگر شورای شهر کارش را در دو سال باقی مانده تعطیل کند و به این حسابرسی رسیدگی کنند قطعاً کار مهمی انجام داده است.

وی ادامه داد: «اینکه فلان ارگان ۵ هزار واحد مسکونی با تخفیف گرفته یعنی چه»؛ مگر شهرداری می‌تواند از این اختیار استفاده کند.

به گزارش تابناک تهران پس از استماع گزارش حسابرس و واکنش اعضا به این گزارش، رئیس شورای شهر تهران گفت که جلسه‌ای در هیئت رئیسه خواهیم داشت و درمورد روند قرائت این گزارش و چند وچون آن به جمع بندی خواهیم رسید.

در نهایت به دلیل اتمام وقت جلسه شورای شهر تهران رسیدگی به مابقی بندها به جلسه بعد موکل شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار