امروز خبر رسیده که با وساطت معاون فرماندار این شهرستان یک ماه از حقوق کارگران پرداخت شده است. یکی از کارگران این کارخانه اظهار داشت: حقوق ماه فروردین به کارگران پرداخت شده و قول دادند که 31 تیرماه نیز حقوق اردیبهشت و خردادماه واریز شود.
کد خبر: ۷۶۲۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰ 15 July 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم: کارخانه قند فسا و عدم پرداخت حقوق کارگران آن در چند روز اخیر یکی از خبرهای داغ رسانه‌های استان فارس بود که خبرگزاری تسنیم نیز در چند گزارش به این موضوع پرداخت.

پس از 4 ماه؛ حقوق فروردین ماه پرداخت شد

امروز خبر رسیده که با وساطت معاون فرماندار این شهرستان یک ماه از حقوق کارگران پرداخت شده است. یکی از کارگران این کارخانه اظهار داشت: حقوق ماه فروردین به کارگران پرداخت شده و قول دادند که 31 تیرماه نیز حقوق اردیبهشت و خردادماه واریز شود.

در شرایط اقتصادی کنونی که هر روز بر قیمت اجناس افزوده می‌شود، قشر کارگر به دلیل پایین بودن میزان دستمزدشان با سختی روزگار می‌گذرانند. در این میان کارگران و کارکنان کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که حقوق کارکنان خود را با تاخیر چند ماهه پرداخت می‌کند، سختی دوچندانی را تحمل می‌کنند.

کارخانه قند فسا یکی از کارخانجات استان فارس است که از سال 95-96 به بخش خصوصی واگذار شده و از آن زمان مشکلات کارگران نیز آغاز شده است، علاوه بر آن حرف و حدیث‌های بسیاری درباره نحوه فروش و واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی وجود دارد.

بنا بر اظهارات افراد مطلع این کارخانه با قیمتی بسیار ارزانتر از قیمت واقعی به بخش خصوصی واگذار شده است و از آن زمان نیز تولید چندانی در کارخانه انجام نشده است.

عدم پرداخت حقوق کارگران در 4 ماه گذشته سبب شده که کارگران برای احقاق حق خود بارها مقابل فرمانداری شهرستان فسا تجمع کنند. کارگران در تاریخ‌های 28 فروردین، 9 تیر، 20 و 21 تیرماه تجمع کرده و خواستار پرداخت حقوق معوقه خود بودند.

ادعای عدم تولید در کارخانه

به گفته کارگران تا پیش از واگذاری به بخش خصوصی حمایت بیشتری از کارگران می‌شده و امنیت شغلی برای کارگران فراهم بود اما از دی ماه 95 که به بخش خصوصی واگذار شده، کارگران هر روز یک مشکل دارند.

علاوه بر حقوق معوقه کارگران موضوع دیگری نیز از سوی آنان مطرح می‌شود که سبب نگرانی کارگران شده و آن این است که کارخانه تولیدی ندارد. کارگران بیم دارند که با ادامه این روند کارخانه تعطیل شود.

این کارگران که اغلب بیش از 50 سال سن دارند، خواهان تعیین و تکلیف کارخانه هستند چراکه براساس ادعای آنان کارخانه با ظرفیت اسمی خود کار نمی‌کند. کارگران می‌گویند: «‌از ابتدای سال تاکنون 5 بار کارخانه تعطیل شده و کارگران به خانه فرستاده شدند».

براساس اظهارات کارگران در یک سال گذشته کارخانه با همه ظرفیت خود کار نکرده است. آنان می‌گویند: از سال 97 تولید نداشته‌ایم و یک ماه کامل کار نکردیم، شکری در این کارخانه تولید نمی‌شود و دستگاه‌های کارخانه بدون اینکه تولیدی داشته باشد، روشن می‌شود.

با وجود تماس‌های مکرر با مسئولان شهرستان فسا اعم از فرماندار، معاون فرماندار و رئیس صنعت و معدن این شهرستان هیچ یک پاسخگو نبودند، به ناچار این ادعای کارگران را از صنعت و معدن استان پیگیر شدیم.

وقفه در تولید به علت کمبود شکر سرخ

حمیدرضا اخلاصی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تائید وقفه در تولید این کارخانه اظهار داشت: کارخانه قند فسا برای تولید نیاز به 2 ماده اولیه چغندر و شکر سرخ دارد از آنجا که فصل برداشت چغندر تمام شده و شکر سرخ نیز به دلیل کمبود در بازار نبود؛ وقفه‌ای در امر تولید این کارخانه پیش آمد.

به گفته وی در حال حاضر با برطرف شدن مشکلات واردات شکر سرخ توسط دولت این کارخانه نباید مشکلی در تولید داشته باشد. اخلاصی همچنین بر نظارت مداوم صنعت و معدن استان بر واحدهای تولیدی تاکید کرد.

براساس گفته‌های اخلاصی تلاش شده با برگزاری جلسات مختلف مشکلات تولید این کارخانه برطرف شود اما بخشی از کار از جمله تامین چغندر به جهاد کشاورزی مربوط می‌شود که برنامه‌ریزی‌های برای این موضوع شده است.

امید است با رفع موانع تولید این کارخانه، چرخ قند فسا دوباره بچرخد تا تنها در تولید قند استان فارس مشکلی ایجاد نشود بلکه حقوق کارگران نیز براثر رونق کارخانه به موقع پرداخت شود.

فعالیت کارخانه قند فسا از سال 92 متوقف شد و 150 کارگر بیکار شدند اما این کارخانه در سال 96 به بخش خصوصی واگذار شد و با سرمایه‌گذاری 42 میلیارد تومانی فعالیت خود را مجددا از سر گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار