مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: در استان اصفهان از لحاظ منابع آب زیرزمینی متولی 35 دشت هستیم که از این تعداد 9 دشت به صورت بحرانی هستند.
کد خبر: ۷۶۱۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷ 13 July 2019

به گزارش تابناک، به گفتهمدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در حال حاضر تعداد چاه‌های غیرمجاز و مجاز ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد از آنها غیر مجاز هستند.

سید مهدی میرباقری با بیان اینکه برداشت از آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر وزارت نیرو را بر آن داشت که طرح تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی مشتمل بر ۱۵ طرح را در دستور کار قرار دهد عنوان کرد: بر این اساس ۱۳ طرح برای وزارت نیرو، یک طرح برای حوزه زمین شناسی و یک طرح برای جهاد کشاورزی تعریف شد که از این تعداد طرح‌هایی شامل مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور بر روی چاه‌های مجاز و همچنین تعادل در مصرف چاه‌ها بیش از سایرین اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه کم شدن آب‌های زیرزمینی برای دشت‌ها خطرات جدی مانند فرونشست ایجاد می‌کند، ادامه داد: در استان اصفهان متولی ۳۵ دشت هستیم که از این تعداد هشت آزاد، ١٨ دشت ممنوعه و ٩ دشت به صورت بحرانی هستند.

به گفته این مدیر در استان اصفهان ۴۳ هزار و۴٠٠ چاه مجاز وجود دارد که ٣.٧ میلیارد متر مکعب آب را در طول یک سال از دل زمین بیرون می‌کشند، همچنین در منطقه ١۶ هزار و ٨٠٠ چاه غیر مجاز وجود دارد که ۹ هزار و ۵۰۰ حلقه از آنها فعال است و سالانه ۴۳۲ میلیون مترمکعب آب را به صورت غیر مجاز برداشت می‌کند.

مدیر شرکت منطقه اصفهان ادامه داد: حجم کسری سالانه آب‌های زیرسطحی حدود ۶٠٢ میلیون متر مکعب است و طی ۲۰ سال گذشته بالغ بر ۱۲ میلیارد مترمکعب کسری در این وجود داشته است به این معنا که نزدیک به ۹ برابر حجم کلی سد زاینده رود از آب‌های زیرزمینی به صورت مازاد برداشت کرده‌ایم و این موضوع بسیار بغرنج است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار