کد خبر: ۷۶۲۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹ 22 January 2019

به صنعت فولاد به عنوان يکي از شاخص هاي ضريب توسعه يافتگي کشورها توجه مي‌شود. موضوعي که در ايران نيز علاوه بر پيشران اقتصادي با توجه به رويکرد صادراتي دولت در سند چشم انداز افق 1404 و تحقق توليد 55 ميليون تني فولاد از آن به عنوان مهمترين شاخصه در کاهش وابستگي به اقتصاد نفتي نام برده مي شود. حال فارغ از اظهار نظرات مختلفي که گاهي سياست‌هاي فولادي دولت را با انتقاد مواجه مي کند . آنچه در شرايط کنوني به عنوان مهمترين عامل در عدم تحقق اهداف فوق نگراني هاي زيادي را براي فعالان اين حوزه فراهم آورده، نبود تعادل در زنجيره توليد فولاد است . در واقع احداث غير کارشناسي شده واحدهاي زنجيره فولاد رشد نامتوزان توليد در برخي از حوزه ها را در پي داشته به گونه اي‌ که کمبود در برخي از مواد اوليه و ذخيره سازي ناشي از مازاد توليد به يکي از چالش هاي واحدهاي توليدي منجر شده است. در اين رابطه اگر چه حرکت به سمت هم افزايي واحدها و افزايش بهره وري به عنوان راهکارهاي کنوني براي خروج از بحران عدم توزان مطرح مي شود اما فارغ از شرايط تحريمي که دورنماي طولاني مدتي نيز براي رفع آن نمی‌توان متصور شد. بايد توجه داشت که براي تحقق اهداف فولادي استفاده از ظرفيت ها و پتانسيل هاي استان هاي معدن خيزي همچون استان کرمان که ازسهم 20 درصدي در ذخاير سنگ آهن برخوردار بوده و باحضور شرکتهاي بزرگ آفریننده ارزش افزوده در این حوزه عنوان يکي از استان هاي تاثير گذار در بخش معدن و صنايع معدني به خصوص زنجیره فولاد را به خود اختصاص داده گريز ناپذير خواهد بود. در شرایط موجود که شرایط تحریم های ناجوانمردانه هر روز سخت تر می شود توجه به تعادل در زنجیره فولاد بسیار مهم ارزیابی می شود مسئله‌ای که ستاد فولاد در زمان حیات خود در این راستا تلاش های موثری انجام داد اما با تعطیل شدن این ستاد مجموعه تلاش های این حوزه عقیم ماند و نتوانست اثرگذار باشد. در همین راستا نمی توان از نقش نمایشگاه ها و کنفرانس ها را در کمک به توازن در زنجیره فولاد غافل شد.
در دی ماه گذشته در حالی اولین نمایشگاه زنجیره تامین فولاد در استان کرمان برگزار شد که به درستی برخی از ازدیاد همایش و نمایشگاه در این حوزه انتقاد داشتند، اما راه حل چیست آیا حذف نمایشگاه های خارج از پایتخت راه حل مناسبی است؟
آنچه مسلم است برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها و نشست ها در مناطقی که عمده این صنعت در آنجا متمرکز است هوشمندانه تر است زیرا دسترسی بیشتر کارشناسان و مخاطبان اینگونه نمایشگاه ها را ممکن می سازد و همچنین با تمرکززدایی موجبات رشد و حرکت در صنعت نمایشگاهی و توجه بیشتر به زیرساخت ها و توزیع متوازن امکانات زیرساختی در کشور را منجر خواهد شد.
به نظر می رسد تمرکز نشست ها، همایش‌ها و نمایشگاه های تخصصی در تهران جز فاصله گرفتن دست اندر کاران و کارشناسان و مخاطبان واقعی از این حوزه و تبدیل شدن این رویدادها صرفا به یک بیزنس برای برگزارکنندگان آنها دست آورد مشخص و مطلوبی برای شرکت کنندگان نداشته باشد.
نگارنده به حذف این رویدادها به عنوان یک راه حل نگاه نمی کند بلکه به پراکندگی این فرصت های گفت و گو و نمایش در مناطق فولادی اعتقاد دارد حرکتی که در صورت انجام هدف اصلی اینگونه رویدادها را بهتر به سرانجام می رساند و از نظر هزینه های برگزاری نیز در شرایط سخت اقتصادی و تحریم معقول تر از کار در خواهد آمد.
برگزاری اولین نمایشگاه زنجیره تامین فولاد SIMEX2019 در کرمان و برگزاری نشست تخصصی انقلاب در اکتشاف سنگ آهن همزمان با آن تجربه بسیار خوبی بود و به گواه کارشناسان و شرکت کنندگان اثرات بسیار مطلوبی نیز در پی داشت، از جمله برای اولین بار با توجه به نزدیکی محل برگزاری نمایشگاه به سایت های معدنی و کارخانه های فولادی شاهد حضور گسترده کارشناسان و مدیران شرکت های گل گهر، گهر زمین، فولاد زرند ایرانیان، فولاد بوتیای ایرانیان، فولاد کرمان، فولاد سیرجان، توسعه آهن و فولاد گل گهر، معادن جلال آباد و ده ها شرکت پیمانکاری را در نمایشگاه شاهد بودیم که در نمایشگاه های پایتخت و کیش به دلیل بُعد مسافت عملا امکان پذیر نیست.
در هر حال انتظار می‌رود فعالان این صنعت در جهت همگرایی و هم‌دلی هر چه بیشتر در شرایط سخت تحریم گام بردارند.
به هر روي دستيابي به رتبه دهمين فولاد ساز جهان و رشد چند پله اي در طول يک سال گذشته از دانش فني و تکنولوژيکي در اين حوزه خبر مي دهد که ضرورت هرگونه اقدام حمايتي به همراه اجراي کامل برنامه هاي تدوين شده را بيش از پيش نمايان مي‌کند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار