رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: برخورد با "کشف حجاب" در فردوگاه‌ها/صدا و سیما، ما را یاد تلویزیون‌های بلوک شرق دهه هفتاد می‌اندازد/خانه گران شده؛ مردم به زندگی در چادر روی آورده‌اند/حق‌شناس به دادسرا احضار شد و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۵۸۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴ 02 July 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

حمله تند شریعتمداری به ظریف

شریعتمداری در ستون "نکته" کیهان با اشاره به این حرف ظریف در مصاحبه با CNN مبنی بر اینکه «آمریکا توانایی نابود کردن ایران را ندارد، مگر اینکه از سلاح‌های ممنوعه استفاده کند»! نوشت: اگر جناب ظریف از این واقعیت‌ها با‌خبر است که باید گفت: اظهارات ایشان غیر از دعوت از آمریکا برای حمله نظامی به ایران- بخوانید خودکشی آمریکا و متحدانش- مفهوم دیگری ندارد! و چنانچه از هویت وحشی آمریکا بی‌خبر است که با عرض پوزش، این اندازه از بی‌خبری بایسته وزیر امور خارجه ایران نیست! اظهارات آقای ظریف مخصوصا در شرایط کنونی که غرب آسیا به ویترین شکست‌های پی‌در‌پی آمریکا و متحدانش تبدیل شده و مقامات و صاحب‌نظران آمریکایی بی‌وقفه و با صراحت به ناتوانی آمریکا در مقابله با ایران اسلامی اعتراف می‌کنند و به ویژه بعد از ضرب شست مقتدرانه ایران در انهدام پیشرفته‌ترین پهپاد جاسوسی آمریکا و... تعجب‌آور و صد البته تأسف‌بار‌تر نیز هست. تردیدی نیست که جناب ظریف از مفهوم و معنای واقعی اظهارات خود بی‌خبر بوده و این سخنان نسنجیده را به خطا بر زبان آورده‌اند و از این روی، انتظار آن است که بی‌درنگ برای اصلاح آن دست به کار شوند.

برخورد با "کشف حجاب" در فردوگاه‌ها

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور از برخورد با کشف حجاب در محیط فرودگاه‌ها خبر داد و گفت: مأموران پلیس اگر مواردی را مشاهده کنند که پوشش افراد مروج مدل‌های غربی است، حتماً با آن برخورد خواهد شد. سردار حسن مهری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در مورد برخورد با کشف حجاب ما دستورالعمل سازمانی داریم و مقامات قضایی هم از پلیس حمایت خوبی کرده‌اند. وی با بیان اینکه با کشف حجاب در فرودگاه‌ها برخورد می‌کنیم، گفت: مأموران پلیس اگر مواردی را مشاهده کنند که پوشش افراد مروج مدل‌های غربی است، حتماً با آن برخورد خواهیم کرد. فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور درباره اینکه آیا امکان جلوگیری از سفر افراد بدحجاب نیز وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: ممکن است از سفر جلوگیری شود. برای چنین افرادی پرونده قضایی تشکیل شده و تحویل مقامات قضایی خواهد شد.

کیهان: مهران مدیری فقط به پول می‌اندیشد و بس

کیهان نوشت: «سلبریتی سالاری» پای سلطه‌مداری و حاکمیت تعیین‌کننده اسپانسر‌ها را به تلویزیون باز کرد، به‌گونه‌ای که کانال‌های تلویزیونی را عوض می‌کنیم یا سریال‌ها کم رونق‌اند و آن دلچسبی سابق را ندارند و یا برنامه‌ها، برنامه‌هایی نیستند که بتواند همچون گذشته آن مطالبه‌گری و جذابیت را داشته باشد. این ورطه پول‌های بی‌اساس به سلبریتی‌ها ماجرای به دنیا آوردن فرزندان‌شان را در کانادا رونق داد حالا بماند خیلی از آقازاده‌های سیاسی هم همین‌رویه را دنبال می‌کنند. اما مصداق بارز آن حضور قابل تامل رامبد جوان است که پرویز پرستویی و دوستان دیگر هم نتوانستند راهی برای سرپوش گذاشتن بر این حضور پیدا کنند. چرا که اگر نگار جواهریان همسر او هم برای دیدن مادرش می‌بایست به کانادا هم می‌رفت دراین شرایط اقتصادی و دیپلماسی جا داشت هنرمند باهوشی مثل او وقت‌شناسی را سرلوحه قرار می‌داد. این ورطه پول‌های بی‌اساس به سلبریتی‌ها ماجرای به دنیا آوردن فرزندان‌شان را در کانادا رونق داد حالا بماند خیلی از آقازاده‌های سیاسی هم همین‌رویه را دنبال می‌کنند. اما مصداق بارز آن حضور قابل تامل رامبد جوان است که پرویز پرستویی و دوستان دیگر هم نتوانستند راهی برای سرپوش گذاشتن براین حضور پیدا کنند. چرا که اگر نگار جواهریان همسر او هم برای دیدن مادرش می‌بایست به کانادا هم می‌رفت دراین شرایط اقتصادی و دیپلماسی جا داشت هنرمند باهوشی مثل او وقت‌شناسی را سرلوحه قرار می‌داد.

صدا و سیما، ما را یاد تلویزیون‌های بلوک شرق دهه هفتاد می‌اندازد

فواد ایزدی در میزگرد "ایران و آرایش جنگی" که توسط انجمن اندیشه و قلم برگزار شد گفت: من در مناظره با آمریکاییها، وقتی آن‌ها از تسخیر سفارت شروع می‌کنند، معمولا از کودتای ٢٨ مرداد استفاده می‌کنم. وی افزود: مصدق نه حزب اللهی بود نه موشک داشت، اما امریکایی‌ها علیه او تحریم و توطئه کردند و اخر هم با کودتا او را سرنگون کردند. کارشناس اصولگرای تلویزیون ادامه داد: این نقد را به سیاست خارجی مان وارد می‌دانم که نتوانسته است افکار عمومی جهانی را برای عدم مذاکره با امریکا در این شرایط، خوب توجیه کند که آمریکایی‌ها آماده مذاکره نیستند و پرچم مذاکره را از دست جنگ طلب‌های آمریکا بگیرند.

نگرانی مدیر شبکه کودک از ورود بی‌بی‌سی به حوزه کودک

محمد سرشار، مدیر شبکه کودک تلویزیون (پویا و نهال) دوشنبه در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به پرسشی درباره پخش برنامه کودک از شبکه خبری بی بی سی و اقدامات شبکه کودک در این خصوص اظهار کرد: ۸۴ درصد از خردسالان و ۸۲ درصد از کودکان بیننده کانال‌های ما هستند. بیشترین میزان بیننده تلویزیون را شبکه کودک شکل می‌دهد و گروه‌های محدودی بیننده شبکه‌های ماهواره‌ای هستند که البته دلایل مشخصی هم دارد. وی ادامه داد: با این حال آماده‌سازی که در داخل کشور انجام می‌شود، بسیار بیشتر از آن چیزی است که در خارج انجام می‌شود؛ به طور مثال دوبله و نسخه‌ای که از کار‌های خارجی در داخل کشور آماده می‌شود، بسیار باکیفیت‌تر است. از طرف دیگر ساخت برنامه‌های داخل با نوعی فرهنگ بومی منطبق است و وقتی می‌توان کودکان را در محل زندگی خودشان نشان داد، مخاطب بیشتر علاقه مند می‌شود و این عناصر پایگاه قدرتمندی را برای شبکه کودک ایجاد کرده است. مدیر شبکه کودک در عین حال گفت: نگرانی ما از ورود سازمان بی بی سی به حوزه کودک بودجه‌ای است که دارد. بودجه بی بی سی از وزارت خارجه انگلیس اداره می‌شود و ترسی از هزینه ندارد و می‌تواند هر برنامه‌ای را که می‌خواهد به تولید برساند. نکته دوم آرشیو بزرگی از برنامه‌های کودک در دسترس آنهاست که با دوبله می‌توانند پخششان کنند.

تعرفه آگهی در روزنامه‌ها چند است؟

با وجود کاهش محسوس آگهی در رسانه‌های مکتوب که با ورق زدن روزنامه همشهری کاملاً مشهود است، هنوز قیمت آگهی در روزنامه‌ها بالاست و برای چاپ یک کادر آگهی در صفحه اول مطبوعات مطرح باید ۴ تا ۷ میلیون تومان پرداخت. تعرفه یک کادر آگهی در صفحه اول روزنامه همشهری ۷ میلیون تومان، ایران ۵/۶ میلیون تومان، جام جم ۵ و نیم میلیون تومان، دنیای اقتصاد ۴/۸ میلیون تومان، کیهان ۴ و نیم میلیون تومان، اطلاعات ۴/۳ میلیون تومان و شرق و اعتماد ۴ میلیون تومان است. / همشهری امروز

با گران‌ترین بیلبورد‌های تهران آشنا شوید

تابلوی سه وجهی همت - مدرس، گران‌ترین بیلیورد تهران است که اجاره هر وجه آن برای یک ماه، ۳۵۰ میلیون تومان است و به عبارتی، اجاره یک ماهه هر سه وجه آن، یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان ناقابل آب می‌خورد. علاوه بر این، اجاره یک ماهه بیلبورد ۳۶ متری مدرس شمال به جنوب، بعد از چهارراه پارک وی ۳۸۰ میلیون تومان، بیلیورد ۹۰ متری همت شرق به غرب نرسیده به ورودی شهرک غرب ۵۶۰ میلیون تومان و بیلبورد ۶۰ متری چمران جنوب به شمال جنب پل یادگار ۲۸۰ میلیون تومان است. / همشهری امروز

مصباح یزدی فرمان قتل دکتر شریعتی را صادر کرد؟

فرشاد مؤمنی گفت: سال ۵۴ جناب آقای مصباح یزدی به مدرسه‌ی حقانی تشریف بردند و سخنرانی کردند. در آن سخنرانی از دیدگاه خودشان ثابت کردند که مرحوم دکتر شریعتی ضروریات دین را منکر شده است؛ بنابراین گفتند باید او برخوردی متناسب با منکر ضروریات دین شود. هفته‌ی بعد شهید بهشتی به آنجا تشریف بردند و زمانی که وارد می‌شوند چند نفر از طلبه‌ها خدمت ایشان می‌رسند و با حالت اضطراب و اضطراری می‌گویند آقای مصباح چنین چیزی درباره‌ی دکتر شریعتی گفت و باید حذف فیزیکی شود. به آقای بهشتی گفتند نظر شما چیست؟ آقای بهشتی فرمودند: برای اینکه به پرسش شما پاسخ دهم حداقل سه ماه زمان لازم دارم. آن‌ها داد و بی‌داد می‌کنند و می‌گویند اسلام در خطر هست و اگر حرف آقای مصباح بپیچد ممکن است چنین و چنان شود. بعد از سه ماه آن جلسه برگزار شد. در آن جلسه آقای بهشتی طرز مواجهه‌ی آقای مصباح یزدی با اندیشه‌های دکتر شریعتی را با تعبیر ضد اسلامی توصیف می‌کنند و می‌گویند اگر قرار باشد فکر هر کسی را نپسندیم فرمان قتل آن را دهیم ربطی به اسلام ندارد.

خانه گران شده؛ مردم به زندگی در چادر روی آورده‌اند

احمد صفری، نماینده کرمانشاه در مجلس گفته گرانی رهن و اجاره خانه چنان برای مردم مشکل درست‌کرده که دیگر نمی‌توانند خانه اجاره کنند و بسیاری تماس‌های بسیاری از همشهریان برای دریافت چادر از هلال احمر و ادامه زندگی با چادر در پارک‌ها با من تماس گرفته‌اند. او گفته این ماجرا یک مسأله ملی است و اگر در هر شهر تنها صدنفر هم در چادر‌ها خانه‌کنند، اصلا برای جمهوری اسلامی زیبا نیست.» مردم تا پارسال با ۲۰میلیون تومان پول‌پیش و پانصدهزارتومان ماهیانه می‌توانستند یک خانه اجازه کنند، اما اکنون با حقوق‌های زیر دومیلیون تومان باید ۵۰ میلیون تومان پول پیش و ماهی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره بدهند./ تسنیم

توضیح روحانی ارشد کاشانی درباره شکایت از یک نهاد نظامی به‌ خاطر شنود

حجت‌الاسلام عرب از اساتید حوزه علمیه کاشان گفت: در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار پیگیری موضوع شنود مکالماتم توسط یک نهاد نظامی شده ام. افراد مختلفی برای جلساتی بنده را دعوت می‌کردند، ولی کمتر از یک ساعت بعد، آن مرکز، دعوت کننده را فرا می‌خواند و می‌ٰپرسید چرا فلانی را دعوت کرده‌اید؛ در حالی که دعوت کننده به هیچ کسی درباره دعوت بنده اطلاع نداده بود. با توجه به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی، ممکن است این رویه شنود همچنان ادامه داشته باشد و عده‌ای بخواهند برای کاندیدا‌ها پرونده‌سازی کنند. / ایرنا

اسامی نمایندگان خواستار مسکوت ماندن طرح اعاده اموال نامشروع مسؤولان شدند

تعدادی از نمایندگان در جریان رسیدگی به طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان در نامه‌ای به رئیس‌مجلس خواستار مسکوت ماندن طرح شدند که البته درخواست آن‌ها رای نیاورد.

متن این نامه به شرح زیر است:
ریاست محترم مجلس
در اجرای ماده ۱۹۳ آیین‌نامه مجلس با توجه به اهمیت طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان به منظور انجام بررسی بیشتر و رفع تعارض با قوانین موجود و رفع ابهامات به کمیسیون مربوطه ارجاع و به مدت ۴ ماه مسکوت بماند.
۱- کاظم دلخوش اباتری/ ۲-فرج‌الله رجبی/ ۳- علی اکبری (شیراز) / ۴- جهانبخش محبی‌نیا/ ۵- احمد مازنی/ ۶- روح‌ا‌لله حضرت‌پور/ ۷- بهروز نعمتی/ ۸- نورمحمد تربتی‌نژاد/ ۹- علیرضا رحیمی/ ۱۰- بشیر خالقی نماینده خلخال/ ۱۱- غلامرضا حیدری/ ۱۲- محمدرضا بادامچی/ ۱۳- داود محمدی (تهران) / ۱۴- اصغر سلیمی/ ۱۵- پروانه مافی/ ۱۶- پروانه سلحشوری/ ۱۷- محمدجواد فتحی/ ۱۸- قاسم میرزایی نیکو/ ۱۹- علی ساری/ ۲۰- هادی شوشتری/ ۲۱- الیاس حضرتی/ ۲۲-علی نوبخت/ غلامرضا تاج‌گردون نیز از امضاکنندگان این نامه بوده است که پس از امضا از درخواست خود منصرف شده و آن را خط زده است. همچنین امضای ۲ نفر از نمایندگان موافق پای این نامه ناخوانا بود.

مرعشی: تحریم رهبری بیشتر به جوک شبیه بود

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت: آمریکایی‌ها برای پاسخ به حقارتشان در برابر اقدام قاطع ایران، مقام معظم رهبری را تحریم کردند. حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه تحریم مقام معظم رهبری به جوک بیشتر شبیه است، گفت: این اقدامات نشانه کم آوردن آمریکایی‌ها در برابر ایران اسلامی است. وی ادامه داد: ایران با قدرت به تجاوز پهپاد آمریکایی به حریم کشورمان پاسخ داد و آن‌ها محکوم بودند و نتوانستند پاسخ دهند و روی به تحریم آوردند. مرعشی با بیان اینکه آمریکایی‌ها برای پاسخ به حقارتشان در برابر اقدام قاطع ایران مقام معظم رهبری را تحریم کردند، یادآور شد: آمریکایی‌ها علاقه مند به مذاکره با ایران هستند چرا که می‌دانند هیچ راهی ندارند و می‌خواهند مسیر غلط در پیش گرفته را جبران کنند.

نظر ترقی درباره فراخوان قالیباف

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: ابتکار قالیباف این است که می‌خواهد نیرو‌های جوان را شناسایی و جذب کند. به نظر من او از فرصت خوبی استفاده کرده است البته سایر احزاب اصولگرا نیز بدون اعلام در همین زمینه عمل کرده‌اند، ولی قالیباف اعلام ویژه کرده است تا دستش برای وحدت پر باشد.

حق‌شناس به دادسرا احضار شد

محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به دادسرا احضار شد. وی در نامه‌ای خطاب به محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران به تشریح ماجرای احضارش به دادسرا پرداخت و توضیح داد: طبق احضاریه باید یازدهم تیر در دادسرا حاضر شوم. حق‌شناس با تاکید بر اینکه به او اعلام شده که وثیقه همراه خود بیاورد، نوشت که امکان تأمین هرگونه وثیقه را نخواهم داشت. این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: برخی دوستان آگاه و مطلع معتقدند این احضار در تداوم احضار‌های قبلی سایر همکاران از جمله خانم‌ها الهام فخاری، ناهید خداکرمی و سید محمود میرلوحی (اعضای شورای اسلامی شهر تهران)، پرونده سازی و تحت فشار قرار دادن اعضای شوراست. به گزارش ایرنا، برخی منابع احضار حق‌شناس را به دلیل انتشار مناجات ربنا با صدای یک خواننده زن در اینستاگرامش عنوان کرده اند، اما منابع رسمی تاکنون در این زمینه اظهارنظر نکرده اند.

حجاریان: یکی از اهداف آمریکا تجزیه ایران است

سعید حجاریان یکی از اهداف آمریکا را تجزیه ایران دانست و گفت: البته مردم مقاومت خواهند کرد. وی در گفت‌وگو با انصاف نیوزگفت: زمانی که امریکا می‌گوید همه‌ی گزینه‌ها روی میز است، باید به این نکته توجه کرد که یکی از گزینه‌های او و به‌ خصوص هم‌پیمان‌های منطقه‌ای‌اش تجزیه‌ی ایران است. چندی پیش، جان بولتون از لفظ مجعول «خلیج عربی» استفاده کرد و بعید نیست، دست‌اندرکاران دولت فعلی امریکا در هم‌آوایی با کشور‌های خلیج فارس ادعا‌هایی درباره‌ی جزایر سه‌گانه مطرح کنند و احیانا در یک درگیری محدود این جزایر را تصرف کنند. البته کسانی که در میان اپوزیسیون آریایی ادعای تمامیت ارضی می‌کنند، معلوم خواهند کرد فردا که بر من و تو وزد باد مهرگان/ آنگه شود پدید که از ما دو مرد کیست!

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار