معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در شرایط تحریمی که تمامی صنایع یا تعطیل شدند یا با یک‌ سوم ظرفیت خود کار می کنند صنعت سیگار در ۴ سال گذشته بخاطر وجود مافیا  رشد دو برابری گرفته است.
کد خبر: ۷۵۵۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸ 19 June 2019

به گزارش خبرنگار تابناک، کمال حیدری در نشست خبری که به مناسبت هفته مبارزه با دخانیات برگزار شد،  اظهار داشت: در حال حاضر سن مصرف دخانیات به ۱۳ سال رسیده است .
وی با بیان اینکه در کل دنیا ۷ میلیون نفر بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست میدهند که ۶ میلیون نفر بر اثر دود مستقیم مواد دخانی می میرند و خود مصرف کننده دخانی هستند و از هفت نفر یک نفر بخاطر دود غیر مستقیم دود  جان خود را از دست میدهند، ادامه داد: حدود ۲۴ درصد مردها و ۳.۵ تا ۴ درصد زنان مصرف کننده سیگار هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: در کشورهای اروپایی حق بیمه مصرف کنندگان مواد دخانی پایین است زیرا افرادی که بر اثر مصرف سیگار بیمار میشوند باید بیشترین هزینه درمان را خودشون بپردازند .
وی با اشاره به اینکه باید فروشندگان اقلام دخانی و مصرف کنندگان مواد دخانی بالاترین میزان مالیات را بپردازند، ادامه داد: چرا کم کاری ها و ضعف دیگر مسولان و دستگاه ها را در ایجاد محیط های تفریحی و جذب جوانان به این محیط ها و کاهش بار دخانیات را باید معاونت بهداشت پاسخ دهد.
وی با اشاره به اینکه امروز مافیای دخانیات زمینه برخورد و جلوگیری با عاملان دخانیات را از معاونت بهداشت به عنوان مدعیان عموم سلامت گرفته است، اضافه کرد: هر گاه که خواستیم برخورد جدی با قهوه خانه ها کنیم و سفره آنها را برچینیم گفتند چرا جلوی اشتغال زایی را می گیرد و سبب بیکاری عده کثیری از جوانان میشوید.
وی با اشاره به اینکه سالانه  ۶۰ تا ۷۰‌ میلیارد نخ سیگار توسط جمعیت  ایرانی مصرف میشوند که هزینه آن ۳۰ میلیارد تومان است و این در حالی که سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه درمان عوارض ناشی از مصرف سیگار است که به جامعه پزشکی تحمیل میشود، گفت: در ۱۰‌ سال اخیر مصرف روزانه سیگار بین ۳۵ تا ۴۰‌ درصد افزایش یافته است.
وی ۴۶ درصد جامعه در شش آینده مبتلا به فشار خون بالا هستند و این یعنی فاجعه و مصرف بی رویه مواد دخانی در بین مردم است، ادامه داد: امروز علت اصلی ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های تنفسی و بیماری های ریوی افزایش مصرف دخانیات است.
دکتر حیدری با بیان اینکه طبق تحقیقات انجام شده ۷۶ درصد مصرف کنندگان مواد دخانی از مضرات استفاده از این مواد مطلعند، ادامه داد: چرا امروز در همه مواد و اقلام تحریم هستیم به جز ورود دخانیات که همین مسله نشان از مافیا دارد.
وی گفت: بیشترین سن مصرف کنندگان مواد دخانی در رنج سنی ۳۵ تا ۴۰ سال هستند. 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه باید رسانه ها به طور جدی به این حوزه وارد شوند و مطالبه کنند و از ضعف و کم کاری های که در عدم مبارزه با متولیان و فروشندگان و مصرف کنندگان دخانیات شاعدتد، بنویسند و مردم از دستگاه قضایی مطالبه حق شهروندی کند و شکایت ببرند که چرا باید متحمل آثار و آسیب های عوارض مصرف دخانیات در محل زندگی و کار و اماکن عمومی شود و تنها در صورت مطالبه جمع اماکن ورود و برخورد از سطوح بالا  است، گفت: باید مردم و رسانه  مطالبه کنند که دستگاه قضایی ورود جدی کند.

قابل ذکر است هفته مبارزه با دخانیات از ۲۵ تا ۳۱ خردادماه با شعار ملی اماکن عمومی بدون دخانیات حق شهروندی است.

خبرنگار: عاطفه قلع ریز 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار