تابناک: حجم کمی از آب زاینده رود که در هفته اخیر در بستر رودخانه در شهرستان فلاورجان جاری شده بود پس از طی مسیر طبیعی خود و عبور از منطقه درچه عصر روز گذشته به بیشه ناژوان اصفهان رسید.
کد خبر: ۷۶۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵ 14 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا از سوی دیگر مقداری از آب این رودخانه نیز در حال حاضر از بند یا سد نکو آباد مبارکه و از طریق کانال های غرب از روبروی میدان میوه و تره بار شهردُرچه به بستر رودخانه در بیشه ناژوان می ریزد که این گونه باز شدن آب از یک سو موجب شادی مردم در نواحی غربی حوضه آب ریز زاینده رود شده و از طرف دیگر کشاورزان شرق را دچار دلهره و نگرانی از کمبود آب برای کشت پاییزه ساخته است.

اسفندیار امینی، دبیر نظام صنفی کشاورزی استان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان،اظهار کرد:قرار بر این بود که آب برای کشت پاییزه شرق اصفهان ذخیره شود، اما ظاهرا تحت برخی فشار ها، آب در بستر زنده رود در شهرستان فلاورجان و منطقه دُرچه جاری شده است.

وی با بیان اینکه این عمل در راستای افزایش ذخیره آب های زیر زمینی اطراف رودخانه در نواحی ذکر شده انجام شده است، افزود: البته فلاورجان و دُرچه حق آبه داران زاینده رود هستند و با این مقدار اندک آب به حق خود هم نمی رسند، اما به هر حال در شرایط فعلی مردم شرق نیز دغدغه کشت پاییزه را دارند و از تلف شدن آب پشت سد در هراسند.

دبیر نظام صنفی کشاورزی استان، تاکید کرد: کشت پاییزه غله سال زراعی گذشته به خاطر لطف خداوند به ثمر رسید و بر خلاف ادعاها اصلا مدیریت برخی مسئولان در آن نقشی نداشت.

امینی تصریح کرد:در سال زراعی گذشته میزان بارش ها یک هزار و صد میلی متر بود که قرار بر آن شد حدود 430 میلون متر مکعب آب برای کشت پاییزه شرق داده شود، اما پس از کشت غله ناگهان مسئولان مربوطه گفتند که دیگر آبی نمی توانیم بدهیم و کشت را باید رها کنید !

وی ادامه داد: به یاری خداوند در اواخر همان سال و اوایل سال جاری در مناطق بالادستی حدود یک هزار و 150 میلی متر بارندگی شد که به دنبال آن آب رودخانه در مراحل بعدی به مزارع رسید و کشت مردم به ثمر رسید.

مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه میزان بارش های امسال نیز در حدود یک هزار و صد میلی متر برآورد می شود، خاطرنشان کرد:کشت پاییزه شرق به ذخیره آبی شش صد میلیون متر مکعب نیاز دارد و باید از مسئولان پرسید بر چه اساسی با این میزان بارش حدود 400 میلون متر مکعب آب برای این امر در نظر گرفته اید و اگر مانند سال گذشته بارندگی زیاد نشود تکلیف چیست؟
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار