به گزارش الف نشریه ی میدل ایست آی (MEE) نوشت، یک ماه پس از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه در اکتبر گذشته، عوامل اف بی آی، با چهار ناراضی سعودی مستقر در آمریکا که با خاشقچی مرتبط بودند، تماس گرفته و نسبت به تهدیدات بالقوه ی عربستان علیه جان آنها، هشدار دادند.

به نوشته ی این منبع، ناراضیان سعودی در چند شهر در آمریکا مستقر بودند. یکی از این چهار نفر گرداننده ی یک شبکه ی یوتیوب منتقد دولت عربستان است. یک نفر دیگر نیز در یک کنفرانس مخالفان سعودی حضور یافته بود، و نفر سوم نیز با خاشقچی در پروژه ی مقابله ی آنلاین با عربستان همکاری می کرد.

خاشقچی اکتبر گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به طرز فجیعی به قتل رسید.

MEE نوشت دیدار با این عده همچنان ادامه دارد و افزود تعدادی از این افراد از بیم مسایل امنیتی، به شرط فاش نشدن نام و محل اقامتشان، این اطلاعات را در اختیار این نشریه قرار داده اند.

گفته می شود عوامل سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و همچنین آژانس های اطلاعاتی خارجی به دلیل ملاحظات امنیتی، به دستیاران نزدیک خاشقچی در کانادا، نروژ و آمریکا نزدیک شده اند ولی این نخستین بار است که پلیس فدرال آمریکا – اف بی آی – درگیر این مساله شده است.

سازمان های اطلاعاتی آمریکا از نظر قانونی موظفند شهروندان آمریکایی و غیرآمریکایی را از تهدیدات ناشی از قتل های بین المللی، جراحات بدنی و همچنین آدم ربایی، مطلع کنند.

یک سخنگوی اف بی آی در ای میلی به MEE این تماس ها را تایید کرد اما از اعلام این که آیا این تماس ها دلیلی فراتر از قتل خاشقچی داشته است یا خیر، خودداری کرد.

به نوشته ی MEE عوامل اف بی آی به یکی از مخالفان عرب گفته اند که آنها از موضع دولت ترامپ در خصوص این قضییه فاصله گرفته اند. یک مخالف سعودی که در اوایل نوامبر با این عوامل دیداد کرده بود، می گوید:" من به آنها گفتم از اینکه با شما در این خصوص ارتباط دارم، متاسفم آن هم به دلیل همکاری بسیار نزدیک دولت آمریکا با شاهزاده محمد بن سلمان و دولت عربستان است."

یکی دیگر از مخالفان سعودی نیز با درخواست عوامل اف بی آی برای برگزاری دیدارهای منظم خودداری کرد و گفت به او هشدار داده شده بود که جانش در بسیاری مکان های خارج از آمریکا در خطر است.

نشریه ی آمریکایی "پروپابلیکا" اوایل امسال در گزارشی نوشته بود عربستان سعودی از سال 1988 تاکنون به دستکم 20 تبعه ی سعودی ساکن آمریکا که مرتکب جنایت شده اند،  کمک کرده است بدون محاکمه از آمریکا فرار کنند.

براساس این گزارش، اتهامات این اتباع عربستان که دانشجو بوده و از بورسیه ی تحصیلی دولتی استفاده می کردند، شامل قتل و تجاوز می شود. اما آنها به جای محاکمه، با کمک کنسولگری های عربستان از آمریکا خارج شدند. عوامل اطلاعاتی آمریکا نیز از اقدامات سعودی ها مطلع بودند اما دولت های مختلف آمریکا از بیم اختلال در روند تبادل اطلاعات بین دو کشور، از اعمال فشار علیه دولت عربستان خودداری کرده اند.

گزارش MEE در حالی منتشر شده است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نقش محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را در قتل خاشقچی کم اهمیت خوانده است.

در نوامبر گذشته، سیا در گزارشی به کاخ سفید اعلام کرده بود به این نتیجه رسیده است که عملیات قتل خاشقچی با دستور محمد بن سلمان اجرا شده است. اما ترامپ چند روز بعد از این قتل گفته بود:" شاید ولیعهد از این حادثه ی غمبار اطلاع داشته – شاید داشته و شاید هم نداشته!" ترامپ خواستار ارتباط پایدار بین ریاض و واشنتگن شده بود.

گزارش سازمان ملل متحد حاکی است از زمان انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، تعداد اتباع سعودی که به دنبال شهروندی خارجی بوده اند، از 575 نفر در سال 2015 به هزار و 256 نفر در سال 2017 افزایش یافت. این رقم شامل افرادی مانند خاشقچی نمی شود که ترجیح داده اند در تبعید خودخونده به سر ببرند.

در میان افرادی که از عربستان می گریزند، بسیاری هستند که حتی از امنیت خود در خارج از مرزهای عربستان نگرانند. برخی پناه جویان به MEE گفته اند که به دلیل روابط ترامپ و بن سلمان، آنها دیگر آمریکا را مکانی امن نمی دانند.