حسن عباسی فعال اجتماعی:
حسن عباسی روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی گفت: افزایش نرخ تورم سالانه باعث خالی شدن سفره‌های مردم شده است.
کد خبر: ۷۵۹۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹ 04 July 2019

حسن عباسی عصر پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار «تابناک»، افزود: تورم مطابق اعلام مرکز آمار در خرداد 98 به 37/6 درصد رسید بدین معنا که کارگری سال گذشته 1 میلیون و 350 حقوق می‌گرفت، در پایان سال قدرت خریدش 650 هزار تومان شد.

دولت برای افزایش جلب رضایت مردم تورم را پایین بکشد

وی بابیان اینکه آیا دولت حقوقش را امسال دو برابر کرد، افزود: نمیتواند فقط با افزایش 20 درصد می‌خواهد این کاهش را جبران کند و سفره مردمی که 80 درصد خالی است دولت برنامه مدونی ندارد و امروز این تورم است که دارد استخوان‌های مردم را خرد می‌کند صحبت‌های مسئولین فقط زیر دندانهای خودشان مزه می‌دهد اما آمار و ارقام واقعی سفره‌های خالی مردم و تورم 55 درصدی است.
این فعال اجتماعی گفت: اگرنرخ بیکاری 20 درصدی را اضافه کنیم به خط فقر 65 میلیون ایرانی یگانه نتیجه‌ای که می‌شود گرفت از روند افزایش نرخ تورم، تبدیل فقر نسبی به فقر مطلق است، مردم روز به روز فقیر و فقیرتر شده‌اند و خانوارهای روستایی وضعی بسیار بدتر نسبت به خانوارهای شهری دارند که این وسط گفتاردرمانی مسئولین دولتی هیچگاه باعث کاهش تورم نمی‌شود. 

عباسی بیان کرد: زمانیکه رئیس جمهور از ورود کالا و خدمات 78 درصد افزایش داشته را اعلام می‌کند، سؤال اینجاست مردم باید آن آمار افزایش نرخ رشد تورم را بپذیرند یا حرفهای رئیس جمهور را یا واقعیت افزایش تورم سالانه کالا و خدمات را ...
وی اضافه کرد: بر مبنای گزارش بانک جهانی تولید ناخالص داخلی کشور از دهه 1970 بیش از 30 درصد کاهش یافته و قدرت خرید ارز ملی کشور(ریال) سقوط شدیدی پیدا کرد صندوق بین‌المللی پول در 13 اردیبهشت 98 گزارشی داد که ایران با 47.5 درصد تورم در رتبه پنجم بالاترین نرخ تورم در جهان قرار دارد! در قاره آسیا نیز پس از کره‌شمالی در رتبه دوم قرار می‌گیرد.
در ادامه بیان کرد: دولت و مجلس با ناکارآمدی اقتصادی که ره‌آورد اختلاس و فساد سیستمی می‌باشد دود این عملکردشان بر زندگی مردم تأثیر گذاشته و این روزها شاهدیم بسیاری از خانواده‌ها به‌ دلیل مشکلات عدیده ای همچون فقر، بیکاری ، گرانی با نیم‌نگاه‌ای به آمارهای همچون افزایش نجومی تعداد کودکان کار، کودک‌فروشی، بیکاری، خودکشی، طلاق، گورخوابی، کلیه‌فروشی، آوارگی زنان‌وکودکان، فحشا، اعتیاد و حاشیه‌نشینی دارد زندگی مردم متلاشی می‌شوند.
عباسی بیان داشت: آمار دیگری که در مجلس مطرح شد این بود طی 40 سال دو تریلیون دلار سرمایه خارجی وارد کشور شده است اما چه کردیم؟ کارنامه چهل ساله اقتصادی ما چگونه بوده است؟ از غم جوانان بیکار و زنان سرپرست خانوار گرفته تا مصیبت کارتن خوابها و بی‌خانمانها و درد کودکان بی‌پناه و هزار رنج بزرگ ایرانی‌ها شرمسار نیستیم، مردم در آتش بی‌تدبیری ما می‌سوزند!
وی سلطه باندهای فاسد رانت‌خوار، اختلاسگر و ظهور سرطان نوینی به نام دامادزاده‌هایی که از خون مردم تغذیه می‌کنند را پیش زمینه‌ای برای سلب اعتماد در جامعه عنوان کرد و خواستار برخورد قضایی قاطع با آنان شد.
عباسی، با تاکید بر اینکه رفتارهای نامناسب برخی صاحب منصبان در حال از بین بردن سرمایه‌های اجتماعی است، تصریح کرد: نداشتن برنامه اقتصادی دولت و مجلس سبب شده امروز فقط در پایتخت چهارده هزار زباله‌گرد داشته باشیم که یک‌ سوم آنها را کودکان تشکیل می‌دهند و درآمد حاصل از زباله‌های خشک در تنها در شهر تهرآن بالغ بر 2000 میلیارد تومان است که این میزان بالغ بر هزار و 500 میلیارد تومان فقط برای مافیا سود دارد!
او یادآور شد: گرانی مواد غذایی منجر به کاهش قدرت خرید مردم و تهی شدن سفره اکثریت مردم شده است بسیار کوتاهی شده در حمایت از اقشار آسیب پذیر با توجه به اینکه قیمت ها افزایش پیدا کرده‌اند امروز واردکنندگان از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد سالانه حدود 80 هزار میلیارد تومان سود بردند!
وی افزود: بین افزایش حقوق و تورم و گرانی نابرابری فاحشی وجود دارد آنهم در وضعیتی که قیمت‌ها روزبه‌روز بالا می‌رود به عنوان نمونه قیمت مواد غذایی 74 درصد رشد داشته و درمقابل حقوق کارگران و کارمندان برای سال 98 بیست درصد رشد داشته است.
عباسی تصریح کرد: یک خانواده 4 نفره که درآمد آن حداقل دستمزد تعیین شده است دو میلیون و 250 هزار تومان در ماه کسری بودجه دارد این شرایط یعنی فراتر از رکود و در مقابل آن به‌ علت کاهش قدرت خرید مردم فروش بنگاه‌های اقتصادی نیز روند کاهشی پیدا می‌کند و همین امر دلیل سقوط تولید در سال 98 خواهد شد.
این فعال رسانه‌ای و اجتماعی یادآور شد: سفره‌های خالی مردم این روزها دارد به یغما می‌رود بدین معنا که هر فرد برای زنده ماندن به سیزده قلم مواد غذایی اساسی نیاز دارد به عبارتی هر فردی روزانه 17 هزار تومان برای زنده ماندنش در طول روز نیاز دارد، با یک حساب و کتاب ساده در حال حاضر حقوق بگیران چهار و نیم برابر زیر خط فقر هستند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار