کد خبر: ۷۵۴۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰ 17 June 2019

مدیر اجرایی سدهای لاستیکی شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: چهار سد لاستیکی استان با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که تا پایان امسال سد لاستیکی لاریم جویبار به بهره برداری می رسد.

 سدهای لاستیکی از یک تیوپ بزرگ و حجیم تشکیل شده اند که بر روی یک بستر بتنی نصب و با هوا پر می شوند و کنترل ساده آن برای تنظیم تعادل فشار درون تیوپ، اجرای فرمان تخلیه و یا پر کردن تیوپ مهمترین مزیت و کاربردی بودن سدهای لاستیکی است.
توسعه اراضی کشاورزی، ایجاد حوضچه مکش مناسب و انحراف آب، تغذیه آب زیر زمینی، جلوگیری از کف کنی و بهسازی سواحل رودخانه ها، افزایش سطح ترازآب و امکان انتقال آب به مزارع اطراف به روش پمپاژ، ذخیره سازی و تضمین آب اراضی حاشیه رودخانه ها، بهره برداری تفریحی و گردشگری، پرورش آبزیان، استفاده از آب مازاد رودخانه ها و هدایت آن به کانال های شبکه آبیاری جلوگیری از برگشت آب شور دریا از مهمترین اهداف اجرای طرح های لاستیکی دراستان های شمالی است.

درحال حاضر ۲ سد لاستیکی بر روی رودخانه تجن ساری ساخته شده است که قابلیت تفریحی و گردشگری دارد.

علیرضا اسماعیلی جویباری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم‌اکنون ساخت سد لاستیکی فرح آباد بر روی رودخانه تجن، سد لاستیکی پازوار بر روی رودخانه بابلرود، سد لاستیکی سرخرود بر روی رودخانه هراز و سد لاستیکی لاریم جویبار بر روی رودخانه سیاهرود با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.

مدیر اجرایی سدهای لاستیکی شرکت آب منطقه‌ای مازندران به نقش سدهای لاستیکی در جلوگیری از پیشروی آب شور دریا به سمت بالادست و تامین آب مورد نیاز کشاورزان اشاره کرد و گفت: با بهره برداری از سد لاستیکی لاریم جویبار آب مورد نیاز چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی منطقه تامین می‌شود.

اسماعیلی حجم تنظیم این سد را حدود ۶ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: در حال حاضر متوسط سرمایه گذاری برای سد لاستیکی به تناسب عرض رودخانه ها در استان ۳۰ تا ۵۰ میلیارد ریال است.

وی سهولت اجرا، طراحی سریع، سهولت نصب و بهره برداری، هزینه اندک اجرای طرح و مدت زمان کوتاه اجرا از ویژگی های مهم سدهای لاستیکی برشمرد و گفت: با توجه به انعطاف پذیری قابل توجه در مقابل عوامل خارجی، امکان تغییر شکل و سبکی سدهای لاستیکی می توانند جایگزین مناسبی برای سازه های آبی جهت کنترل سیلاب در استان های شمالی کشور محسوب شوند.

استان مازندران دارای ۲ سد بزرگ شهید رجایی ساری و البرز در سوادکوه و ۶ سد کوچک با ظرفیت ذخیره ۳۵۰ میلیون مترمکعب است.

۲۰ درصد از آب کشاورزی استان مازندران از طریق سدها و اب بندان ها و مابقی از آب‌های سطحی و زیر زمینی تامین می‌شود.
مازندران ۴۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و سالانه شش میلیون تن محصول از آن برداشت می‌شود.
از آنجایی که سالانه حدود ۲۲۰ هزار هکتار از زمین‌های مازندران زیر کشت برنج می‌رود تامین آب زمین‌های شالیزاری و شرب از مهمترین برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای است.

بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ‎ ۶۰۰ میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب‌های سطحی و بقیه آب‌های زیرزمینی است.
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب در بخش آب‌های سطحی و یک میلیارد و ‎ ۳۵۰ میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می‌شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می‌ریزد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار