کشاورزان برای گندمی که تحویل دولت دادند دوماه شاید هم بیشتر است که پول دریافت نکردند. نمی‌دانیم مشکل از کجاست. همه کشاورزان بدهکار تراکتور و کمباین هستند اگر پول گندم پرداخت نشود نمی‌دانند چگونه بدهی خود را بپردازند.
کد خبر: ۷۶۰۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶ 07 July 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم: گندم از کالاهای استراتژیک کشور محسوب می‌شود که خودکفایی در تولید و ذخیره مناسب آن نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارد. استان فارس در تولید محصولات زراعی در کشور صاحب رتبه است و گندم یکی از محصولات اصلی است که در این استان کشت می‌شود.

رشد 30 درصدی تولید گندم در استان فارس

بنا به گفته محمدمهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس این استان امسال با رشد 30 درصدی گندم روبه‌رو است. به گفته وی امسال سطح زیرکشت گندم آبی حدود 260 هزار و سطح زیرکشت گندم دیم 135 هزار هکتار بوده است که با توجه به افزایش میزان بارندگی و توسعه سطح زیرکشت، پیش‌بینی می‌شود امسال یک میلیون و 300 هزارتن گندم در فارس تولید شود.

گندم از جمله کالاهایی است که خرید آن از کشاورز به صورت تضمینی صورت می‌گیرد، یعنی کشاورزان هنگام برداشت محصول آن را به مراکز دولتی شرکت غله و یا به تعاون روستایی می‌فروشند و پول خود را دریافت می‌کنند. این موضوع شاید در ظاهر امری مطلوب به نظر برسد اما عدم پرداخت به موقع پول کشاورزان سبب ناراحتی و گلایه آنان را فراهم کرده است.

هر چند این موضوع نسبت به سال‌های اخیر وضع مناسب‌تری داشته اما تاخیر در پرداخت همچنان وجود دارد. یکی از کشاورزان منطقه بلغان بخش جویم لارستان در تماس با خبرنگار تسنیم از اعتراض کشاورزان این منطقه نسبت به تاخیر پرداخت پول گندمشان سخن گفت.

گلایه کشاورزان از عدم پرداخت به موقع

به گفته این کشاورز، کشاورزان برای گندمی که تحویل دولت دادند دوماه شاید هم بیشتر است که پول دریافت نکردند. نمی‌دانیم مشکل از کجاست. همه کشاورزان بدهکار تراکتور و کمباین هستند اگر پول گندم پرداخت نشود نمی‌دانند چگونه بدهی خود را بپردازند.

این کشاورز می‌گوید: کشاورزان هر سال همین مشکل را دارند، یا پول دیر واریز می‌شود یا اگر همان موقع پرداخت کنند، کامل نیست. ما هم خرج و مخارج داریم، بدهی بانک و تراکتور و کمباین داریم اما کسی به حرف ما گوش نمی‌دهد.

 

بنا به اظهارات این کشاورز اکنون دلا‌ل‌های گندم، گندم را کیلویی 2500 می‌خرند اما دولت هر کیلو گندم را 1710 تا 1730 می‌خرد، ما همه به دولت گندم فروختیم و به دلالان حتی یک عدد گندم ندادیم. انصاف نیست که پولمان را دیر بدهند.

وی با بیان اینکه این مشکل هر ساله کشاورزان و گندمکاران است، می‌گوید: سال گذشته نیز تا شهریور و مهر پول گندم واریز نشده بود امسال هم وضع به همان شکل است.

جلیل حسنی، فرماندار لارستان در گفت‌وگو با تسنیم ضمن اعلام بی‌اطلاعی از این موضوع از کشاورزان درخواست کرد در صورت مشکل در پرداخت به فرمانداری اطلاع دهند. وی همچنین اعلام آمادگی کرد که این موضوع را رسیدگی کند.

پول گندم 10 تا 15 روزه پرداخت می‌شود

هدایت‌الله رحیمی، مدیرکل تعاون روستایی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه خرید گندم توسط دو نهاد مرکز غله و تعاونی روستایی صورت می‌گیرد، می‌گوید: پرداخت مطالبات کشاورزان بین 10 تا 15 روز صورت می‌گیرد و اگر کشاورزی پرداختی‌اش با تاخیر مواجه شده دلیلی داشته است.

به گفته وی در برخی از مراکز خرید سامانه مشکل پیدا کرده که با برطرف شدن سامانه خرید، پرداخت نیز به کشاورزان صورت می‌گیرد. رحیمی همچنان اذعان می‌کند که این مشکل نیز برای تعداد معدودی از کشاورزان رخ داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در چند روز اخیر از خرید بیش از 500 هزار تن گندم در 111 مرکز خرید گندم در استان خبر داده است و اعلام کرده که 83 درصد از بهای گندم معادل700 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده است و مشکلی به لحاظ خرید وجود ندارد.

وی نیز اذعان کرده که بهای گندم تحویلی از یک هفته تا 10 روز پس از تحویل به کشاورزان پرداخت شده است. قاسمی همچنان معتقد است که این امر نسبت به سال گذشته با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

کشاورزان؛ پول گندم را کامل ندادند

موضوع پرداخت به موقع از سوی مسئولان امر در حالی مطرح می‌شود که کشاورزان از عدم پرداخت 2 ماهه برای محصول گندمشان سخن می‌گویند و این سوال را مطرح می‌کنند «‌مگر می‌شود سامانه 2 ماه خراب باشد؟».

عدم پرداخت به موقع گندم‌کاران موضوعی است که هر چند امسال کمتر از سال‌های گذشته شده اما همچنان وجود دارد و کشاورزان استان در گوشه و کنار این موضوع را مطرح می‌کنند، موضوعی که به نظر می‌رسد باید با دقت بیشتری از سوی مسئولان دنبال شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار