نهالستان گردو
تابناک مرکزی - با فعالیت نخستین نهالستان گردوی پیوندی در روستای فرنق شهرستان خمین استان مرکزی، ۸ هزار نهال اصلاح نژادی تولید شد.
کد خبر: ۷۶۰۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷ 06 July 2019

نخستین نهالستان تولید گردوی پیوندی در استان مرکزی

زارعی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: به دلیل ناسازگاری رقمی بومی گردو با شرایط اقلیمی منطقه، عدم مقاومت در برابر سرمازدگی و کم بازدهی محصول نهالستان تولید گردوی پیوندی برای اولین بار در استان افتتاح شد.

زارعی افزود: تا پیش از این برای تامین نهال پیوندی کشاورزان نیازمند به سایر استان‌ها بودیم، اما هم اکنون توانستیم ضمن تامین نیاز استان نیاز کشور را نیز تامین کنیم.

ارشدی فر مدیر جهاد کشاورزی خمین هم بیان کرد: با همت دو کشاورز اهل روستای فرنق این نهالستان در گلخانه‌ی تعطیل شده و زیان ده، تاسیس شد.

ارشدی فر ادامه داد: هم اکنون ٨ هزار اصله نهال پیوندی از نژاد‌های برتر فرنور و چندلر که متعلق به کشور‌های فرانسه و آمریکاست در این گلخانه پرورش داده شده و آماده عرضه به کشاورزان است.

وی کاهش سن باردهی درخت، مقاومت در برابر آفات و سرمازدگی، کیفیت بالای محصول و عملکرد ٢ تن در واحد سطح را از اصلی‌ترین ویژگی‌های این نهال‌ها دانست و اظهار کرد: پارسال ٢٢٠٠٠٠ هزار تن گردو از سطح ١٥٠ هکتار‌ی باغات گردوی کشور برداشت شد.۵ هزار هکتار وسعت باغات گردو استان مرکزی است که در سال گذشته ٧۵٠٠ تن محصول از آن برداشت شده است.

به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی استفاده از نژاد‌های بومی درختان گردو سبب کاهش محصول و عدم مقاومت در برابر سرمازدگی‌های بهاره امسال شده که پیش بینی میشود امسال کاهش ٣٠ درصدی این محصول باغی را در استان داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اسلامجلالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
سلام قیمت چنده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار