محمودی با بیان اینکه عدم تخصیص حقابه تاکنون منجر به ادامه خشکی تالاب‌ها شده است، در رابطه با وضعیت تالاب‌های استان عنوان می‌کند: درحالی امسال به واسطه بارندگی‌ها تالاب‌ها شرایط مساعدی داشتند اما درحال حاضر با تبخیر زیاد آب تالاب‌ها رو به خشکی هستند.
کد خبر: ۷۶۲۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲ 13 July 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم: استان فارس با داشتن 5 تالاب بین‌المللی یکی از ظرفیت‌های بزرگ زیست محیطی را دارد که در سال‌های گذشته به واسطه خشکسالی‌ها به شوره‌زار تبدیل شده‌اند.

گرچه بارش‌های امسال موجب آبگیری عمده تالاب‌ها از جمله بختگان، کمجان، طشک، مهارلو و غیره شد اما با گذشت چند ماه شاهد تبخیر آب و خشکی دوباره تالاب‌ها هستیم. این درحالی است که تامین حقابه زیست محیطی در شرایط مناسب ذخیره آب در سدها به عنوان اولویت دوم بعد از شرب است و حال آنکه رهاسازی 120 میلیون متر مکعب حقابه برای کشاورزی به اولویت اصلی تبدیل شد و آبی به بختگان همچنان تعلق نگرفته است.

بختگان و نبود شرایط تامین حقابه

نبود سازوکار مناسب برای ورود آب به دریاچه و امکان برداشت آب در طول مسیر منجر به تعلل در تامین حقابه شده است. بیش از این استاندار فارس درباره تامین حقابه زیست محیطی در شورای حفاظت از منابع آبی استان عنوان کرد که به دلیل امکان برداشت آب در طول مسیر و نرسیدن آب به تالاب بختگان موضوع تخصیص حقابه به فصل سرد و در زمان عدم نیاز آبی کشاورزان موکول شود.

عنایت‌الله رحیمی در اوایل سال دستور رهاسازی 120 میلیون مترمکعب آب سد درودزن را برای کشاورزان اراضی زیر دست صادر کرده بود اما همچنان این حقابه رها نشده است و این درحالی است که تالاب‌های استان در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری به آبگیری نیاز دارند و به عنوان نمونه زمین‌گیر شدن چند هزار جوجه فلامینگو در تالاب بختگان گویای این موضوع است.

تاکنون حقابه تالاب‌های فارس محقق نشده است

همچنین در این باره مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس اعلام کرد که تامین حقابه تالاب‌ها بعد از 15 سال بهترین خبر زیست محیطی است اما نحوه رهاسازی و رسیدن آب به تالاب همچنان مورد سوال است.

 

به گفته محمودی برداشت آب در مسیر توسط کشاورزان و پمپ‌هایی که در رودخانه‌ها است مهم‌ترین نگرانی برای نرسیدن آب به تالاب‌ها است.

تامین حقابه موضوعی است که سیروس زارع کنشگر و فعال محیط زیستی حوزه رودخانه کر درباره آن به تسنیم میگوید: موضوع تامین حقابه مهم‌ترین خواسته زیست محیطی است که تاکنون محقق نشده است.

با تبخیر بالای آب تالاب‌های فارس در حال خشک شدن هستند

وی با بیان اینکه عدم تخصیص حقابه تاکنون منجر به ادامه خشکی تالاب‌ها شده است، در رابطه با وضعیت تالاب‌های استان عنوان می‌کند: درحالی امسال به واسطه بارندگی‌ها تالاب‌ها شرایط مساعدی داشتند اما درحال حاضر با تبخیر زیاد آب تالاب‌ها رو به خشکی هستند.

زارع خاطر نشان می‌کند: گیر کردن جوجه فلامینگوها در خشک‌زارهای بختگان به دلیل تبخیر آب نمونه‌ای است که نشان می‌دهد تالاب‌ها بیش از هر زمانی به آب نیاز دارند.

ضرورت نظارت بر آب رها شده از سد برای رسیدن به تالاب

به گفته وی درحالی تاکنون عدم تامین حقابه در مورد تالاب‌ها ادامه داشته است که به واسطه خشکسالی‌ها و تغییرات اقلیمی؛ تالاب‌ها وضعیت خوبی ندارند. زارع می‌افزاید: تالاب‌های فارس که زمانی دائمی بودند، حالا دیگر فصلی هم نیستند.

فعال زیست محیطی با بیان اینکه ساخت سد در بالادست رودخانه‌ها مهم‌ترین عامل نرسیدن آب به تالاب‌ها است؛ عنوان می‌کند: در این شرایط سازوکار انتقال آب از سد به تالاب تحت عنوان حقابه باید با سازوکاری باشد که آب به تالاب برسد.

زارع می‌افزاید: سازمان آب و کشاورزی استان باید بر این سازوکار نظارت کنند که اگر آبی از سد به عنوان حقابه رهاشد، به تالاب برسد.

انتظار برای رهاسازی حقابه بختگان

همچنین معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در روزهای ابتدایی اردیبهشت امسال گفته بود که این حق آبه را پیگیری می‌کند.

به گفته محمدنبی مرادی با توجه به بارندگی‌های مطلوب در بالادست تالاب بختگان موضوع رهاسازی حقابه بختگان امسال با امیدواری بیشتری دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه هنوز رقمی برای رهاسازی حقابه بختگان نهایی و اعلام نشده است، گفته بود: محیط زیست در این رابطه مکاتباتی با شرکت آب منطقه‌ای استان فارس انجام داده و با توجه به رهاسازی 120 میلیون متر مکعب آب کشاورزی از سد درودزن امید است رهاسازی حقابه بختگان از این سد هم در اولویت باشد.

نجات 3 هزار فلامینگو از نمکزارهای بختگان

درباره آخرین وضعیت جوجه فلامینگوهایی که در نمکزارهای بختگان زمین گیر شده بودند، رئیس اداره حیات وحش محیط زیست فارس می‌گوید: این جوجه‌ها که به مزارع و روستاهای اطراف رفته بودند با همکاری نیروهای مردمی و محیط‌بانان زنده‌گیری شدند.

به گفته لیلا جولایی پالایش جوجه‌ها به طور مرتب در حال انجام است و از آنها در زیستگاه موقت، حفاظت می‌کنیم تا زمانی که شرایط زیستگاهی فراهم باشد و بتوانند به نقطه پرواز برسند.

وی می‌افزاید: همچنین بخشی از جوجه‌ها به تالاب دیگر منتقل و بخشی هم از طریق کانال زدن و رسیدن به آب نجات پیدا کردند. در مجموع براساس آخرین گزارش اداره کل محیط زیست فارس امسال 3 هزار جوجه فلامینگو گرفتار در نمکزارها نجات یافتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار