کد خبر: ۷۵۰۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۴ 01 June 2019

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه آزاد قائمشهر گفت: طرح مالیات بر ثروت و عایدی درآمد ممانعت از سوداگری و قاچاق، کاهش شکاف درآمدی و انتقال پول به سم موت بخش تولید است.

قاسم نوروزی در گفت و گو یی با بیان اینکه نظام مالیات بر ثروت و عایدی درآمدی آن در مورد ایران مصداق پیدا نمی کند، اظهار کرد: فرار مالیاتی، تخفیف و معافیت های مالیاتی، گسترده بودن پولشویی و اقتصاد زیر زمینی در کشور عواملی است که باعث شده الگوی مالیات بر درآمد و ثروت در ایران محلی از اعراب نداشته و نظام مالیاتی کشور از اثربخشی لازم برخوردار نباشد.

وی تصریح کرد: یکی از مباحثی که در خصوص توزیع عادلانه درآمد به عنوان راهکاری برای کاهش شکاف درآمدی در توسعه مطرح بوده، اعمال سیستم تصاعدی مالیات بر ثروت و درآمد است.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه آزاد قائمشهر خاطرنشان کرد: در این سیستم افراد بر حسب افزایش ثروت و درآمد، مالیات بیشتری پرداخت می کنند که نقطه مقابل این الگو معافیت یا تخفیف مالیاتی برای افراد کم درآمد می شود.

پولشویی یکی از دلایل تضعیف نظام مالیاتی           

نوروزی در ادامه بیان کرد: اقتصاد زیر زمینی و پولشویی در کشور وجود داشته و به این معنا است که در بسیاری از فعالیت های اقتصادی کشور، مالیات پرداخت نمی شود.

این استاد دانشگاه عدم کارایی و تضعیف شدن نظام مالیاتی را مربوط به تخفیف ها و معافیت های مالیاتی فراوان در کشور دانست و افزود: برخی از نهادها، ارگان ها و بنیادهای دولتی و شبه دولتی مشمول معافیت های مالیاتی هستند به خصوص نهادهایی که عمده فعالیت های آنان عام المنفعه است.

 وی گفت: برخی از نهادهای مشمول معافیت مالیاتی دارای فعالیت اقتصادی با گردش مالی چندهزار میلیاردی هستند که نمونه های متعددی از این نهادهای شبه دولتی همواره محل بحث کارشناسان و اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودند.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه آزاد قائمشهر خاطرنشان کرد: تنها 5 درصد درآمد کشور از مالیات بوده و پائین بودن درآمد از این بخش، باز هم به فاکتورهای فرار مالیاتی، معافیت ها، پولشویی و اقتصاد زیر زمینی برمی گردد که در پس نظام مالیاتی کشور وجود دارد لذا دلایل، سهم درآمد مالیاتی در بودجه کشور بسیار پائین است

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار