مدیرکل دامپزشکی اصفهان گفت: بیماری حاد و شایعی در واحدهای دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل در این استان دیده نشده و وضعیت تحت کنترل است.
کد خبر: ۷۵۸۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶ 30 June 2019

به گزارش تابناک، شهرام موحدی افزود: این شرایط با اقدامات دامداران، روستاییان و عشایر و تلاش‌های شبانه‌روزی اداره کل دامپزشکی و دیگر دستگاه‌ها محقق شده است.
وی اظهار داشت: در ۱۵ ماهه گذشته بیش از ۲ میلیون مترمربع از جایگاه‌های دام و بیش از ۵۳۲ هزار رأس گوسفند و بز و بیش از ۵۷ هزار رأس گاو و گوساله در این استان سم‌پاشی شده است.
موحدی اضافه کرد: ۱۰ میلیارد ریال از اعتبارات اداره کل دامپزشکی استان اصفهان برای خرید سم هزینه شد و نسبت به سم‌پاشی در برخی از جایگاه‌ها نگهداری دام استان اقدام شد.
وی تاکید کرد: شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران باید مردم و دامداران را نسبت به خرید سم و استفاده از آن تشویق کنند و چنانچه سم‌پاشی در یک محل انجام شود و محل دیگری سم‌پاشی نشود احتمال مهاجرت و فرار کنه‌ها وجود دارد.
به گفته وی، نقش شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران در تشویق مردم و دامداران به تهیه سم و استفاده متمرکز و در یک محدوده زمانی خاص از آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه ۲۴ کشتارگاه دام استان به سالن پیش سرد مجهز است تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد گوشت دام سبک و سنگین استان پس از طی کردن فرآیند پیش سرد در این کشتارگاه‌ها، عرضه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون بیماری تب کریمه کنگو در استان گزارش نشده است و این نشانه افزایش سواد علمی و بهداشتی مردم است.
موحدی ادامه داد: بیماری تب کریمه کنگو یک عارضه خونریزی دهنده است که توسط ویروس ایجاد می‌شود و بطور معمول توسط کنه از دام به انسان منتقل می‌شود.
وی با بیان اینکه این بیماری اختصاص به دام ندارد اما دام می‌تواند مخزن این ویروس باشد تصریح کرد: ویروس تب کریمه کنگو از طریق گزش کنه آلوده، له کردن کنه و ذبح دام‌های آلوده در خارج از کشتارگاه منتقل می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: پیش سرد لاشه‌های دامی، یکی از راه‌های بسیار مهم در پیشگیری از انتقال ویروس تب کریمه کنگو است.
وی با بیان اینکه ۹۵ درصد گوشت استان پیش سرد می‌شود گفت: در این روش لاشه دام به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد با رطوبت ۹۵ درصد نگهداری می‌شود.
موحدی تاکید کرد: گوشت باید ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود و در صورتی که گوشت با سرعت وارد فریزر شود، زندگی ویروس ادامه پیدا خواهد کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار