همزمان با مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس، مردم ایران در یک راهپیمایی گسترده در سراسر کشور به طرح آمریکا با عنوان «معامله قرن» نه گفتند. همچنین مردم روزه‌دار کشورمان، روز گذشته یک بار دیگر همگام با مسلمانان دیگر مناطق جهان از ملت فلسطین و حقوق مشروع آنها حمایت کرده و مخالفت خود را با سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام کردند.
کد خبر: ۷۵۰۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶ 01 June 2019

 روحانی: معامله قرن به ورشکستگی قرن تبدیل می‌شود

 

تابناک / به گزارش دنیای اقتصاد، این راهپیمایی در شرایطی روز گذشته برگزار شد که جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه، صبح پنج‌شنبه، در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود برای جلب حمایت کشورهای منطقه از آنچه برنامه آمریکا برای صلح اسرائیل و فلسطینیان توصیف می‌کنند وارد سرزمین‌های اشغالی شد اما باتوجه به عدم موفقیت نتانیاهو در تشکیل دولت، ارائه طرح موسوم به «معامله قرن» به تعویق افتاد. طرح «معامله قرن» عنوان تبلیغاتی پیشنهادی است که دولت آمریکا از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، از آن به‌عنوان طرحی برای پایان جدال میان رژیم صهیونیستی و فلسطین یاد می‌کند. از همین‌رو شعار محوری روز جهانی قدس امسال «روز جهانی قدس، شکست معامله قرن، تثبیت آرمان فلسطین» بود. همراه با مردم مقام‌های بلندپایه نظامی و مقامات ارشد کشور روز گذشته در راهپیمایی باشکوه روز قدس شرکت کردند.

رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته در جمع راهپیمایان روز جهانی قدس با تاکید بر اینکه توطئه‌های استکبار و متجاوزین علیه قدس شریف و فلسطین به نتیجه نخواهد رسید، اظهار کرد: تردید نداریم که پیروزی نهایی از آن حق و فلسطین خواهد بود و سرزمینفلسطین مأمنی برای مسلمانان، مسیحیان و یهودیان خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی با بیان اینکه دشمنان اسلام در دو سال گذشته توطئه‌های جدیدی علیه قدس طراحی کرده‌اند که البته به نتیجه نرسیده است، خاطرنشان کرد: دشمنان، قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کردند که جز یکی، دو کشور کوچک هیچ کشوری در جهان از آن حمایت نکرد. آنان همچنین جولان را از آن رژیم صهیونیستی معرفی کردند که هیچ کشور و نهاد بین‌المللی از آن حمایت نکرد. روحانی تاکید کرد: بی‌تردید موضوع معامله قرن نیز به ورشکستگی قرن تبدیل خواهد شد و قطعا به نتیجه نخواهد رسید.

«نه» چهره‌های سیاسی و نظامی به معامله قرن

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز روز گذشته در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به طرح آمریکا با عنوان معامله قرن گفت: عنوان معامله بزرگ قرن نشانه تسلط روحیه دلال مآبی آمریکاست. به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه مطلب دیگری که در طرح سربسته معامله بزرگ قرن مطرح است این است که این طرح را چه کسی طراحی و دنبال می‌کند، گفت: داماد آقای ترامپ که یک جوان یهودی تاجر است، کسی است که مسوول این طرح است. روسای جمهور قبلی که معامله کمپ دیوید را سامان دادند یک قیافه بی‌طرفانه جفت و جور می‌کردند، ولی این از اول گفته که عاشق اسرائیل است. ابعاد این طرح روشن نیست. رئیس مجلس دربخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شرایط فعلی در منطقه نسبت به گذشته شفاف‌تر شده است، گفت: مایه تاسف است که برخی کشورهای اسلامی موضعشان روشن شد که طرف اسرائیل هستند. از حدود ۷۰ سال پیش که درگیری‌هایی در خاورمیانه به خاطر رژیم صهیونیستی رخ داد، غالبا با ناکامی همراه بود و همین طور ساماندهی طرح‌های صلح با ناکامی همراه بود. نقش برخی کشورها روشن نبود و پشت صحنه همکاری با اسرائیل می‌کردند و در عمل فریاد حمایت از فلسطین سر می‌دادند ولی امروز شفاف شده است. سعودی‌ها با همکاری اماراتی‌ها و بحرینی‌ها در تسلط اسرائیل و نابودی فلسطینی‌ها، هم مال و منال خود را دادند و هم آبرو و حیثیت خود را زیر پای طرح قلابی آمریکا له کردند. به گزارش «ایرنا» آیت‌الله کاظم صدیقی، خطیب نماز جمعه تهران در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: طرح معامله قرن و هر اقدامی که تامین‌کننده خواسته‌های مشروع و بحق ملت فلسطین به ویژه بازگشت آوارگان و برگزاری انتخابات آزاد برای تعیین حق سرنوشت نباشد، هرگز قادر نخواهد بود این مساله بزرگ جهانی را حل کند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه‌قضائیه نیز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه بیرجند، گفت: امروز آمریکا و رژیم صهیونیستی، خیال خامی به نام معامله قرن را در سر می‌پرورانند تا برای همیشه، پرونده فلسطین و فلسطینیان را ببندند اما غافلند از اینکه جریان مقاومت، این معامله قرن را به مقاومت قرن تبدیل خواهد کرد و بار دیگر شکست مفتضحانه‌ای را برای دشمنان قدس شریف رقم خواهد زد.  به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه نیز در حاشیه حضور در راهپیمایی روز قدسگفت: پیام حضور باشکوه مردم این است که قدس فروشی نیست. قدس متعلق به آمریکا نیست که بخواهد به رژیم صهیونیستی ببخشد و صهیونیست‌ها نیز نمی‌توانند ادعایی در مورد قدس داشته باشند.

علی‌اکبر ناطق‌نوری نیز با حضور در مراسم راهپیمایی روز قدس با بیان اینکه توان نظامی ما برای دفاع و بازدارندگی است گفت: ما بر اساس مکتب‌مان هیچ گاه حمله‌کننده نخواهیم بود. آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، سید محمود علوی وزیر اطلاعات، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، مجتبی خامنه‌ای فرزند مقام معظم رهبری، امیرسرتیپ امیر حاتمیوزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، پیروز حناچی شهردار تهران و... از دیگر چهره‌ها و مقاماتی بودند که در راهپیمایی روز قدس شرکت کردند. شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز جهانی قدس، همچنین با قرائت قطعنامه‌ای مواضع خود را در ۵ بند اعلام کردند. در این قطعنامه ضمن محکومیت طرح «معامله قرن»، آمده است: تنها راه‌حل مساله فلسطین را تداوم انتفاضه و مقاومت در برابر جبهه کفر جهانی به سرکردگی شیطان بزرگ آمریکا، نفی مطلق هر نوع سازش و تسلیم تا محو غده سرطانی اسرائیل، بازگشت آوارگان فلسطینی از اقصی نقاط دنیا و برگزاری همه‌پرسی فراگیر و آزاد برای تضمین آینده این کشور با تحقق راهبرد «همه فلسطین برای همه مردم فلسطین» و «فلسطین از بحر تا نهر» اعلام و بر آن تاکید می‌کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار