گزارش اختصاصی تابناک :
سنگ اندازی‌های شورای شهر در فروش اوراق بهادار در سال‌های گذشته باعث شد پروژه قطار شهری کرمانشاه با تأخیر افتتاح گردد.
کد خبر: ۷۵۹۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷ 03 July 2019

 به گزارش خبرگزاری تابناک، مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر کرمانشاه در سال ۸۴ توسط شرکت حمل و نقل و ترافیک کشور انجام گرفت و در جلسه شصت و دوم شورای عالی ترافیک شهر‌های کشور مورخ ۱۳۸۴/۱۲/۲ به تصویب رسید و پس از آن سازمان قطار شهری کرمانشاه در ۱۵ تیر ۸۷ تأسیس شد.

سال ۸۵ و در جریان سفر محمود احمدی‌نژاد به کرمانشاه در چارچوب دور اول سفر‌های استانی ریاست جمهوری و در زمان استانداری عبدالمجید غفوری، خط ریلی کرمانشاه به طول ۵/۱۳ کیلومتر در شصت و هفتمین جلسه شورای عالی ترافیک به صورت مترو به تصویب رسید، همچنین در ۲۵ اردیبهشت سال ۸۶، بر اساس مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک، شهر کرمانشاه بعنوان مطالعه بالادستی قطار شهری طرح متروی کرمانشاه مورد تأیید قرار گرفت.

با این حال در ۲۶ شهریور سال ۸۸ و در زمان استانداری دادوش هاشمی، کمیته فنی شورای عالی ترافیک کشور با حمایت محمود احمدی‌نژاد، به دلایلی که آن‌ها را «تفکر مهندسی و اصلاح الگوی مصرف» اعلام کرد پروژهٔ متروی کرمانشاه را به پروژهٔ مونوریل کرمانشاه تبدیل کرد و ادعا شد که هزینه و بودجه اجرای قطار شهری کرمانشاه به نصف کاهش یافت.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، وضعیت پروژه به صورت جدیدی درآمد، معاون عمرانی وقت استانداری کرمانشاه از تصویب جایگزینی قطار سبک شهری (L.R.T) به جای مونوریل در شورای ترافیک استان خبر داد و وعده داد ظرف چند ماه آینده مجوز‌های مربوط در این زمینه را از شورای عالی ترافیک کشور دریافت کند، به این ترتیب طرح منوریل این بار به قطار سبک شهری تبدیل شد و سازمان حمل و نقل ریلی کرمانشاه مسئولیت مدیریت ساخت و بهره‌برداری از حمل و نقل ریلی درون شهری کرمانشاه را بر عهده گرفت.

با توجه به هزینه‌هایی که برای احداث منوریل صرف شد، اما پروژه با کمبود بودجه روبه رو گردید و باید برای تأمین بودجه تصمیمی اساسی گرفته می‌شد.

در آن ایام رئیس سازمان حمل و نقل ریلی کرمانشاه بهره‌برداری از قطار شهری را مشروط به حمایت گسترده مسئولان استانی از این طرح دانست و گفت: قطار شهری کرمانشاه برای رسیدن به مرحله بهره‌برداری به اعتبارات زیادی نیاز دارد که در شرایط معمول و با اعتبارات قطره چکانی که به این پروژه داده می‌شود، افتتاح این پروژه مشخص نیست و برای پیشرفت کار با سرعت بالا به اعتبار بیشتری نیاز است.

سال ۹۷ جهت تأمین اعتبار پروژه قرار بود از طریق فروش اوراق مشارکت این اعتبار تزریق شود، اختصاص اوراق مشارکت برای قطار شهری طبق قانون ابتدا باید به تصویب شورای اسلامی شهر کرمانشاه می‌رسید که با وجود تأیید تأمین اعتبار از سوی امور شهرداری‌های کشور و پیگیری‌های شهرداری کرمانشاه و سازمان حمل و نقل ریلی، اعضای شورای شهر با بهانه‌های واهی عدم توانایی مالی شهرداری و با اعمال سیلقه‌های شخصی سیاسی با آن مخالفت کردند و سنگ اندازی‌های آنان مجدد آغاز شد.

با طرح مجدد فروش اوراق مشارکت قطار شهری در شورای اسلامی شهر کرمانشاه و پیگیری‌های طلوعی شهردار کرمانشاه و سازمان حمل ونقل ریلی به گفته غلامرضا امیری رئیس شورای شهر کرمانشاه در نهایت این مصوبه با ۶ رأی تایید شد.

برای پیگیری این موضوع خبرنگار تابناک با سعید سلیم ساسانی رئیس سازمان حمل و نقل ریلی گفتگو کرد.

ساسانی ضمن تأیید این مصوبه گفت: فروش ۳۲۰ میلیار تومان اوراق مشارکت قطار شهری در شورای شهر کرمانشاه تصویب شد.

وی با اشاره به پیگیری‌ها و تلاش طلوعی شهردار کرمانشاه برای تصویب این طرح اظهار داشت: این مصوبه جهت اجرایی شدن پس از تأیید استاندار باید به تأیید وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی نیز برسد و با توجه به اینکه شهر ما از زمانبندی اجرایی پروژه عقب مانده به طور جدی و فشرده پیگیر این مصوبه هستیم تا ظرف دو ماه اجرایی شود.

ساسانی با اشاره سود ۱۶ درصدی یا ۱۸ درصدی این اوراق افزود: شرکت‌های بازارگردانی خریداران این اوراق هستند.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی با بیان اینکه ما برنامه جدی برای راه اندازی فاز یک (کارمندان به میدان آزادی) داریم ابراز کرد: علاوه بر فروش اوراق مشارکت برای تامین مالی پروژه، شهرداری املاکی به این پروژه اختصاص داده و ما نیز با بانک‌ها جهت تأمین ساخت مذاکراتی انجام می‌دهیم.

ایشان در پایان افزود: استاندار کرمانشاه نیز جهت پیشرفت هرچه سریعتر پروژه پیگیر تأمین اعتبار از دولت و سازمان برنامه و بودجه هستند.

حال باید دید با تدابیر تازه اندیشیده شده پروژه قطار شهری کرمانشاه روی ریل سرعت قرار میگیرد و یا بازهم با مشکل تامین اعتبار روبرو می‌شود؟ و آیا بازهم قرار است برخی از اعضای شورای شهر سلایق شخصی خود را به منافع شهر و مردم ترجیح دهند؟

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار