معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: براساس تحقیقات انجام شده توسط سازمان جنگل ها و مراتع، 95 درصد آتش سوزی های انجام شده در عرصه های منابع طبیعی کشور عمدی است.
کد خبر: ۷۵۸۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶ 02 July 2019

به گزارش تابناک، عبدالرضا مهاجر روز سه شنبه در کارگاه آموزشی جلوگیری از آتش سوزی و اطفا حریق در منابع طبیعی که با مشارکت آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (JICA) در اصفهان برگزار شد، اظهارداشت: بسیاری از آتش سوزی‌ها در این عرصه‌ها به دلیل اختلاف بهره برداران با یکدیگر و برخی نیز با انگیزه از بین بردن عرصه‌های منابع طبیعی برای ساخت و ساز انجام شده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از موارد آتش سوزی‌های انجام شده در عرصه‌های منابع طبیعی نیز توسط دوستداران طبیعت و گردشگران و بصورت غیر عمدی انجام شده است که لازم است در این زمینه آگاهی افراد جامعه و گردشگران برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع افزایش یابد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان اضافه کرد: آمار نشان می‌دهد که بسیاری از آتش سوزی‌های عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌ها از کنار جاده‌ها آغاز شده و دلیل آن رها کردن ته سیگار بر افروخته در کنار جاده‌ها توسط گردشگران بوده است بنابر این برای جلوگیری از این حوادث باید آموزش‌های لازم به استفاده کنندگان منابع طبیعی داده شود.

وی بدون اشاره به میزان کاهش میزان آتش سوزی‌های انجام شده در عرصه‌های منابع طبیعی استان اصفهان طی سه ماهه اول امسال بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان دچار آتش سوزی شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش چشمیگری مواجه بوده‌ایم و این بخاطر مشارکت ساکنان بومی و ارائه آموزش‌های لازم به هموطنان برای استفاده از عرصه‌های منابع طبیعی استان اصفهان است.

مهاجر با اشاره به افزایش سه درصدی تراکم و پوشش گیاهی عرصه‌های منابع طبیعی استان اصفهان بیان کرد: بنابراین امسال احتمال افزایش سه درصدی آتش سوزی در منابع طبیعی این استان وجوددارد و باتوجه به گرم شدن هوا و افزایش آمار استفاده کنندگان از جنگل‌ها و مراتع استان در فصل تابستان باید برای حفاظت از این عرصه‌ها برنامه ریزی کنیم.

وی از شهرستان‌های سمیرم، فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین و میاندشت به عنوان کانون‌های مهم بحران آتش سوزی عرصه‌های منابع طبیعی نام برد و افزود: سطح آگاهی ساکنان مردم این مناطق، بهره برداران و گردشگران برای جلوگیری از آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی این مناطق باید افزایش یابد.

همچنین مسئول آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن در ایران با اشاره به تأثیر آبخیز داری بر زندگی مردم و پیشرفت جوامع گفت: آبخیزداری نیز نقش مهمی در حفظ منابع طبیعی دارد و آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع یکی از موانع جدی برای پیشرفت مدیریت آبخیزداری است.

شویچی یاماشیتا با اشاره به اینکه سالانه ۲ تا سه هزار آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع ژاپن اتفاق می‌افتد، اظهارداشت: وسعت این آتش سوزی‌ها کمتر از یک هکتار است و بیشتر آنها توسط نیروهای مردمی آموزش دیده و سازمان آتش نشانی شهرها خاموش می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر تعداد آتش سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع ژاپن کاهش چشمگیری داشته است که اجرای طرح‌ها و فعالیت‌های پیشگیرانه و افزایش آگاهی شهروندان برای حفاظت از این عرصه‌ها همچنین تقویت بسیج عمومی برای مقابله با این حوادث و برگزاری برنامه‌های تمرینی کنترل آتش سوزی تأثیر بسزایی در کاهش این حوادث در مراتع ژاپن داشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در این کارگاه آموزشی با اشاره به اهمیت کنترل بحران در آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع گفت: برای مقابله با آتش سوزی در این عرصه‌ها باید آماده، منسجم و برنامه محور باشیم.

منصور شیشه فروش با بیان اینکه تاکنون بیشتر حوادث آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی استان اصفهان در مناطق غربی و جنوبی این استان اتفاق افتاده است، افزود: به همین دلیل مدیریت بحران استانداری اصفهان پیشنهاد داده است که ۲ پایگاه اساسی خاموش کردن آتش در منابع طبیعی شهرستان های سمیرم و فریدونشهر ایجاد شود.

وی به کانون های گرد و غبار در استان اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: به رغم فعالیت های گسترده و خوب که توسط اداره کل منابع طبیعی استان انجام شده است اما مردم این استان همچنان از پدیده گرد و غبار رنج می برند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: شاخص آلایندگی گرد و غبار در ماه گذشته ۱۷ برابر شاخص مجاز بود و مردم این استان طی این مدت ۲ بار این شاخص خطرناک را تجربه کردند.

وی افزود: در پی جاری شدن سیل در اوایل امسال، کانون های جدید ریزگردها در استان اصفهان شکل گرفته است و تاکنون ۱۶ کانون ایجاد گرد و غبار در استان اصفهان شناسایی شده که نیاز است در مطالعات زیست محیطی کشور اصفهان لحاظ و اعتبارات مورد نیاز برای از بین بردن این کانون ها اختصاص یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار