اصفهان که در ردیف سه استانی است که بیشترین تعداد مساجد را در کشور دارد  امروزه به علت نبود مدیریتی قوی بر مساجد این مکان‌ها دیگر برای نمازگزاران جذابیتی ندارد.
کد خبر: ۷۵۱۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ 03 June 2019
تابناک اصفهان- عاطفه قلع ریز  ،اصفهان در حالی بالاترین تعداد مساجد را دارد که در محلات قدیمی اصفهان شاهد ساخت و ساز‌های بی رویه مساجد بودیم به این صورت که در هر کوچه‌ای یک مسجد قرار دارد و این در حالی که برخی از محلات نیز تعداد مساجد نسبت به جمعیت مستقر در آن محله و منطقه همخوانی ندارد.
مساجد که طی سال‌های اخیر هیئت امنایی شده است و از حالت صرف عبادتگاه خارج و به مراکز فرهنگی و هنری مبدل شده و گا‌ها اقدامات قرض الحسنه‌ای را برای مردم آن محله و مکان انجام می‌دهند که بسیار نکته مثبت و قوت مساجد محسوب می‌شود، اما با این وجود که مساجد امروزه صرف تحت مالکیت و نظر امور مساجد نیست و اعضای هیئت امنا به شکل مستقیم بر آن نظارت  دارند، اما این کوچک سازی شکل مدیریتی‌ها و به نوعی خصوصی شدن مساجد چندان کارایی و رشدی را در امور مدیریت مساجد ایجاد نکرده است.
به این صورت که گاه غبارروبی و نظافت و تمیزی در مساجد مختص ماه‌های خاص سال مثل ماه رمضان و ایام شب‌های قدرت و محرم و صفر شده است و در طول سال به علت بهم ریختگی فضای مکان ادای نماز و نامرتب بودن و حتی تمیز نبودن چادر‌های نماز و ادوات و وسایل نماز کمتر رغبت به ادای نماز در مساجد می‌شود و انگیزه خواندن نماز را در این مکان‌ها سلب کرده است.
مساجد که امروزه بیشتر شبیه یک مکان‌های خصوصی برای تردد افراد خاصی مبدل شده است و از حالت یک مکان عمومی و در دسترس برای تمامی افراد خارج شده است به این صورت که در طول شبانه روز تنها برای ادای نماز آنهم در محدوده ساعت مشخصی حق رفت و آمد است که در مجموع یک مسجد بین سه تا چهار ساعت از شبانه روز باز است و در تمامی طول روز درب آن را قفل می‌کنند و این در حالی است که بسیار مشاهده شده که گا‌ها هزینه  مردمی جمع آوری می‌کنند تا صرف امورات مساجدی شود که تنها کاربرد آن ادای فریضه نماز است.
اگر چه دلایلی همچون تبدیل مسجد به محل امن برای معتادین و ... تنها پاسخی بود که در برابر بستن درب مساجد در ساعات غیر از نماز داده است،   اما قرار دادن یک دربان مسجد و نگهبان به صورت ۲۴ ساعت امری ناممکن نیست و قطعا اینکه این تعداد مسجد تنها کاربری آن عبادتگاه باشد و آنهم محل‌هایی که به نظافت آن کمترین رسیدگی می‌شود و به شکل کاملا خصوصی اداره می‌شود قدری قابل تامل است.
امروز اگرفردی بخواهد برای ادای فریضه نماز به غیر از ساعات اذان به مسجد رجوع کند با درب‌های بسته مساجد روبرو می‌شود که یا باید صاحب مسجد را پیدا کند که عمدتا کلید مساجد در خیابان‌ها ومحلات دست یک کاسب کار است و در ساعات غیر از نماز از سرویس بهداشتی مساجد برای رفع امورات کاسب کاران استفاده می‌شود یا تنها کاربری آن محل ادای فریضه نماز است.
امروز که مساجد و عبادتگاه‌هایی که گا‌ها برای ادای فریضه نماز در مراکز خرید یا مکان‌های پرتردد مثل ترمینال‌های مسافربری یا ... قرار داده شده به خاطر بی توجهی به نظافت و تمیزی آن سبب شده که بوی نامطبوعی که از این مکان‌ها به مشام می‌رسد از تشویق مردم برای ورود به این مکان‌ها برای نماز یا حتی لحظاتی ماندن برای رسیدن به آرامش و عبادت را از افراد سلب می‌کندو این مسئله سبب شده که بسیاری از ساختمان مساجد علی رغم صرف هزینه‌های زیاد بدون استفاده بماند یا تنها یک کاربرد سمبلیک پیدا کند.
مساجد روزی نقش بسیار مهمی در اتحاد مردمان یک محله را داشته است و اقدامات زیادی را در جهت تربیت و نسل کودک و نوجوانان و جوانان ان محله و منطقه می‌کردند، اما امروز گا‌ها این تصور شکل می‌گیرد که محلی درآمدزایی برای برخی از اعضای هیئت امنایی شده است.  


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۰۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
توی تهران هم همین و وضعیت است یک ساعت بعداز اد آن ظهر به مساجد بزرگ درمکان پرتردی مثل میدان رسالت به مسجد مراجعه کنید در را به ر و یتان باز نمی کنند و به شما توصیه می کنند بروید در پارک نماز بخوانید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار