معاون اقتصادی وزیر کشور:
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با تأکید بر اینکه هیچ وظیفه‌ای جز حمایت از واحدهای تولیدی سالم نداریم، گفت: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اختیار کامل دارد تا مصوبات خود را در جهت رفع مشکلات مبتلابه واحدهای تولیدی استان اجرایی کند.
کد خبر: ۷۴۹۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶ 30 May 2019

به گزارش تابناک تبریز، بابک دین‌پرست در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی، در خصوص مسائل و مشکلات 5 واحد تولیدی که در این نشست مطرح شد، گفت: بانک‌ها و دستگاه‌های مسئول یک هفته فرصت دارند تا این مشکلات را بررسی و رفع کنند و درصورتی‌که حل آن‌ها خارج از اختیارات استانی است به وزارت کشور ارجاع دهند.

وی ابراز داشت: کارگروه تسهیل یک کلینیک تشخیص بیماری برای واحدهای تولیدی محسوب می‎شود و اگر واحدی اهلیت، صلاحیت و دارایی دارد باید مورد حمایت قرار گیرد؛ اما اگر یک واحد تولیدی قادر به فعالیت و رقابت در بازار نیست نباید منابع استان برای سرپا نگه داشتن آن به هر قیمتی صرف شود.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نباید حالت تعارف به خود بگیرد، افزود: دبیرخانه کارگروه عملکرد مدیران را در حل مشکلات واحدهای تولیدی به‌طور جدی رصد و هر جا لازم بود برخورد کند؛ چرا که اکنون در درون یک جنگ اقتصادی هستیم.

معاون اقتصادی وزیر کشور در ادامه گفت: با بررسی مشکلات واحدهای تولید در جلسات رفع موانع تولید استان‌ها و راهکارهای ارائه شده، شاهد احیای 1297 واحد مشکل‌دار با اشتغال‌زایی 12 هزار 677 نفر در کشور هستیم که از این تعداد، ۶۱ واحد با ۱۲۸ فرصت شغلی مربوط به این استان است.

وی با بیان اینکه در بهترین شرایط هماهنگی قوا در زمینه حمایت از تولید داخلی هستیم، خاطرنشان کرد: رهنمودهای رهبری بهترین پشتیبانی و انگیزه برای کسانی است که دغدغه تولید ملی دارند.

دین‌پرست با بیان اینکه وزارت کشور درصدد برداشتن گام‌های بزرگی در جهت خودکفایی و بی‌نیازی کشور از تولیدات راهبردی است، گفت: باید برای رفع وابستگی از کالاهای راهبردی تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ مانعی برای موفقیت کشور در این زمینه وجود ندارد، اظهار کرد: خودکفایی در تمامی زمینه‌ها و کالاها نه برنامه کشور ما و نه هیچ کشور دیگری است، اما چنانچه دشمنان بخواهند با عدم تحویل کالایی به ما کشور را دچار چالش کنند، باید در جهت تولید آن کالا تلاش کنیم.

معاون وزیر کشور بر استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه تأکید کرد و گفت: استان‌ها ۱۵ روز فرصت دارند تا لیست نیازهای خود را در جهت مشخص شدن حلقه‌های وابستگی تولید با مشخصات دقیق تهیه و ارائه کنند.

وی با اشاره به ایجاد سامانه «دادور» توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌منظور بررسی شکایت‌های حوزه کسب‌وکار، گفت: در استان آذربایجان شرقی ۱۲ شکایت بررسی و به ۱۱ مورد پاسخ داده شده است.

دین‌پرست با اعلام اینکه در سامانه «سام» (صدور مجوز کسب‌وکار) هم از مرداد ماه سال گذشته از حدود ۲۳ هزار درخواست ثبت‌شده برای ۳۴ درصد مجوز صادر شده است، افزود: در استان آذربایجان شرقی هم برای ۲۲۴ درخواست از ۶۵۰ درخواست مجوز صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۱۴۳ طرح نیمه‌تمام گروه شستا ۹ واحد مربوط به آذربایجان شرقی است، گفت: در کل کشور ۲۲۹۱ طرح ملی نیمه‌تمام داریم که ۸۵ طرح در استان آذربایجان شرقی است.

معاون وزیر کشور یکی از وظایف فرمانداران را کمک به تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت ۶۰ درصد دانست و گفت: از واحدهایی که با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند باید حمایت شود.

وی بر ضرورت ممانعت از تعطیل شدن واحدهای تولیدی تأکید کرد و گفت: فرمانداران باید مسائل اقتصادی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

دین‌پرست با اشاره به تفاوت واحدهای مشکل‌دار و بحرانی گفت: در آذربایجان شرقی ۳۱ واحد مشکل‌دار و ۷ واحد بحرانی با امکان اشتغال ۶۲۸۶ نفر وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه ۲۲۲۰ واحد تملک شده توسط بانک‌ها باید به چرخه تولید بازگردند، خاطرنشان کرد: قیمت بالا، ممانعت دستگاه متولی و مخالفت دستگاه نظارتی از دلایل واگذار نشدن این واحدهاست که باید بازنگری شود.

معاون اقتصادی وزیر کشور اظهار داشت: در سال گذشته ۱۵ استان کشور با کاهش و ۱۵ استان با افزایش نرخ بیکاری مواجه بودند و نرخ بیکاری در استان آذربایجان‎ شرقی از ۱۰.۶ درصد در سال ۹۶ به ۱۰.۹ درصد در سال ۹۷ رسیده است که از میانگین کشوری ۱.۱ درصد پایین‌تر است.

دین‎پرست ادامه داد: نرخ مشارکت اقتصادی نیز در سال گذشته در ۱۸ استان افزایش و ۱۱ استان کاهش داشته و در دو استان بدون تغییر بوده است.

وی افزود: نرخ مشارکت اقتصادی آذربایجان‎ شرقی در سال ۹۷ حدود ۱.۶ درصد کاهش داشته و از ۴۲ درصد به ۴۰.۴ درصد رسیده است؛ میانگین نرخ مشارکت کشور نیز از ۴۰.۱ به ۴۰.۵ درصد رسیده است.

معاون وزیر کشور همچنین اعلام کرد: بر اساس گزارش ستاد اقتصاد مقاومتی ۳۰ هزار میلیارد تومان برای ۳۵ هزار واحد تولید تسهیلات پرداخت شده است که ۱۰۹ میلیارد تومان از تسهیلات پرداخت شده مربوط به ۱۹۲۵ پرونده استان آذربایجان شرقی است.

استاندار آذربایجان شرقی نیز فضای حاکم بر این جلسه را نشان‌دهنده هم‌فکری، مودت و همراهی همه بخش‌ها برای حل مشکلات واحدهای تولیدی عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی و دولتی استان دست در دست هم برای حل این مشکلات تلاش می‌کنند.

محمدرضا پورمحمدی افزود: دستگاه‌های اجرایی استان در حد اختیارات استانی برای حل مشکلات تلاش می‌کنند و انتظار داریم که در سطح ملی نیز مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی مورد توجه قرار گیرد.

در این نشست مسائل و مشکلات بانکی چهار واحد تولیدی شامل گروه تولیدی مهر اصل، نختاب فیروزان، چینی ارس و خودروسازی اسنا مطرح و به بانک‌های عامل یک هفته فرصت داده شد تا مسائل مطرح شده را بررسی و راهکارهای حل مشکلات را به دبیرخانه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ارائه کنند.

پرویز محمدزاده، معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی نیز در این نشست به تشریح گزارش عملکرد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان پرداخت و گفت: احداث کارخانه تولید کنستانتره مس انجرد، جزو پروژه‎های منتخب اقتصاد مقاومتی در کشور است که اجرای آن موجب تکمیل زنجیره ارزش در استان و تامین بخشی از کنسانتره مس مورد نیاز پروژه کاتد خواهد شد.

وی همچنین طراحی سیستم زیرساخت اطلاعات مکانی (SDI) را شاخص‌ترین پروژه بخش دولتی اقتصاد مقاومتی استان عنوان کرد و گفت: مشکلاتی مثل دوباره‌کاری، موازی‎کاری در تولید اطلاعات، اعمال هزینه‌های سنگین بر دستگاه‌های اجرایی در موارد متعدد، ناآگاهی از موجودیت اطلاعاتی و محتوای آنها، عدم تطابق اطلاعات موجود با نیاز کاربران در بسیاری از دستگاه‌ها، نبود استانداردهای لازم در تهیه اطلاعات و مسائلی از این قبیل ضرورت ایجاد زیرساخت اطلاعات مکانی (SDI) را اثبات می‎کند.

گفتنی است معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور پیش از این نشست به همراه استاندار آذربایجان شرقی از سه واحد تولیدی پارلامنسوجات (تولیدکننده انواع پارچه)، آدوپن پلاستیک (تولیدکننده پروفیل‌های UPVC) و آروین (تولیدکننده قطعات ریلی) در شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی بازدید کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار