سعید محمودی، مدیرکل محیط زیست استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه پس از بارندگی‌ها عمده تالاب‌های استان آبگیری شدند، اظهار داشت: برای احیای تالاب‌ها نیاز است که حقآبه آنها از سدها تامین شود که در غیر این صورت همین میزان آبگیری هم به دلیل افزایش دما و تبخیر آب خشک می‌شود و امروز بختگان با وجود آبگیری 60 درصدی دوباره خشک شده است.
کد خبر: ۷۵۳۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸ 13 June 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم:با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و مدیران استان فارس جلسه شورای کشاورزی، ستاد احیا تالاب‌ها و شورای حفاظت آب و سازگاری با کم آبی در استان فارس برگزار شد.

مسئولان استان فارس در این جلسه 4 ساعته به بیان مشکلات استان در حوزه کشاورزی، آب و محیط زیست پرداختند و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس نیز گزارشی از بازدید یک روزه خود ارائه کردند.

در نهایت به درخواست استاندار فارس بنا شد کمیته‌ای مرکب از معاونت اقتصادی و عمرانی، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و محیط زیست استان تشکیل شود و موارد مطرح شده در این جلسه به صورت میدانی بررسی شود.

عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس در این جلسه با بیان اینکه در کنار توانمندی‌های استان مشکلات و محدودیت‌های بسیاری نیز وجود دارد، اظهار داشت: برای بالفعل کردن توانمندی‌ها راهکارهایی تدوین شده است.

وی با اشاره به حضور و توجه اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به مسائل استان فارس گفت: مسائل مطرح شده تا 2 هفته آینده بررسی و گزارش آن تهیه می‌شود تا اگر مشکلی در زمینه اعتبارات باشد، بتوانیم از حمایت کمیسیون کشاورزی کمک بگیریم.

بیش از 6 هزار میلیارد تومان پروژه مربوط به آب

استاندار فارس با بیان اینکه وزارت نیرو بیش از 6 هزار میلیارد تومان پروژه مربوط به آب در استان در دست اجرا دارد، افزود: درخواستی که از وزارت نیرو داریم این است که نسبت به سدهای در دست ساخت استان مساعدت بیشتری شود.

رحیمی با بیان اینکه درخواست‌ها باید با مقدورات دولت همخوانی داشته باشد، بیان کرد: نباید به گونه‌ای صحبت کرد یا وعده داد که اگر اعتبارات حاصل نشود، موجبات سرخوردگی در مخاطب ایجاد شود.

وی با بیان اینکه برای طرح‌های بالای 70 درصد تخصیص‌ها را نهایی کنید تا به سرانجام برسد، عنوان کرد: سد هایقر استان فارس با پیشرفت 90 درصد باید سریعتر به نتیجه برسد. سد نرگسی در سال‌های گذشته حرکت کندی داشته اما امسال کل تخصیص‌های این سد محقق شد و در حال حاضر پیمانکار هیچ مطالبه‌ای ندارد اما برای پیشبرد سد نیاز به اعتبارات بیشتری است.

استاندار فارس گفت: سد نرگسی در سال‌های گذشته حرکت کندی داشته اما امسال کل تخصیص‌های این سد محقق شد و در حال حاضر پیمانکار هیچ مطالبه‌ای ندارد اما برای پیشبرد سد نیاز به اعتبارات بیشتری است. توانمندی لازم در پیمانکار وجود دارد اما باید سرعت پروژه بالا رود.

رحیمی با بیان اینکه تکمیل سد کوار هم آب صنعت و هم آب کشاورزی را تامین می‌کند، افزود: این سد با پیشرفت 65 درصد بلاتکلیف مانده و اگر منابعی برای ساخت آن حاصل شود، ساخت آن موثر خواهد بود.

لزوم تجدید نظر در ساعات خاموشی چاه‌های کشاورزی

وی با بیان اینکه تلاش‌های زیادی صورت گرفته اما به معنای نبود مشکل نیست، بیان کرد: با توجه به جایگاه فارس در زمینه تولید غذا و محصولات کشاورزی اما به اندازه آن جایگاه مورد توجه واقع نشدیم و از کمیسیون کشاورزی تقاضا داریم که گام‌های بلندتری برای حمایت از استان فارس بردارد.

استاندار فارس با اشاره به مبارزه با آفت ملخ در استان تصریح کرد: تاکنون بیش از 30 هزار هکتار مبارزه انجام شده اما برای مبارزه جدی و بیشتر به اعتبارات جدید نیاز داریم.

رحیمی با اشاره به خسارات به بخش کشاورزی استان گفت: 300 میلیارد تومان سیل به بخش کشاورزی خسارت زده و بیش از 1470 میلیارد تومان هم خسارت سرمازدگی برآورد شده و این علاوه بر خسارت ناشی از خشکسالی‌های پی در پی است.

وی با اشاره به اینکه جنوب استان محصولات خود را برداشت کردند اما در شمال استان هنوز محصول آماده نشده است، تصریح کرد: از وزارت نیرو درخواست داریم که برای خاموشی چاه‌های آب در شمال استان را تدابیری بیندیشند چراکه ادامه این روند مشکلات زیادی را برای کشاورزان به دنبال دارد.

نیاز 8 میلیاردی استان فارس برای تهیه سم

محمدمهدی قاسمی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به توانمندی‌های استان در زمینه کشاورزی به بخشی از درخواست‌های این بخش اشاره کرد و گفت: اختصاص یارانه به گلخانه‌ها و استمهال وام کشاورزان از جمله موارد مهمی است که با توجه به خشکسالی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به توسعه سامانه‌های آبیاری نوین در استان فارس افزود: در این زمینه نیاز به اعتبارات بیشتری است تا پیشرفت مطلوب تری در این زمینه رخ دهد همچنین برای اینکه تسطیع لیزری عملیاتی شود باید طرح‌های فاینانس برای آن تعریف شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به آفت ملخ در استان نیز بیان کرد: اگر با این آفت مبارزه نشود پیش بینی می‌شود تا 700 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان بزند و برای تامین سم به 8 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

تعداد چاه‌های مجاز استان فارس معادل چاه‌های 15 استان کشور است

حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه استفاده بیش از حد از آب‌های زیرزمینی دغدغه اصلی و پاشنه آشیل استان فارس است، اظهار داشت: از 8.3 میلیارد مترمکعب آبی که در فارس استفاده می‌شود 79 درصد آن آب‌های زیرزمینی است.

وی با بیان اینکه تعداد چاه‌های مجاز استان فارس معادل چاه‌های 15 استان کشور است، گفت: این تعداد غیر از چاه‌های غیر مجاز است و در این سال‌ها بیش از 9 هزار چاه غیرمجاز در استان پلمب شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس افزود: امروز معاش مردم استان فارس به آب‌های زیرزمینی وصل شده که به فاجعه رسیده و فرونشست‌های متعددی به دلیل تخلیه سفره‌های زیرزمینی در استان فارس رخ داده است.

دهقانی با اشاره به اینکه عدم تناسب سرمایه‌گذاری‌ها با نیازهای استان از چالش‌های آب فارس است، گفت: به دلیل گستردگی و تعداد زیاد طرح‌ها، بسیاری از پروژه‌ها مانند طرح آبرسانی شیراز از سد درودزن و سد هایقر به اتمام نرسیده در حالی بسیار حیاتی است.

خشک شدن دوباره تالاب‌ها به دلیل تبخیر آب

سعید محمودی، مدیرکل محیط زیست استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه پس از بارندگی‌ها عمده تالاب‌های استان آبگیری شدند، اظهار داشت: برای احیای تالاب‌ها نیاز است که حقآبه آنها از سدها تامین شود که در غیر این صورت همین میزان آبگیری هم به دلیل افزایش دما و تبخیر آب خشک می‌شود و امروز بختگان با وجود آبگیری 60 درصدی دوباره خشک شده است.

وی با بیان اینکه انتظار این است که آب سدها به تالاب‌ها هدایت شود، گفت: اگر امسال که شرایط بارندگی خوب بود، این اتفاق نیفتد شاید دیگر نتوان حقآبه‌ای از سدها برای تالاب‌ها در نظر گرفت.

مدیرکل محیط زیست استان فارس افزود: طرح مطالعاتی همسنگ دریاچه ارومیه برای احیای تالاب‌های فارس ارائه دادیم که با مشکلات مالی برخورد کرده و اگر این طرح آماده شود می‌توان نجات تالاب‌ها را متصور شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار