رئیس اداره تولیدات گیاهی اداره جهاد کشاورزی خوی گفت: امسال 250 تن گل محمدی در خوی برداشت و مشتقات آن نیز به جمهوری آذربایجان و ترکیه صادر می‌شود.
کد خبر: ۷۴۹۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴ 30 May 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی علی‌رضا مردانی ، با بیان اینکه سطح زیر کشت گل محمدی در خوی حدود 105 هکتار است، اظهار کرد: برداشت این محصول از اوایل خرداد در استان آغاز شده و پیش بینی می‌شود از هر هکتار زمین زیر کشت چهار تا پنج تن گل محمدی برداشت شود.

وی با بیان اینکه از 105 هکتار زمین زیرکشت در خوی، 55 هکتار آن بارور بوده است گفت: همچنین 50 درصد آن به باروری اقتصادی نرسیده است و پیش بینی می‌شود که از 55 هکتار 250 تن گل‌محمدی برداشت شود و قیمت هر کیلو گل محمدی نیز 15 تا 16 هزار تومان است.

رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی خوی بیان کرد: امسال 70 درصد گلبرگ‌های گل محمدی به گلاب  و 10 آن نیز درصد در تهیه مربا و بقیه به صورت خشک شده مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال پیش‌بینی شده است، 700 هزار لیتر گلاب از گلستان‌های گل محمدی استحصال شود که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد.

مردانی اذعان کرد: گل محمدی خوی مشتریان فراوانی در استان‌های همجوار و کشورهای همسایه دارد به طوری که بیشتر این محصول به صورت خشک یا تر به تبریز، زنجان، ارومیه و کاشان و کشورهای آذربایجان‌ و ترکیه صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه گل محمدی خوی نسبت به سایر استان‌ها و مناطق کشور از عطر و بو و کیفیت بالایی برخوردار است تصریح کرد: نوع آب و هوا و خاک و طبیعت خوی تاثیر به سزایی در خصوص کیفیت  متمایز این گل نسبت به سایر استان‌ها دارد به همین دلیل سطح زیر کشت و صادرات آن همه ساله افزایش می‌یابد.

 گل محمدی در آذربایجان‌غربی به« قیزیل گول» مشهور است و در ادبیات و فرهنگ مردم نیز جایگاه خاصی دارد، قیزیل گول خوی از ارزش غذایی فراوانی برخوردار  بوده و در درمان زخم معده، ضعف عمومی، بیماری‌های صفرا، اسهال و جلوگیری از صرع و تقویت قلب بسیار مفید است.
 
در خوی از گل محمدی تازه چیده شده و خشک شده آن 30 نوع مربا همراه با دوشاب، شکر، گردو و کنجد تهیه می‌کنند، گل محمدی و مربای آن خاصیت گرمایی دارد و در درمان بیماری‌های گوارشی و ضعف عمومی بدن از جمله در درمان اسهال، زخم معده و درمان روده و بیماری‌های قلبی مفید است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار